Annonce
Biler

Audi ofrer lidt bagageplads for at øge attituden

En mere coupeagtig karrosseriform gør, at den nye Audi Q3 Sportback ser væsentlig mere dynamisk ud end den almindelige Q3. Der er 18 tommer fælge som standard. Foto: Audi
Den nye Q3 Sportback skal være det frække alternativ og konkurrere med bl.a. BMW X2.

Efter at Audi lancerede Q8, har mærket nu arbejdet sig frem til endnu en SUV-coupé, denne gang i den anden ende af modelprogrammet. Det er den nye Q3, hvor designerne har masseret karrosseriet, så den traditionelle karrosseriform er ændret til en skrå bagende. Ændringerne har også gjort den lidt længere og lavere, så den nye såkaldte Q3 Sportback fremstår væsentligt mere sportslig end ophavet. Den nye Audi skal ses som et svar på BMW X2 og Jaguar E-Pace.

I henhold til de specifikationer, vi har fået, er bagagerummet blevet mindre, med bagsædet oppe er det godt nok på samme 530 liter, men lægger man sæderne ned, mangler Sportback 130 liter.

Bilen, der lanceres herhjemme i løbet af efteråret, får 18 tommer hjul som standard, med 19- og 20-tommer som tilvalg.

Audi fremhæver, at man har satset meget på at få bilen til at køre ekstra sportsligt, hvorfor Sportback som standard er udstyret med progressiv styring med en udveksling, der bliver mere og mere direkte, jo mere man drejer på rattet, samt sportsundervogn. Som tilfældet er med Q3, får Sportback også digital instrumentering.

Annonce
Den meget skrå bagende betyder, at bagagerummet er lidt mindre, når man har lagt bagsæderne ned. Foto: Audi

Firehjulstræk

Til start vil motorprogrammet kun bestå af en benzinmotor på 2,0 liter og med 230 hk, der leveres med automatgear og træk på alle fire hjul. mens dieselmotoren med 150 hk også kommer med automatgear. Kort efter markedsintroduktionen vil den også kunne fås med manuel gearkasse og quattro-firehjulstræk. I løbet af året vil der komme andre motorvarianter, herunder en kraftfuld diesel- og en 1,5 indstigningsbenzinmotor, som spiller sammen med et 48-volts mildhybridsystem, oplyser Audi Danmark.

Der foreligger endnu ikke nogen priser på den nye udgave af Q3.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Kalmar-huse reddet fra konkurs

Leder For abonnenter

Godda' mand solcellelov

Lovgivningsdanmark har vundet endnu en sejr. Med et hidtil uset krav til bureaukrati og dokumentation er det lykkes at bremse stor set alle landets kommuner i at få oprettet solcelleanlæg i forbindelse med kommunale bygninger og derved bidrage til den grønne omstilling. Og tillykke med det. For grundet en i særklasse ubegrundet og uigennemskuelig lovgivningsjungle er det nemlig lykkes at gøre kommunale solcelleanlæg til egentlige forsyningsvirksomheder med deraf følgende krav til selvstændige bestyrelser, regnskabsaflæggelse og meget andet af det, som i stigende grad DJØF'iserer denne nation. Alt sammen krav, der æder gevinsten ved og idéen med disse anlæg. Resultat: Flere steder er eksisterende kommunale solcelleanlæg lukket ned, ligesom planer om anlæg er droppet. Lige så uigennemskueligt er det, hvorfor så regionernes sygehuse, der jo er akkurat lige så offentlige, er fritaget for dette nonsens, og ingen kan give en bare nogenlunde gangbar forklaring. Begrundelserne er det rene volapyk og et eksempel på, hvad der sker, når lovgivningsmaskinen snurrer, uden at nogen griber ind med brugen af deres sunde fornuft. Lad os håbe, at den for tiden ganske tavse klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) også ser dette som en vanvittig indretning, i hvert fald ligger der lige til højrebenet her serveret en sag, som man skal være godt dum for ikke at spark i mål. Især når man skal være instrumental i en regeringssatsning, som ingen har bare den fjerneste idé om hvad ender med at koste. Sådan er det nemlig med det fromme ønske om at reducere nationens menneskeskabte CO2-udledning med 70 procent i forhold til 1990-niveau inden 2030. Man ved end ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre, men man ved, at det bliver utroligt dyrt. Her står vi med en sag, der, som megen anden klimasnak, ikke er fugle på taget, men miljøgevinster lagt lige i hånden på Dan Jørgensen, hvis han ellers vil tage imod dem. Lad os få fjernet disse bureaukratiske forhindringer - hellere i dag end i morgen.

Kolding

Genoptager omdiskuteret samarbejde: Konsulenter på resultatløn skal igen finde besparelser på udsatte borgere

Annonce