Annonce
Sønderborg

Assens gik ind for mindre vindmøller i Lillebælt i 2012

Synet på vindmøller er forskelligt afhængigt af øjnene, der ser, og på Fyn er der ikke udelt begejstring for udsigten til havvindmøller i Lillebælt.Foto: Timo Battefeld

Da Assens kommune i sin tid var mere velvilligt indstillet over for vindmøller i Lillebælt, var de mindre og længere væk, påpeger borgmesteren.

ASSENS: "I 2012 afgav Assens miljø- og teknikudvalg høringssvar til Energistyrelsen vedrørende Lillegrund og vi var meget positive og så store potentialer for bidrag til CO2 redution i Asssens. Desuden ville vi fremme samarbejdet med andre kommuner o.a., og så mulighed for grøn vækst i hele regionen! Og ja, høringen gjaldt også vindmøller på 200 meter. Desuden bakkede et nedsat klimaforum positivt op efter møde med Projekt Zero. Af det nuværende byråd var 13 med i 2012, heraf 2 i mijø- og teknik og 6 i klimaforum!"

Det skriver det radikale medlem af byrådet i Assens Poul Poulsen i et læserbrev i Jysk Fynske Medier. "Sønderborg har store ambitioner på klimaområdet. Jeg ville ønske, det samme var tilfældet i Assens" skriver det radikale byrådsmedlem, der ikke bakker op om de mange protester mod 20-40 megawatt møller i Lillebælt opført på initiativ fra Sønderborg. Poul Poulsen mener, byrødderne løber fra tidligere tiders opbakning til en grøn og bæredygtig profil.

Annonce

Det var noget helt andet

"14. august 2012 tilkendegav vort daværende miljø- og teknikudvalg, at de var positivt stemte for en vindmøllepark under den gamle ordning. Det var den, hvor der var undersøgelser om 500 MW fra brutto 3000 kvkm rundt langs de danske kyster inden for 20 km fra land. Der var 16 udpegede områder. Det var samtidig med, vi havde en "vindmøllekrig" på land ved byerne Barløse og Sandager, hvor et par mølleprojekter heldigvis ikke blev til noget. På daværende tidspunkt havde vi heller ikke i tankerne, der kunne være tale om så mange og så store møller som i det aktuelle projekt Lillegrund Syd. Herefter reducerede staten sine områder fra 16 til 6, og Lillegrund faldt helt ud. Case closed" svarer Assens Venstre borgmester Søren Steen Andersen.

Han mener, Sønderborgs Project Zero visioner er udtryk for sogneråds politik udelukkende til reducering af egne CO2 kvoter på andres bekostning.

- Der er ingen grund til at jokke på os på den baggrund, siger han.

Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Vejen Kommune vinder vigtigt slag om Skovgårdsvej: Har handlet efter bogen

Aabenraa

Kæmpe narkofangster ved grænsen

Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Kolding For abonnenter

Ansatte skal væk: Mindst 100 stillinger på skoler og daginstitutioner ryger i sparerunde

Annonce