Annonce
forside

Banestien - et vartegn for byen

Selvfølgelig skal banestien forlænges fra Nørregade til Simmerstedvej til glæde for cyklister og fodgængere.

Når stien er færdig fra Havnen til Simmerstedvej, har Haderslev fået en lang, sammenhængende sti, hvor det er nemt, hurtigt og sikkert at komme til centrum og på tværs af byen. En helt ny oplevelse og måde at komme gennem Haderslev på. På tværs af byen fra golfbanen helt til Vesterris.

En gå- eller cykeltur til centrum og indkøb vil være det naturlige valg og være med til at skabe liv i bymidten og styrke handelslivet og bymidten. Og trængslen på p-pladser mindskes til glæde for folk fra oplandet og turister.

Det giver gode miljø- og sundhedsmæssige effekter, når der gås og cykles mere.

Stien vil bidrage til en bæredygtig udvikling og til at gøre Haderslev til en attraktiv bosætningsby.

Det vil være rettidig omhu at gå i gang med at fjerne skinner mv., så etableringen kan påbegyndes hurtigst muligt og gerne allerede i 2019.

Mange byer anlægger cykelstier og udvikler cyklisme, og ved færdiggørelse af Banestien har Haderslev muligheden for at komme helt i front. Få byer har denne mulighed. Stien kan blive et vartegn for Haderslev og vise, at cyklen bidrager til at skabe et godt byliv.

For Cyklistforbundet i Haderslev handler det ikke kun om en cykelsti, men om en udvikling, hvor der skabes et nyt byrum til glæde for alle bløde trafikanter og til gavn for byens udvikling.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Danmark

Hård straf for at bruge mobilen bag rattet: Så mange har fået et klip i kørekortet

Annonce