Annonce
Esbjerg

Børn blev glemt af buschaufføren

Mandag blev skolebørn glemt af bussen, da de skulle hjem. Tirsdag var bussen så fuld, at der ikke var plads til alle skolebørnene, så de sidste blev efterladt på skolen og måtte vente på den næste bus en time senere. Arkivfoto: Larz Grabau

Mandag blev skolebørn på Fanø glemt af bussen, og tirsdag var der ikke plads til de sidste elever, som skulle med den. Busproblemerne på øen gør nu, at ordningen bliver taget op til evaluering i kommunen tidligere end planlagt.

Fanø: Børn, der bliver glemt og en bus, der er fyldt op. Både mandag og tirsdag har der været problemer med afhentning af børn fra skolen med øens bus. Det har fået en del af Fanøs borgere til tasterne på Facebook-gruppen Fanø Forum.

Mandag skulle bussen klokken 15.35 have hentet skoleelever, som skulle hjem til Sønderho. Bussen kom aldrig. En gruppe børn gik op på skolens kontor, hvorfra der blev bestilt en taxa, så børnene kunne komme hjem.

Tirsdag var den gal igen. Her var bussen fyldt godt op med en flok, der skulle på lejrskole i Sønderho. Derfor kom kun to elever fra skolen med bussen, og de resterende blev bedt om at vente på den næste bus, som ville være der en time senere.

- Vi forældre måtte hente dem våde, fortvivlede og godt trætte, forklarer Frank Heinsen om tirsdagens episode som forælder til nogle af de efterladte børn.

- Og hvad er meningen med en skolebus, der glemmer at hente børnene i skolen, så de bliver våde, kolde og syge? Der skal findes en løsning nu, og ikke først til jul.

Annonce

Vi forældre måtte hente dem våde, fortvivlede og godt trætte.

Frank Heinsen, forælder til tre skolebørn

Evaluering i efteråret

Siden årsskiftet har Fanø Kommune selv stået for busdriften på øen, da den udtrådte af aftalen med Sydtrafik. Egentlig var det planen, at buskørslen først skulle evalueres efter et år med den nye ordning, men efter man har oplevet en række problemer, har man rykket evalueringen frem.

Det er derfor besluttet, at når strikkefestivalen i efteråret er ovre, kender kommunen til behovene for en tilstrækkelig del af året, og man vil evaluere ordningen herefter. Senere på efteråret holdes der borgermøde om sagen.

Flere borgere på Fanø håber, at den kollektive trafik på øen bliver opprioriteret. Til spørgsmålet om en mulig opprioritering af buskørslen svarer Christian Lorenzen (K), formand for Erhvervs-, natur- og teknikudvalget:

- Intet er udelukket. Det er op til de politiske forhandlinger at fastsætte det.

Det sker ikke igen

Selvom kommunen først begynder at evaluere buskørslen i efteråret, kan forældre dog godt håbe på små forbedringer indtil. I mellemtiden er det nemlig forvaltningens opgave at løse de problemer, der måtte opstå.

- Hver gang forvaltningen bliver gjort bekendt med problemer, forsøger den at løse det. Ved en række tilfælde er den ikke blevet informeret af De Blaa Busser, når der har været udfordringer. Det skal den have at vide, så den kan agere på det, siger Christian Lorenzen.

Derfor lyder hans opfordring til borgerne på Fanø, at de skal henvende sig til forvaltningen, når der opstår problemer.

Denne gang har kommunen da også modtaget henvendelser fra borgere om problemet. Derfor har man fra forvaltningens side kunnet finde en løsning, så man sikrer, at det ikke sker igen.

- Vi sikrer, at er bussen en anden dag fyldt op, har chaufføren et telefonnummer, som han kan ringe til, og så bliver børnene på skolen hentet på en anden måde, siger kommunaldirektør Vibeke Kinch.

Ifølge Vibeke Kinch er der tale om to meget uheldige sammentræf oveni hinanden, som hverken må eller skal ske.

- Børn må selvfølgelig ikke blive glemt eller stå tilbage og få at vide, at de ikke må komme med bussen. Det er en lovpligtig opgave, at de skal kunne komme hjem. Det er slet ikke til diskussion, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Esbjerg står sammen: Stor donation af beskyttelsesudstyr til Sydvestjysk Sygehus

Leder For abonnenter

Åbne kirker var tåbelig ide

Bevares. Vi kan nok alle trænge til et trøstende ord i denne krisetid med udsigt til både sygdom og økonomisk nedtur. Her er det kristne budskab om tro, håb og kærlighed så relevant som nogensinde. Men vi behøver ikke at være fysisk sammen om den oplevelse. Den moderne teknologi byder på rigelig mulighed for at forrette gudstjenester på utraditionel, men sikker vis. Derfor må man undre sig over, at Kirkeministeriet i første omgang besluttede at åbne kirkerne til påske. Naturligvis er påsken en af kirkeårets største helligdage. Men enestående forhold kræver også enestående løsninger. Den nuværende epidemi er absolut en af de undtagelser, der berettiger til for en gangs skyld at aflyse den fysiske kirkegang – selv i påsken. Statsminister Mette Frederiksen har stillet danskerne i udsigt, at vores samfund langsomt kan åbne op igen efter påsken. Betingelsen er, at smittekurven fortsætter med at flade ud. Det sker imidlertid kun, hvis vi viser agtpågivenhed og undgår letsindig adfærd. I praksis vil det formentlig i de fleste kirker være muligt at gennemføre en påskegudstjeneste med god afstand mellem deltagerne. Ikke desto mindre er netop en gudstjeneste netop et eksempel på, at flere mennesker unødigt forsamles. Derfor er det godt, at beslutningen nu er trukket tilbage. Blandt andre sognepræst Dennis Voss Stensgaard fra Vester Nebel havde på forhånd afviset at holde gudstjeneste. I hans tilfælde kunne det ske med god samvittighed. Han er sygemeldt, fordi han formentlig selv er smittet med coronavirus. Ikke desto mindre gav han i utvetydige vendinger udtryk for sin frustration over kirkeministeriets udmeldinger. I hans øjne var det blandt andet en hån mod de unge, der netop på grund af den aktuelle epidemi har fået udskudt deres konfirmationer til august og september. Koldings borgmester, Jørn Pedersen var enig og opfordrede andre præster til at følge Dennis Voss Stensgaards eksempel. Lykkeligvis bredte den sunde fornuft sig til sidst også til ministeriet.

Danmark

Liveblog: Tyskland har nu 1000 corona-dødsfald

Annonce