Annonce
Esbjerg

Ballade om farlig skolevej ved Boldesager fortsætter

En gruppe af forældre til elever på Boldesager Skole Cosmos - her repræsenteret af (fra venstre) skolebestyrelsesformand Michael Tangaa sammen med Line Britt Madsen og Trine Falbe Larsen, har gennem flere måneder efterspurgt bedre trafikforhold på vejene omkring skolen - især Nørrebrogade, der nu får et fodgængerfelt, og Strandby Kirkevej. Arkivfoto: Dorthe Lodberg
Flere politikere bag budgetforliget deler forældregruppen fra Boldesagers forundring og harme over, at der ikke er penge til at forbedre trafikken langs en større del af Strandby Kirkevej, når der blev bevilget ekstra penge til netop skoleveje.
Annonce

Esbjerg: Det var med stor glæde, at formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen (V) efter budgetforliget i oktober kunne erklære, at man nu havde penge nok til at realisere alle de mest akutte trafikprojekter på den kommunale ønskeliste. Det skulle lade sig gøre med et indskud på 1,5 millioner kroner til trafiksikkerhedspuljen, der i forvejen indeholdt 5,4 millioner kroner.

Trods udvalgsformandens løfte er der dog ikke fundet penge til at trafik-forbedre hele Strandby Kirkevej, som ellers står meget højt på ønskelisten hos beboerne i området og i særdeles hos forældre til børn på Boldesager Skole Cosmos, der færdes på den trafikerede vej på vej til skole.

Mens strækningen fra Storegade til Frejas Allé har fået tildelt opgraderinger for i alt en million kroner, må strækningen fra Frejas Allé til Nørrebrogade stå over. Her har forvaltningen vurderet, at et trafikalt løft til fordel for især de små og bløde trafikanter vil koste i omegnen af to millioner kroner.

- Jeg er fuld af forundring over udvalgets prioritering. Strækningen har næstflest uheld på hele Esbjerg Kommunes trafiksikkerhedsliste og er kun overgået af en anden del af Strandby Kirkevej. Det er ikke godt nok, mener Line Britt Madsen, der står i spidsen for den gruppe af forældre fra Boldesager, der gennem flere måneder har råbt på bedre trafiksikkerhed i området.

Annonce

"Det var klart aftalen"

Og hun er ikke alene om at undre sig. Diana Mose Olsen (SF) og May-Britt Andrea Andersen (K), der deltog i budgetforhandlingerne og dermed var med til at sikre penge til trafikken, har begge tilkendegivet, at de ligeledes undrer sig over, at den sidste del af Strandby Kirkevej ikke er kommet med.

Det har de via kommentarer i Facebook-gruppen ” Sikker trafik Boldesager & Jerne”, hvor Diana Mose Olsen for eksempel skriver:

- Jeg er en af dem, der har givet disse løfter om, at der ville være penge til alle de mest presserende trafikprojekter. Det klart var aftalen i forligskredsen. Så det er da vældig interessant, hvad der har ændret sig på så kort tid.

Vi er politikere for alle kommunens børn, og ikke kun for dem, hvis forældre råber højest, replicerer Søren Heide Lambertsen (V). Arkivfoto: Martin Ravn

Hun har ikke ønsket at uddybe sin kommentar til JydskeVestkysten, men oplyser til avisen, at hun tager sin undren med til mandagens møde i Økonomiudvalget, hvor hun vil have sagen drøftet og aftalen endevendt.

Annonce

Sovet i timen?

Der er dog ikke noget at komme efter, lyder det skudsikkert fra Teknik & Byggeudvalgsformanden.

- Hvis mine politiske kollegaer undrer sig, så har de sovet i timen. På de projektlister, der blev fremlagt for dem under budgetforhandlingerne, har den sidste del af Strandby Kirkevej aldrig været prioriteret. Det er et faktum, og vi har i udvalget prioriteret projekter helt efter aftalen, fastslår Søren Heide Lambertsen, og uddyber:

- Projektet på den anden del af Strandby Kirkevej blev ikke prioriteret, fordi uheldene på den strækning oftest er uden større personskade. Det kan for eksempel være biler, der kører sammen på grund af kødannelse. Andre steder i kommunen er der cyklister, der bliver kørt ned af biler, og de steder får selvfølgelig højere prioriteret. Det kan ikke hjælpe noget. Vi er politikere for alle kommunens børn, og ikke kun for dem, hvis forældre råber højest, siger Søren Heide Lambertsen.

Annonce

Andre ruter

Det tekniske udvalg mangler stadig at fordele 1,5 millioner kroner til trafiksikkerhed. Projektet på den anden del af Strandby Kirkevej koster dog to millioner kroner, så medmindre der trylles en halv million kroner ekstra frem fra gemmerne, så bliver skolevejen ikke tilgodeset.

Udvalgsformanden forventer i stedet, at pengene vil blive fordelt på en række mindre projekter.

- Jeg er helt indforstået med, at forældre og børn oplever Strandby Kirkevej som utryg og meget trafikeret, men der er også tale om en stor indfaldsvej, siger Søren Heide Lambertsen.

Tør du selv lade dine børn cykle her, spurgte forældrene udvalgsformand Søren Heide Lambertsen (V), da han sammen med trafik- og vejingeniør hos Esbjerg Kommune Lars Finn Jensen (bagerst tv) var på tur i morgentrafikken. Svaret var nej. Arkivfoto: Dorthe Lodberg

Han pointerer samtidigt, at der for de børn, der er nødsaget til at krydse Strandby Kirkevej på vej til og fra skole, er etableret både cykelsti, lysregulerede kryds og krydsningsheller. Og så arbejder man på at forbedre tilgangen til skolen via andre veje og stier, så der skabes mere attraktive alternativer til turen langs Strandby Kirkevej.

- Vi kigger for eksempel på at konkret projekt på Edelsvej på den anden side af skolen, og vi har også fokus på remisestien, siger Søren Heide Lambertsen.

Der er penge tilovers

Den kommunale pulje til trafiksikkerhed har i forbindelse med seneste budgetforlig får et løft på 1,5 millioner kroner, så der er i alt 6,9 millioner kroner at bruge af.

Tilskuddet er dog ikke prioriteret endnu på grund af en teknikalitet.

Den sidste andel af puljemidlerne vil derfor først blive fordelt under næste møde i Teknik & Byggeudvalget. Udvalgsformanden forventer, at pengene vil gå til en række mindre projekter, så flere skoleveje kan få bump, fodgængerfelter og lys.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Dyr redningsaktion: Bravo Tours sender kæmperegning til skatteyderne

Annonce