Annonce
Biler

Aston Martin går i højden

Den høje Aston Martin DBX er udstyret med en 4,0 liters V8-motor fra AMG-Mercedes, som yder 550 hk. Foto: Aston Martin
Det hæderkronede sportsvognsmærke Aston Martin er nu endelig klar med den høje DBX.

Den vil sikkert passe helt perfekt til en travl dag for agent 007, den nye Aston Martin DBX. De tre bogstaver dækker nemlig over den første SUV fra det historiske engelske sportsvognsmærke, der gennem årtier har været hofleverandør til hovedpersonen i James Bond-filmene.

Den nye model byder ikke alene på masser af luksus og motorkraft, den har med sin store frihøjde og firehjulstræk også alle forudsætninger for at kunne komme frem, hvor asfalten stopper.

Selv om Aston Martin-aficionados måske rynker på næsen, er udgangspunktet klart: Mærket følger tidens trends og vil have flere kunder i butikken med DBX, som blandt andet skal konkurrere mod tunge drenge som Bentley Bentayga og Lamborghini Urus.

Midlerne hedder en opsætning med et karrosseri i aluminium, der indkapsler en 4,0-liters V8-biturbo-motor med 550 hk og moment på 700 Nm samt køreegenskaber, der ifølge Aston Martin ikke står tilbage for de mere jordnære modeller.

Tag bare præstationerne, der hedder 0-100 kilometer i timen på 4,5 sekunder og en topfart på 290 kilometer i timen.

Den fem meter lange model fylder dog også godt i landskabet. Den vejer 2,2 ton og har den største kølergrill nogensinde i en Aston Martin, så der er ingen risiko for at tage fejl af de andre modeller i rækken.

Annonce

Aston Martin DBX

Længde: 5,0 meter.

Vægt: 2,2 ton.

Motor: 4,0-liters V8-motor på 550 hk.

Topfart: 290 km/t.

0-100 km/t.: 4,5 sekunder.

Sportslig

DBX’en er udstyret med en avanceret nitrins gearkasse, der spiller sammen med firehjulstrækket, som kan køre med fordelingen 47:53, som altså giver en overvægt af baghjulstræk.

Fremkommeligheden hjælpes af en luftaffjedring, som kan hæve bilen og er med til at give en vadedybde på 50 centimeter. Den er tillige styret af et 48-volts system, der sammen med adaptive støddæmpere er med til at sikre stabilitet på vejen og holde bilen i et fast greb ved svingmanøvrer.

Inden døre er der plads til fem personer, men bilen kan også bestilles med fire enkeltsæder. Her er digital instrumentering med storskærme, ambient belysning med mulighed for 64 forskellige farver og et stort panorama-glastag, der løber i det meste af bilens længde.

Bagagerummet kan klare pæne 632 liter. Luftaffjedringen betyder, at bilen også kan sænke sig 50 millimeter, så det er lettere at få ting om bord, mens højden kan hæves med 45 millimeter i terræn.

Med hundevasker

De, som vil mere, kan blandt andet bestille en ”kæledyrs-pakke”, som indeholder en transportabel vaskemaskine, som kan rense en mudret hund efter en luftning, mens en ”sne-pakke” naturligvis indeholder støvlevarmere.

Men man kan skam også sætte kryds ved udstyr som et integreret våbenskab. De mere traditionelle kan vælge klassisk komfort-udstyr i dette segment som champagnekøler eller cigarkasse. Noget, som agent 007 helt sikkert ville påskønne.

V8-motoren, der stammer fra Mercedes-AMG, kommer dog ikke til at stå alene. Aston Martin skulle også have en plug-in-hybrid og rent elektrisk version på tegnebrættet, hvilket lyder fornuftigt set i lyset af tidens miljøkrav.

I England starter priserne fra 158.000 pund, hvilket svarer til 1,38 millioner kroner. Det er dog svært at oversætte til danske afgifter - men gang med cirka tre.

Den fem meter lange bil har som udgangspunkt fem sæder, men den kan bestilles med fire enkeltsæder. Foto: Aston Martin
Den fuldt digitale instrumentering spiller sammen med den luksuriøse indretning. Foto: Aston Martin
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dronningens jernnæve

Der er nærmest altid uro i det engelske kongehus, og den seneste tid har uroen haft den iltre prins Harry som omdrejningspunkt. Prins Harry er bror til prins William, der en dag bliver konge, og yngste søn af prins Charles og prinsesse Diana, og sammen med sin kone, den borgerligt og amerikansk fødte hertuginde Meghan, ønsker han at trække sig som såkaldt seniormedlem af kongefamilien. Det er blandt andet ønsket om mere privatliv, der har bragt det unge ægtepar på disse tanker. Den engelske dronning Elisabeth har reageret ved at efterkomme parrets ønske, men samtidig også frataget dem retten til at kalde sig "kongelige højheder", frataget dem retten til at modtage apanage ligesom de to skal tilbagebetale cirka 20 millioner kroner for den nylige renovering af deres residens Frogmore Cottage. Der er langt fra det engelske til det danske kongehus, men dronning Elisabeths beslutning virker klog. Selv om man som kongelig er født ind i en særlig skæbne, er der historisk flere eksempler på, at medlemmer af forskellige kongehuse har frasagt sig disse nedarvede privilegier. I England synes dronningens holdning klar: Hvis du ikke vil arbejde som kongelig, får du heller ikke løn som kongelig. Dette spørgsmål kommer vi uden tvivl også til at diskutere inden længe her i Danmark, idet der i kongehuset lige nu er usædvanligt mange børn. En del af disse vil formentlig heller ikke som voksne kunne fylde en tilværelse ud inden for kongehuset, og derfor vil den til den tid siddende regent i samråd med regering og Folketing skulle træffe beslutninger i samme boldgade som dronning Elisabeths. Et kongehus med nedarvede privilegier er egentlig som konstruktion en anakronisme, men da eksempelvis det danske kongehus nyder massiv folkelig opbakning, er det i praksis en ganske demokratisk indretning. Imidlertid hviler en del af populariteten utvivlsomt på en bred accept af forholdet mellem aflønning og indsats, og her er det klart, at medlemmer af kongehuset for at få apanage skal arbejde for pengene.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];