Annonce
forside

Banen - letbane

Veteranbane - letbane.

De sidste dages genopståede debat omkring Veteranbanen Vojens - Haderslev (VHV) i dagspressen giver da os i medlemsskaren lidt blod på tanden igen. Borgmesteren har bebudet at ville genoptage samtalerne / forhandlingerne med os, og nu kommer der også et godt input fra Enhedslisten i byrådet. Vi tager med kyshånd imod alt, der kan fremme vores sag med ønsket om at kunne køre helt ind til Haderslev Bystation.

I dag skrives i JydskeVestkysten om en eventuel letbane ind til bystationen. Det er fint nok. Som de selv nævner, er det fremtidstanker, men hvis skinnerne bliver revet op, er det nok udelukket at få dem lagt igen senere for at få en letbane.

Lige fra VHV's start har vi været bevidste om, at en letbane ville være oplagt til afløsning af alle de busser, der dagligt kører mellem Vojens og Haderslev. Det er således ikke nogen katastrofe for os, hvis letbanen skulle "vippe" os af skinnerne. Bare skinnerne forbliver, hvor de er. Vi ville således i en årrække kunne befare banen helt ind til bystationen - går jeg ud fra.

Læserbrevet fra Bent Iversen, SF (BI) virker nærmest som om, han har et løfte i klemme overfor cyklisterne, siden han er så forhippet på at få den såkaldte supercyklesti etableret hurtigst muligt. Det eventuelle løfte må han jo så se at redde sig ud af. Han er vel politiker!!

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Stenkaster skal mentalundersøges

Leder For abonnenter

Hvad skal vi med 1. maj?

Statsminister Mette Frederiksen (S) leverer indirekte det måske bedste bevis for, at den traditionelle fejring af arbejdernes internationale kampdag den 1. maj enten bør afskaffes eller finde en anden form: Socialdemokratiets formand stiller ikke op i Fælledparken på denne dag. Epicentret for den danske arbejdskamp, der hvor Louis Pio under Slaget på Fælleden den 5. maj 1872 blev arresteret i sit forsøg på at opnå bedre forhold for landets arbejdere, lige præcis dér ønsker formanden for Socialdemokratiet ikke at stille op. Vi ved godt, at det er hendes og regeringspartiets nærmest maniske trang til at kontrollere og polere virkeligheden, der har været udslagsgivende. For hun vil utvivlsomt, som i øvrigt forgængerne Helle Thorning-Schmidt og Poul Nyrup Rasmussen fra samme parti har oplevet det, blive udsat for larmende protester af enhver art og måske endda overdøvet for rullende kameraer, og det passer dårligt ind i den socialdemokratiske selviscenesættelse. Men det er også et stærkt tegn på, at den vigtigste kamplads for landets arbejdere altså ikke betyder alverden for statsministeren og i hvert fald ikke nok til at blive skrevet i hendes kalender på netop denne dag. I det hele taget er det på tide at kigge med friske øjne på 1. maj, der for manges vedkommende er indskrevet i overenskomsten som en hel eller en halv fridag. For ser man på tilstrømningen til denne dag landet over, er den både aftagende og aldrende. Med god grund. De store afgørende sejre for arbejdstagerne blev vundet for mange år siden; arbejdstidens nedsættelse, lønnet ferie, fem dags arbejdsuge og meget andet har været virkelighed i mange år. De historiske kampe er fortid, fordi arbejdsmarkedet har ændret sig, og den manglende tilslutning skal blandt andet findes i, at man i fagbevægelsen febrilsk klamrer sig til en stråmandsmodsætning, der ikke længere findes mellem arbejdsgivere og arbejdstagere. Det kan folk godt gennemskue. 1. maj i sin nuværende form har overlevet sig selv, der er behov for nytænkning.

Kolding

Sluse, pumpe og p-pladser til regnvand er klar i Kolding om tre-fire år

Annonce