Annonce
Esbjerg

Børn blev glemt af buschaufføren

Mandag blev skolebørn glemt af bussen, da de skulle hjem. Tirsdag var bussen så fuld, at der ikke var plads til alle skolebørnene, så de sidste blev efterladt på skolen og måtte vente på den næste bus en time senere. Arkivfoto: Larz Grabau

Mandag blev skolebørn på Fanø glemt af bussen, og tirsdag var der ikke plads til de sidste elever, som skulle med den. Busproblemerne på øen gør nu, at ordningen bliver taget op til evaluering i kommunen tidligere end planlagt.

Fanø: Børn, der bliver glemt og en bus, der er fyldt op. Både mandag og tirsdag har der været problemer med afhentning af børn fra skolen med øens bus. Det har fået en del af Fanøs borgere til tasterne på Facebook-gruppen Fanø Forum.

Mandag skulle bussen klokken 15.35 have hentet skoleelever, som skulle hjem til Sønderho. Bussen kom aldrig. En gruppe børn gik op på skolens kontor, hvorfra der blev bestilt en taxa, så børnene kunne komme hjem.

Tirsdag var den gal igen. Her var bussen fyldt godt op med en flok, der skulle på lejrskole i Sønderho. Derfor kom kun to elever fra skolen med bussen, og de resterende blev bedt om at vente på den næste bus, som ville være der en time senere.

- Vi forældre måtte hente dem våde, fortvivlede og godt trætte, forklarer Frank Heinsen om tirsdagens episode som forælder til nogle af de efterladte børn.

- Og hvad er meningen med en skolebus, der glemmer at hente børnene i skolen, så de bliver våde, kolde og syge? Der skal findes en løsning nu, og ikke først til jul.

Annonce

Vi forældre måtte hente dem våde, fortvivlede og godt trætte.

Frank Heinsen, forælder til tre skolebørn

Evaluering i efteråret

Siden årsskiftet har Fanø Kommune selv stået for busdriften på øen, da den udtrådte af aftalen med Sydtrafik. Egentlig var det planen, at buskørslen først skulle evalueres efter et år med den nye ordning, men efter man har oplevet en række problemer, har man rykket evalueringen frem.

Det er derfor besluttet, at når strikkefestivalen i efteråret er ovre, kender kommunen til behovene for en tilstrækkelig del af året, og man vil evaluere ordningen herefter. Senere på efteråret holdes der borgermøde om sagen.

Flere borgere på Fanø håber, at den kollektive trafik på øen bliver opprioriteret. Til spørgsmålet om en mulig opprioritering af buskørslen svarer Christian Lorenzen (K), formand for Erhvervs-, natur- og teknikudvalget:

- Intet er udelukket. Det er op til de politiske forhandlinger at fastsætte det.

Det sker ikke igen

Selvom kommunen først begynder at evaluere buskørslen i efteråret, kan forældre dog godt håbe på små forbedringer indtil. I mellemtiden er det nemlig forvaltningens opgave at løse de problemer, der måtte opstå.

- Hver gang forvaltningen bliver gjort bekendt med problemer, forsøger den at løse det. Ved en række tilfælde er den ikke blevet informeret af De Blaa Busser, når der har været udfordringer. Det skal den have at vide, så den kan agere på det, siger Christian Lorenzen.

Derfor lyder hans opfordring til borgerne på Fanø, at de skal henvende sig til forvaltningen, når der opstår problemer.

Denne gang har kommunen da også modtaget henvendelser fra borgere om problemet. Derfor har man fra forvaltningens side kunnet finde en løsning, så man sikrer, at det ikke sker igen.

- Vi sikrer, at er bussen en anden dag fyldt op, har chaufføren et telefonnummer, som han kan ringe til, og så bliver børnene på skolen hentet på en anden måde, siger kommunaldirektør Vibeke Kinch.

Ifølge Vibeke Kinch er der tale om to meget uheldige sammentræf oveni hinanden, som hverken må eller skal ske.

- Børn må selvfølgelig ikke blive glemt eller stå tilbage og få at vide, at de ikke må komme med bussen. Det er en lovpligtig opgave, at de skal kunne komme hjem. Det er slet ikke til diskussion, siger hun.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Kolding

Død mand blev glemt i sin lejlighed: Ingen vil tage ansvaret

112

Mand straffet for at kaste med sin hund

Annonce