Annonce
Esbjerg

Baggesens Allé forvandles til supercykelsti

Mandag den 24. juni klokken 13.30 er formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen (S) klar til at tage første spadestik i gravemaskinen til supercykelstien langs Baggesens Allé. Arkivfoto.
Om godt 14 dage tager udvalgsformand Søren Heide Lambertsen (S) spadestik til Esbjergs anden supercykelsti. Den nye strækning forbinder øst og vest med en direkte forbindelse mellem Esbjerg Ø og centrum.

Esbjerg: Hvor den første supercykelsti i Esbjerg forbinder nord og syd, vil supercykelstien langs Baggesens Allé på strækningen fra Fynsgade til Veldbækvej skabe en direkte forbindelse mellem Esbjerg Ø og centrum. Det sker via den kommende cykelstibro i Exnersgade.

Mandag den 24. juni klokken 13.30 er formand for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen (S), klar til at tage første spadestik i gravemaskinen. Dermed realiseres planerne om den nye forbindelse, som skal gøre det mere attraktivt at vælge cyklen fremfor bilen.

Første del af projektet involverer strækningen fra Fynsgade til Grundtvigs Allé, og denne etape skal stå færdig i løbet af foråret 2020. Etape to fra Grundtvigs Allé til Veldbækvej begynder i efteråret 2019, og strækningen forventes at stå færdig i 2020.

- De to etaper kommer til at overlappe hinanden, og man vil derfor opleve, at der arbejdes simultant flere steder på strækningen i løbet af anlægsperioden. Forhåbentlig er det med til at sikre, at hele projektet når hurtigere i mål, siger Søren Heide Lambertsen i en pressemeddelelse.

Annonce

Finansiering

  • Transformationen til supercykelsti koster 26,7 millioner kroner, og Vejdirektoratet støtter projektet med 40 procent svarende til 10,7 millioner kroner.

Direkte rute

Supercykelstien vil blandt andet bestå af cirka 2.500 meter enkeltrettet og cirka 800 meter dobbeltrettet cykelsti. Dertil kommer farvede, hævede flader flere steder langs strækningen. Projektet langs Baggesens Allé indebærer flere opgraderinger for både de lokale cyklister, men også cykelturisterne vil få en direkte rute ind til hjertet af Esbjerg.

- I Esbjerg Kommune har vi en ambition om, at flere skal cykle, og vi skal også cykle længere. Derfor er det vigtigt, at vi skaber disse længere forløb i byen, som ikke bare forbinder bydelene, men også forbedrer trafiksikkerheden og gør det nemmere at være cyklist i byen, siger Søren Heide Lambertsen.

Den nye supercykelsti vil være med til at skabe bedre betingelser for de elever, som cykler til og fra Præstegårdsskolen Urban og Rørkjær Skole Urban. Derudover får publikumsaktiviteterne på Skibhøj lettere ved at lokke cyklister til, når ruten nu gøres mere fremkommelig.

- Sidst men ikke mindst vil den nye supercykelsti udbygge cykelstinettet generelt ved at skabe en forbindelse til Tjæreborg og den Nationale Cykelrute til glæde for cykelturismen, som stadig vinder mere og mere indpas, siger udvalgsformanden.

Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Vejen Kommune vinder vigtigt slag om Skovgårdsvej: Har handlet efter bogen

Aabenraa

Kæmpe narkofangster ved grænsen

Sønderborg

Hør lugtende frø "klakke"

Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce