Annonce
Vejen

Børnecenter ønsker ekstra busafgang

Bestyrelsen ved Føvling Børnecenter kritiserer de lange ventetider, som elever oplever for at komme med bussen. JV-arkiv

Føvling: Det er ikke kun flere af byrådspolitikerne, som kritiserer, at en del skoleelever må vente længe på bussen for at komme hjem fra skole.

I forbindelse med sagsbehandlingen har der været en høringsfase, og eksempelvis fra bestyrelsen ved Føvling Børnecenter er der et ønske om, at der indsættes en ekstra busafgang pr. busrute tre dage om ugen til de berørte skolerne.

- Den forkortede skoledag får ikke den ønskede effekt for eleverne, hvis tiden i stedet bliver brugt på at vente på bussen. Idet der er skoler og børnecentre, der ikke har behov for en tidligere busafgang i forbindelse med den forkortede skoledag, stilles Vejen Kommunes skoler og børnecentre ikke længere ens. Der vil være stor forskel på, hvor man går i skole, og bestyrelsen er bekymret for, om det vil ændre på Føvling Børnecenters attraktivitet og fremadrettet få betydning for, om kommende forældre tilvælger børnecentret, skriver bestyrelsen.

I høringssvaret føjes der til: - Vejen er en landdistriktskommune, der plejer at slå sig op på, at de prioriterer skolerne i de små landsbyer. Det har bestyrelsen en forhåbning om, at de fortsat vil gøre blandt andet ved at prioritere en tidligere busafgang.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

112

Flere lavede ballade i nattelivet

Annonce