Annonce
Vejen

Bæredygtigt: Naturli’ vil erobre USA med plantebaseret mad

Henrik Lund er direktør for Naturli' i Vejen, der netop er blevet kåret som Gazellevirksomhed for femte gange. Naturli' har ramt tidsånden og fremtiden med plantebaserede varer. Foto: Jacob Schultz
Samarbejdsaftale giver adgang til 600 supermarkeder og tusindvis af restauranter for virksomheden, der har hovedsæde i Vejen.
Annonce

Vejen: Det er tre år siden, fødevareproducenten og gazelle-virksomheden Naturli’ lancerede plantebaseret fars som den første af sin slags på verdenplan. Målet var på tre år at tage tre procent af verdensmarkedet for hakket oksekød. Efter et år på markedet var markedsandelen fem procent.

Fødevarevirksomheden med hovedsæde i Vejen er repræsenteret på 19 eksportmarkeder. I denne måned kommer eksportmarked nummer 20 til i burgerens hjemland USA, når produkterne anløber havnen i New York 18. januar.

Annonce

Historisk gennembrud

- Vi står overfor et historisk gennembrud på det amerikanske marked via en samarbejdsaftale med den kendte og anerkendte kødgrossist LaFrieda. Virksomheden forsyner flere tusinde restauranter og hoteller i New York-området med kød og fjerkræprodukter i bedste kvalitet. Virksomheden leverer desuden til 600 supermarkeder, blandt andet til Wakefern/Shoprite med 350 butikker, hvor LaFrieda skal levere Hakket og The Burger fra Naturli’, fortæller Henrik Lund, CEO i Naturli’.

Målet er at sælge for et tocifret millionbeløb over de næste tre år – i dollars.

Amerikanerne spiser i snit 100 kilo rødt kød og kylling om året. Det er fire gange så meget oksekød som resten af verden. Og forbruget er gået op under corona.

En grøn fødevarebølge har også ramt USA og en stigning i efterspørgslen af plantebaserede varer. Ifølge tal fra Baum & Whiteman samt Mintel vælger 31 procent af amerikanerne at have kødløse dage.

- Globalt er vi first-mover på markedet for plantebaserede fødevarer og har været det siden 1988. Vi knokler og udvikler nye produkter for at yde vores bidrag til en grønnere fremtid. Derfor tror en del sikkert, at vi drømte om et samarbejde med en plantebaseret spiller på så vigtigt et marked som det amerikanske. Men en stor og anerkendt kødgrossist som LaFrieda er det perfekte match, fordi virksomheden har muskler og anerkender, at planteproteiner er en vigtig del af fremtiden, siger Henrik Lund.


En stor og anerkendt kødgrossist som LaFrieda er det perfekte match, fordi virksomheden har muskler og anerkender, at planteproteiner er en vigtig del af fremtiden.

Henrik Lund, CEO i Naturli'


Annonce

Efterspørgslen er stor

Virksomheden LaFrieda omsætter årligt for 150 millioner dollars og leverer kød til flere Michelin-restauranter. Hver dag producerer virksomheden 75.000 bøffer til burgere og kød til mere end 300.000 måltider.

- Det er vigtigt for os at have velsmagende plantebaserede alternativer til kød i vores sortiment, fordi produkterne er efterspurgte af vores kunder. Efterspørgslen vokser uge for uge. Vi har ganske enkelt brug for plantebaserede fødevarer og planteproteiner fremad for at mætte alle munde. Vi ser det som et helt naturligt supplement – og i nogle tilfælde som en erstatning – for kødet, siger CEO Pat LaFrieda i en pressemeddelelse.


Vi har ganske enkelt brug for plantebaserede fødevarer og planteproteiner fremad for at mætte alle munde.

Pat LaFrieda, CEO i LaFrieda


Han forventer, at de plantebaserede alternativer til kød vil fylde 20 procent af hans virksomheds omsætning inden for fem år.

Produkterne til USA er baseret på PEA’F, der er Naturli’s eget udviklede ærteprotein.

- Akkurat som i Europa ser vi i USA en voksende del af befolkningen, som bekymrer sig om klimaet og egen sundhed, og derfor skifter kød, mælk, æg og smør ud med plantebaserede alternativer – enten helt eller delvist, siger Henrik Lund.

Han ser USA som et spændende marked.

Henrik Lund er direktør for Naturli' i Vejen, der har ramt en guldåre indenfor plantebaserede produkter. Nu skal USA erobres med plantebaserede alternativer kød. Foto: Jacob Schultz

- Og de ser os som spændende. Vi adskiller os fra de andre ved, at vi har flere produkter og dækker hele paletten, siger Henrik Lund.

New York og New Jersey er første step. Georgia og Texas kan blive de næste.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Billund

Efter 37 år: Bjarne lukker Tøj og Sport

Vejen

Håndboldtræningen rykker udendørs

Annonce