Annonce
112

Bøde til danske og udenlandske vognmænd ved kontrol her: Brede specialtransporter uden ledsagerbiler

Kontrollen fandt sted ved Varde - på strækningen mellem Esbjerg og Ringkøbing. Foto: Google Street View

Varde: Der har været tjek af tunge køretøjer ved Varde. Det er Tungvogncenter Syd under Sydøstjyllands Politi, der har foretaget kontrollen.

Tungvognscenter Syd oplyser i en pressemeddelelse:

En udenlandsk registreret særtransport kørte uden tilladelse til kørsel med omfangsrigt gods, selv om bredden på transporten var over 3,30 meter. Desuden kørte transporten uden ledsagerbil. Det resulterede i en bøde til chaufføren på 5000 kroner og en bøde på 16.000 kroner til den udenlandske virksomhed. Bøden blev betalt med det samme, men chaufføren måtte vente med at køre videre, indtil den korrekte tilladelse var på plads.

Tre danske vogntog, der kørte med tung transport, havde heller ikke tingene i orden, da de blev kontrolleret. To af de tre chauffører kendte ikke indholdet og vilkårene i politiets tilladelse, de havde ikke medbragt de nødvendige papirer, blandt andet blokvognsattesten, og transporterne var ikke afmærket bagtil med den maksimalt tilladte hastighed.

Det tredje vogntog kørte uden ledsagerbil og var derudover længere end tilladt. Det betød samlet en bøde på 9000 kroner til chaufførerne og 20.000 kroner til selskaberne.

Annonce

Styr på køre- og hviletid

Til gengæld var der styr på køre- og hviletiden.

- De seks køretøjer blev også alle nøje kontrolleret for overholdelse af køre-hviletidsbestemmelserne og det var glædeligt at konstatere, at der var fuldstændig styr på den del, siger vicepolitiinspektør Jesper Engelund.

Kontrollen fandt sted den 9. januar.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hvad bilder ministeriet sig ind?

I 2014 besluttede et flertal i Folketinget, at man ville have 14 års dansk indsats i Afghanistan undersøgt med særlig vægt på det civilt-militære samarbejde. Forsvarsakademiet, Dansk Institut for Internationale Studier samt et konsulentfirma skulle står for opgaven, men nu viser aktindsigter til Berlingske, at man i Forsvarsministeriet langt hen ad vejen ikke var tilfreds med især en række kritiske passager i udkastet til den endelig rapport. 14 kritiske passager er enten blevet fjernet eller ændret, således at slutresultatet tegner et mere rosenrødt billede af den danske indsats i Afghanistan, end det oprindeligt var tiltænkt, inden Forsvarsministeriet kom med forslag til, hvor man skulle have slettelakken frem. Nu bliver der i denne verden helt generelt lavet alt for mange rapporter, men denne havde dog det ædle formål at orientere Folketinget om, hvad der var gået godt og skidt. En rimelig idé, skulle man synes, al den stund, at danske soldater sendes ud i livsfarlige missioner, ligesom det danske samfund bruger milliarder af kroner på disse opgaver. Men Forsvarsministeriet syntes åbenbart ikke, at det var nødvendigt for vores folkevalgte eksempelvis at få at vide, at et fælles sekretariat mellem Forsvarsministeriet og Udenrigsministeriet ikke fungerede. Ej heller skulle det frem, at velkendte indretninger som offentlige udbud, der på vores breddegrader er med til at forhindre korruption, faktisk gjorde det modsatte i Afghanistan. Folketinget er altså blevet forholdt væsentliger oplysninger, og det er en skandale, også selv om ministeriet meddeler, at man jo bare kom med forslag til, hvad der skulle ændres eller slettes. Den har man hørt før, og den bliver ikke mere sand af at blive gentaget. Denne sag vidner om, at Forsvarsministeriet og nogle ansatte der har haft mere travlt med at pleje eget ry og karrierer end at oplyse Folketinget sandfærdigt om, hvad der er foregået i Afghanistan. Det er ikke bare uhæderligt, det er at sætte sig over landets øverste parlamentariske forsamling.

Kolding

Vej spærret: Store mængder regn giver problemer i Kolding

Annonce