Annonce
Esbjerg

Børnehave bliver til boliger i Tjæreborg

Inspektør Lars Schütt, bestyrelsesformand Claus Peter Aanum og direktør Flemming Agerskov Christensen, alle fra Ungdomsbo, fik sammen med borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) æren af at forestå byggeriets første spadestik. Privatfoto
Seks nye almene familieboliger vil i løbet af de kommende måneder skyde op på Kærvej, hvor der tidligere lå en daginstitution. Det er Ungdomsbo, der står bag byggeriet.

Esbjerg: Boligforeningen Ungdomsbo har taget hul på opførelsen af seks nye familieboliger på Kærvej 5 i Tjæreborg.

Byggeriet blev godkendt af Esbjerg Byråd i december 2017 til en samlet pris på cirka 12,8 millioner kroner og med en kommunal grundkapital på rundt regnet 1,3 millioner kroner.

Boligerne opføres som fritliggende små huse på 104 kvadratmeter og med tre eller fire rum. Det bliver et lavenergibyggeri med niveaufri adgang, facader i tegl og tagsten på taget.

Huslejen kommer til at ligge på cirka 7700 kroner om måneden uden forbrug, og lejemålene forventes at være klar til indflytning i oktober 2020.

- Der er tale om samme type bolig, som de 16 nybyggede rækkehuse, vi tidligere i år har taget i brug på Fanø. Det er grundhus i højt niveau, og de er meget efterspurgte. Derfor regner vi heller ikke med, at det bliver vanskeligt at finde lejere til dem, siger direktør i Ungdomsbo Flemming Agerskov Christensen.

Ungdomsbo lejede tidligere grunden ud til Esbjerg Kommune, der i mange år har drevet en daginstitution fra adressen. Lejeaftalen blev dog opsagt og den nu nedlagte ejendom fraflyttet, da Børnehusene Tjæreborg flyttede i nye rammer i Energien på Ejlif Krogagers Vej i november 2017.

Annonce
Vores nyeste tal viser, at Tjæreborg er en af de byer i kommunen, der bliver ved med stille og roligt at øge sit befolkningstal. I sidste måned nåede Tjæreborg og omegn op på 3.386 borgere

Jesper Frost Rasmussen

Tjæreborg har vokseværk

Fredag eftermiddag blev der taget første spadestik på byggeriet. Æren tilfaldt boligforeningens inspektør, bestyrelsesformand og direktør - Lars Schütt, Claus Peter Aanum og Flemming Agerskov Christensen - samt borgmester Jesper Frost Rasmussen (V). Sidstnævnte benyttede lejligheden til at sige et par ord om de almene boligbyggeriers rolle i kommunens kamp om at skaffe og fastholde flere indbyggere.

- Der er godt gang i byggeriet i hele kommunen, og det er også nødvendigt, når vi har ambitioner om at tiltrække flere borgere. Vores nyeste tal viser, at Tjæreborg er en af de byer i kommunen, der bliver ved med stille og roligt at øge sit befolkningstal. I sidste måned nåede Tjæreborg og omegn op på 3.386 borgere, og over 1000 af dem er børn. Jeg håber, at alle de børn vokser op og trives her i byen – og som borgmester kan jeg ikke lade være med også at håbe på, at de senere i livet får lyst til at uddanne sig og arbejde her, sagde Jesper Frost Rasmussen, der selv har gjort det samme.

- Det er rent faktisk min gamle børnehave, jeg er ude at grave på, afslørede han.

Boligerne opføres som fritliggende små huse på 104 kvadratmeter og med tre eller fire rum. Det bliver et lavenergi-byggeri med niveaufri adgang, facader i tegl og tagsten på taget. Illustration: Ungdomsbo
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce