Annonce
Vejen

Askov Rytmiske Kor er en kæmpe succes

Askov Rytmiske Kor giver koncert på Askov Højskole den 11. december. Foto: Per Kjær
Interessen for at synge i Askov Rytmiske Kor er på kort tid blevet så stor, at der nu er oprettet venteliste for kvindelige medlemmer. Den 11. december giver koret koncert på Askov Højskole.

Askov: - I bibelsk forstand er en ark jo en stor redningsbåd, siger Nikolaj Hansen og ler.

I virkeligheden ligger der ikke nogen større, religiøs mening bag navnet på Askov Rytmiske Kor eller ARK, som det står i korets logo. De synger rytmisk musik. Pop, rock, jazz og en gang imellem lidt gospel.

Koret blev oprettet under FOF Kolding-Vejen i efteråret 2018. Siden januar i år har Nikolaj Hansen været dirigent. Han har i mere end 20 år været musiklærer på Vejen Gymnasium og HF.

Nu er interessen for koret blevet så stor, at man har oprettet en venteliste for kvindelige medlemmer. Der er dog stadig plads til flere mænd.

Annonce

Korsang tømmer hjernen

I dag er de 60 stemmer i koret. Yngste medlem er gymnasieelev. Den ældste er 85 år gammel. Størstedelen af koret er fra Askov, men der er også nogle, der krydser kommunegrænsen for at synge med hver onsdag.

Deltagerne har alle vidt forskellige musikalske forudsætninger for at synge med. På trods af varierende sangkundskaber er en del af dem langt hen ad vejen enige om årsagen til, at de er med i Askov Rytmiske Kor.

- At synge i kor giver en glæde og en livskraft, man ikke oplever andre steder, siger Tove Jensen, der er pensioneret musiklærer og har været med siden opstarten i 2018.

- Det er ren meditation i en travl hverdag. Man får tømt hjernen, for man kan ikke koncentrere sig om andet end at synge, fortæller Karsten Refsgaard fra Brørup, der har sunget kor i mange år.

Meditation vil dirigenten dog ikke kalde det. Nikolaj Hansen arbejder hårdt til hver eneste korprøve.

- Men jeg går glad hjem hver gang, siger han.

Et fantastisk sammenhold

Nikolajs engagement smitter af på korets medlemmer. Han er god til at finde en balance, så sværhedsgraden passer til både de øvede og de knapt så øvede korsangere. Det skaber et fantastisk sammenhold, mener Preben Simonsen fra Askov.

- Det betyder samtidig enormt meget, at man kan mærke, vi har en dirigent, der give sig hundrede procent til både korprøver og koncerter, siger han.

Ligesom Tove Jensen er Preben pensioneret musiklærer, så for ham var det helt naturligt at blive en del af koret. Der stilles ikke krav om, at man kan læse noder, men der bliver sunget efter dem. Det er med til at holde Preben Simonsens musikalske faglighed ved lige.

- Vi hjælper hinanden på tværs af niveauerne. Der er ingen, der har det skidt med at spørge om hjælp. Det er utroligt givende at være en del af, fortæller han.

Onsdag den 11. december giver koret koncert i festsalen på Askov Højskole. Selvom det bliver til lidt jul i fællessang med publikum, er der ikke tale om en julekoncert.

- Vi kommer til at synge blandt andet C.V. Jørgensen, Stevie Wonder og noget jazz. Vi ville ikke sætte tre måneder af til at øve julesange. Det er ikke vores profil, siger Nikolaj Hansen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce