Annonce
Biler

Aston Martin går i højden

Den høje Aston Martin DBX er udstyret med en 4,0 liters V8-motor fra AMG-Mercedes, som yder 550 hk. Foto: Aston Martin
Det hæderkronede sportsvognsmærke Aston Martin er nu endelig klar med den høje DBX.

Den vil sikkert passe helt perfekt til en travl dag for agent 007, den nye Aston Martin DBX. De tre bogstaver dækker nemlig over den første SUV fra det historiske engelske sportsvognsmærke, der gennem årtier har været hofleverandør til hovedpersonen i James Bond-filmene.

Den nye model byder ikke alene på masser af luksus og motorkraft, den har med sin store frihøjde og firehjulstræk også alle forudsætninger for at kunne komme frem, hvor asfalten stopper.

Selv om Aston Martin-aficionados måske rynker på næsen, er udgangspunktet klart: Mærket følger tidens trends og vil have flere kunder i butikken med DBX, som blandt andet skal konkurrere mod tunge drenge som Bentley Bentayga og Lamborghini Urus.

Midlerne hedder en opsætning med et karrosseri i aluminium, der indkapsler en 4,0-liters V8-biturbo-motor med 550 hk og moment på 700 Nm samt køreegenskaber, der ifølge Aston Martin ikke står tilbage for de mere jordnære modeller.

Tag bare præstationerne, der hedder 0-100 kilometer i timen på 4,5 sekunder og en topfart på 290 kilometer i timen.

Den fem meter lange model fylder dog også godt i landskabet. Den vejer 2,2 ton og har den største kølergrill nogensinde i en Aston Martin, så der er ingen risiko for at tage fejl af de andre modeller i rækken.

Annonce

Aston Martin DBX

Længde: 5,0 meter.

Vægt: 2,2 ton.

Motor: 4,0-liters V8-motor på 550 hk.

Topfart: 290 km/t.

0-100 km/t.: 4,5 sekunder.

Sportslig

DBX’en er udstyret med en avanceret nitrins gearkasse, der spiller sammen med firehjulstrækket, som kan køre med fordelingen 47:53, som altså giver en overvægt af baghjulstræk.

Fremkommeligheden hjælpes af en luftaffjedring, som kan hæve bilen og er med til at give en vadedybde på 50 centimeter. Den er tillige styret af et 48-volts system, der sammen med adaptive støddæmpere er med til at sikre stabilitet på vejen og holde bilen i et fast greb ved svingmanøvrer.

Inden døre er der plads til fem personer, men bilen kan også bestilles med fire enkeltsæder. Her er digital instrumentering med storskærme, ambient belysning med mulighed for 64 forskellige farver og et stort panorama-glastag, der løber i det meste af bilens længde.

Bagagerummet kan klare pæne 632 liter. Luftaffjedringen betyder, at bilen også kan sænke sig 50 millimeter, så det er lettere at få ting om bord, mens højden kan hæves med 45 millimeter i terræn.

Med hundevasker

De, som vil mere, kan blandt andet bestille en ”kæledyrs-pakke”, som indeholder en transportabel vaskemaskine, som kan rense en mudret hund efter en luftning, mens en ”sne-pakke” naturligvis indeholder støvlevarmere.

Men man kan skam også sætte kryds ved udstyr som et integreret våbenskab. De mere traditionelle kan vælge klassisk komfort-udstyr i dette segment som champagnekøler eller cigarkasse. Noget, som agent 007 helt sikkert ville påskønne.

V8-motoren, der stammer fra Mercedes-AMG, kommer dog ikke til at stå alene. Aston Martin skulle også have en plug-in-hybrid og rent elektrisk version på tegnebrættet, hvilket lyder fornuftigt set i lyset af tidens miljøkrav.

I England starter priserne fra 158.000 pund, hvilket svarer til 1,38 millioner kroner. Det er dog svært at oversætte til danske afgifter - men gang med cirka tre.

Den fem meter lange bil har som udgangspunkt fem sæder, men den kan bestilles med fire enkeltsæder. Foto: Aston Martin
Den fuldt digitale instrumentering spiller sammen med den luksuriøse indretning. Foto: Aston Martin
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Esbjerg står sammen: Stor donation af beskyttelsesudstyr til Sydvestjysk Sygehus

Leder For abonnenter

Åbne kirker var tåbelig ide

Bevares. Vi kan nok alle trænge til et trøstende ord i denne krisetid med udsigt til både sygdom og økonomisk nedtur. Her er det kristne budskab om tro, håb og kærlighed så relevant som nogensinde. Men vi behøver ikke at være fysisk sammen om den oplevelse. Den moderne teknologi byder på rigelig mulighed for at forrette gudstjenester på utraditionel, men sikker vis. Derfor må man undre sig over, at Kirkeministeriet i første omgang besluttede at åbne kirkerne til påske. Naturligvis er påsken en af kirkeårets største helligdage. Men enestående forhold kræver også enestående løsninger. Den nuværende epidemi er absolut en af de undtagelser, der berettiger til for en gangs skyld at aflyse den fysiske kirkegang – selv i påsken. Statsminister Mette Frederiksen har stillet danskerne i udsigt, at vores samfund langsomt kan åbne op igen efter påsken. Betingelsen er, at smittekurven fortsætter med at flade ud. Det sker imidlertid kun, hvis vi viser agtpågivenhed og undgår letsindig adfærd. I praksis vil det formentlig i de fleste kirker være muligt at gennemføre en påskegudstjeneste med god afstand mellem deltagerne. Ikke desto mindre er netop en gudstjeneste netop et eksempel på, at flere mennesker unødigt forsamles. Derfor er det godt, at beslutningen nu er trukket tilbage. Blandt andre sognepræst Dennis Voss Stensgaard fra Vester Nebel havde på forhånd afviset at holde gudstjeneste. I hans tilfælde kunne det ske med god samvittighed. Han er sygemeldt, fordi han formentlig selv er smittet med coronavirus. Ikke desto mindre gav han i utvetydige vendinger udtryk for sin frustration over kirkeministeriets udmeldinger. I hans øjne var det blandt andet en hån mod de unge, der netop på grund af den aktuelle epidemi har fået udskudt deres konfirmationer til august og september. Koldings borgmester, Jørn Pedersen var enig og opfordrede andre præster til at følge Dennis Voss Stensgaards eksempel. Lykkeligvis bredte den sunde fornuft sig til sidst også til ministeriet.

Annonce