Annonce
Haderslev

Børn krydser Omfartsvejen for at komme i skole

Fotoet er fra september sidste år, hvor Erlev Skole stadig var ved at blive bygget. Skolen ligger mellem Omkørselsvejen, Erlev Bjerge og Gammel Hørregårdsvej. Arkivfoto: Jacob Schultz
Enhedslisten vil have sænket hastigheden hele vejen rundt om den nye Erlev Skole.

HADERSLEV: Selvom der er er lavet en del ændringer på Gammel Hørregårdsvej for at sikre skolevejen for de små bløde trafikanter, så er det måske ikke nok. For der er også andre adgangsveje til skolen, der har cykel/gangstier både mod vest og syd - til Omkørselsvejen og Erlev Bjerge.

– Vi er bekymrede over de trafikale beslutninger eller mangel på samme, der er truffet for området omkring skolen. I budgetforhandlingerne foreslog vi, at der blev afsat penge til forbedringer af de trafikale vilkår omkring Erlev Skole. Her var vi desværre i undertal, skriver byrådskandidat for Enhedslisten Mathias Christiansen i en pressemeddelelse.

Helt konkret har partiet flere forslag til ændringer af skolevejen, som ikke bare er Gammel Hørregårdsvej. Det handler blandt andet om nedsættelse af hastigheden til 40 km/t fra de tilladte 60 - ikke kun foran skolen, som også foreslået ef Jens Christian Gjesing (S) - men også ude på Erlev Bjerge.


Byen har flyttet sig, men de trafikale forhold har ikke flyttet sig. Man må stadig køre hurtigt.

Mathias Christiansen


Samtidig efterlyser Enhedslisten sikre steder til at krydse Erlev Bjerge.

– Der er nogle enormt store problemer, og de er ikke løst med nogle skilte. Hele det nye kvarter omkring Erlev Bjerge (selve vejen, red.); de børn, som skal over der, er der heller ikke nogen løsning til. Og alle de børn fra de nye ”Benny Bonde-udstykninger”, hvordan skal de komme over Erlev Bjerge, spørger Mathias Christiansen.

Benny Bonde har udstykket grunde vest for skolen. Faktisk er hele kvartet vest for vejen Erlev Bjerge udlagt til boligområde.

Annonce

Sprængfarligt område

Mathias Christiansen har problemerne helt tæt på, for han er også formand for skolebestyrelsen på Erlev Skole.

– Der er noget med børnenes sikkerhed, som slet ikke er i orden, som slet ikke er indtænkt. Lige nu beskæftiger vi os meget med den vej, hvor man må køre; Gammel Hørregårdsvej. Men hele området er sprængfarligt, for det er på en eller anden måde ikke bragt up-to-date. Byen har flyttet sig, men de trafikale forhold har ikke flyttet sig. Man må stadig køre hurtigt.

Han bor selv på Engkær og har set flere farlige situationer med børn, som går direkte over Omkørselsvejen i stedet for at tage den sikre skolevej ad stien under eller ad den dobbelte rundkørsel ved Falck.

– Jeg ser tit, at folk kommer ude fra Brombærvej-kvarteret, og så går de over der, hvor der går en lille cykelsti ud til Omkørselsvejen. Det er ikke alle børn, som bruger rundkørslen. Børn skyder genvej, og de gør det gerne for 50 meter. De konsekvensberegner ikke som os voksne, som er blevet bange for at slå os.

Annonce

Byzone på Omkørselsvejen

– Hvem tager vi hensyn til her; er det de bilister, som skal have lov til at køre lidt hurtigere, eller de børn, som går over vejen, selv om de ikke må, tilføjer han?

På Omkørselsvejen må man køre 70 km/t.

– Det må man faktisk hele vejen forbi skolen. Men det handler ikke kun om skolen. Det handler også om borgernes sundhed, og at det larmer.

Derfor foreslår Enhedslisten, at Omkørselsvejen bliver byzone, så hastigheden nedsættes.

– Vi foreslår, at man rykker byskiltet, så Omfartsvejen bliver sat til 50 km/t, til der ikke længere er tæt bebyggelse på begge sider. For vores skyld gerne helt ud til krydset ved Sydgården.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

28-årige Linette er chef for område med 260 medarbejdere i Sydbank: - Jeg har flere gange oplevet, at folk tror, jeg er assistenten

Erhverv

Restauratør kæmper for at få varer hjem, mens bookingerne vælter ind: - Bare mens vi har talt sammen, har jeg fået ti opringninger

Kolding

Værtshusejer tvivler på genåbning onsdag: Jeg kan ikke se hvordan det skal fungere

Varde For abonnenter

Forældre skuffede over tilsyn fra Arbejdstilsynet i asbestsag

Annonce