Annonce
Sport

Asgreen hiver sensationel etapesejr hjem i Tour of California

Dirk Waem/Ritzau Scanpix

Etapesejren i Tour of California er den 24-årige danske Kasper Asgreens første professionelle sejr.

Cykelrytteren Kasper Asgreen vandt natten til tirsdag anden etape af World Tour-løbet Tour of California.

Det er den 24-årige danskers første professionelle etapesejr.

Asgreen, der kører for belgiske Quick-Step, stak på den sidste stigning mod målstregen fra flere store navne som Tejay van Garderen (EF Education First), Gianni Moscon (Team Ineos), Tadej Pogacar (UAE Team Emirates) og Max Schachmann (Bora-Hansgrohe).

- Det er min første professionelle sejr, og jeg kan slet ikke beskrive, hvor stort det er for mig, siger Kasper Asgreen på et pressemøde ifølge holdets hjemmeside.

- Jeg havde fået frie hænder af holdet, og helt ærligt så håbede jeg på at opnå et godt resultat, men det her overgår alt, jeg kunne have forestillet mig.

- Jeg er meget, meget glad.

Den danske Astana-rytter Jonas Gregaard leverede også et flot resultat på etapen. Han blev således nummer seks efter at være kørt i mål 27 sekunder efter Asgreen.

Tejay van Garderen er ny mand i løbets førertrøje. Amerikaneren fører med seks sekunder ned til Gianni Moscon og syv sekunder ned til Kasper Asgreen.

Der køres syv etaper i alt i det amerikanske etapeløb.

Etapesejren tirsdag kommer, efter at Kasper Asgreen modtog stor anerkendelse i midten af april, da han sluttede på en andenplads i Flandern Rundt efter italienske Alberto Bettiol.

Andenpladsen var således et regulært gennembrud for den 24-årige koldingenser.

Men før det kom Kasper Asgreen lidt hovedkulds ind på sportens øverste niveau sidste år, da Quick-Step et par måneder inde i sæsonen pludselig manglede en rytter.

Asgreen kvitterede for den uventede chance ved at køre et brag af en debutsæson, hvor han blandt andet var med til at blive verdensmester i holdløb.

Og den alsidige østjyde er ikke i tvivl om, hvor hans fremtid som cykelrytter ligger.

- Det er helt sikkert klassikerne, der vil være mit fokus fremover. Det er de fedeste cykelløb, jeg nogensinde har kørt. Jeg har aldrig haft det så sjovt på en cykel, som jeg har haft det i de seneste uger, udtalte han efter Flandern Rundt.

Hans kontrakt med Quick-Step løber i yderligere to sæsoner. Håbet er at blive en markant klassikerrytter på verdens mest vindende cykelhold.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Fordragelige vikinger

Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce