Annonce
Biler

Audi R8 smider trækket på forakslen

Den nye baghjulstrukne Audi R8 RWD byder på sammen 5,2 liters V10 motor med 520 hk som Quattro-modellen, men den er lettere. Foto: Audi
Sportsvognen Audi R8 kommer nu også i en version, der udelukkende har baghjulstræk mod ellers Quattro firehjulstræk.

Det er nærmest den omvendte verden først at lancere en firehjulstrukket version og så udvide med en baghjulstrækker. Men det er tilfældet hos Audi, der efter en årrække med Quattro firehjulstræk i den vævre R8 nu også søsætter en serieproduceret model med rent træk på baghjulene.

Forklaringen er, at den lettere og mere enkelt opsatte model, kaldet Audi R8 V10 RWD, giver en anden form for køreglæde.

Den har samme funktioner som de andre R8 V10-modeller, hvilket omfatter V10-centermotoren, som her har 540 hk mod 570 hk i Quattro-versionen. Den baneorienterede søstermodel, R8 LMS GT4, som også har baghjulstræk, kommer nu med nyt design og optimeret køredynamik.

Audi har tidligere lanceret en begrænset serie på 999 biler med baghjulstræk, kaldet RWS, som altså nu bliver en permanent del af modelprogrammet.

Annonce

Lynhurtig V10’er

Audi R8 V10 RWD kommer både som Coupé og Spyder. Den har en bredere og fladere grill, og under kanten på motorhjelmen er der tre smalle slidser, som er en påmindelse om mærkets ikon fra 1984, Audi Sport Quattro.

Ellers er der blandt andet udvendige detaljer i karbon, mens de såkaldte sideblades er lakeret i Mythos-sort metallak.

Omdrejningspunktet i den lave racer er V10-sugemotoren, som har en helt speciel symaskineagtig lyd og kan reagere lynhurtigt. Den 5,2-liters sag har et moment på 540 Nm, som altså matcher antallet af hk og topper ved 6500 omdr. Det skubber coupéen af sted fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,7 sekunder, hvilket er en tand langsommere end den firehjulstrukne version, mens Spyderen klarer det på 3,8 sekunder.

Topfarten for de to modeller er henholdsvis 320 og 318 kilometer i timen.

Tillader drifting

De legesyge vil sikkert anerkende, at baghjulstrækket giver mulighed for kontrollerede drifts, når føreren vælger indstillingen ”Dynamic” i Audis drive select-system og indstiller stabilitetskontrollen ESC til ”Sport”. Det sker med føling på asfalten gennem 19-tommer støbte fælge med 245/35-dæk foran og 295/35-dæk bagpå.

Fordelingen af akseltrykket er 40:60 i coupéen, som vejer 1595 kg, hvilket gør den cirka 65 kg lettere end den firehjulstrukne model. Mens spyderen med sine 1695 kg vejer 55 kg mindre.

Som alle R8-modeller har de nye varianter et karosseri, der er lavet af aluminium og store dele kulfiber.

De to R8-modeller bygges stort set med håndkraft på fabrikken Böllinger Höfe i tyske Neckarsulm. Den nye R8 V10 RWD lanceres i starten af 2020, men den vil dog umiddelbart ikke blive taget til Danmark.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Varde

Christian Bøving vinder Tvprisen

Kommentar For abonnenter

Teatertorden i byrådssalen

Det er ikke altid til at vide, hvad der sætter gang i debatten, når de 27 medlemmer af Vejen Byråd træder sammen. Sådan var det heller ikke på årets første møde i byrådet i tirsdags. Men det skulle vise sig at blive dagsordenens allerførste punkt; Klaus Kildemands anmodning om udtrædelse af byrådet. Det var som sådan ikke Kildemands exit på den lokalpolitiske scene, som satte gang i den verbale bulder og brag, tilhørerne blev vidner til. Allerede forud for byrådsmødet havde løsgængeren Anni Grimm i et læserbrev kritiseret, at formandsposten midt i perioden går fra en socialdemokrat til en anden. Hendes grænse for en ”forhånds-postfordeling” var overskredet, lød det i læserbrevet. Anni Grimm tog også ordet på byrådsmødet, hvor hun kaldte sagsforløbet fra socialdemokraterne for arrogant. Anni Grimm blev i den grad bakket op af Liberal Alliances Martin Boye. Han udtrykte sin bekymring over, at den socialdemokratiske gruppeformand Jørgen Thøgersen med et pennestrøg tilsidesatte Retssikkerhedslovens bestemmelser om, at Børn- og Ungeudvalget selv vælger deres formand. Det står naturligvis Anni Grimm og Martin Boye frit for, hvad de mener. Derom ingen tvivl. Det må være dog berettiget at kaste erindringen tilbage til valgaftenen den 21. november 2017. Lige omkring midnatstide kommer repræsentanter for Venstre, Socialdemokratiet, Det konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti ud for at fortælle, at en bred konstitueringsaftale er på plads. Den fremmødte presse får at vide, hvordan eksempelvis formandsposterne i fagudvalgene fordeles. Socialdemokratiet får i denne forbindelse tildelt formandsposterne i tre udvalg – heriblandt Børn- og Ungeudvalget. Konstitueringsaftalen var Anni Grimm på den sene valgaften selv med til at præsentere som medunderskriver. Aftalen tiltræder Martin Boye også umiddelbart inden Vejen Byråds konstituering i december 2017. Mod slutningen af 2018 bekendtgør Martin Boye dog, at han ikke længere er en del af aftalen. Det er en anden historie. Børn- og Ungeudvalget adskiller sig fra de andre stående udvalg ved, at her sidder også to børnesagkyndige samt en dommer. Anni Grimm mente på byrådsmødet i tirsdags, at Børn- og Ungeudvalget derfor ikke kan sammenlignes med de øvrige stående udvalg, hvor der udelukkende er politisk repræsentation. Det kan godt være, at Retssikkerhedsloven foreskriver, at Børn- og Ungeudvalget selv vælger sin formand. Men det gør de øvrige stående udvalg også. Også borgmesteren vælges formelt af byrådet. Realpolitisk er formandsposterne dog fordelt, når konstitueringsaftalen er underskrevet. Anni Grimm har engang her i avisen leveret et ganske enestående citat, hvor hun slog fast: - Det har simpelthen været nødvendigt at få trådt i klaveret. Citat slut. Her i denne sag virker det som om, at der blev trådt lige hårdt nok. Det tangerer teatertorden. GOD SØNDAG

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];