Annonce
Esbjerg

Beboer tilbyder at betale forundersøgelse til ny stitunnel under hovedvej A11

Søren Heide Lambertsen(th.), Jesper Frost Rasmussen, Peter Laursen og Karin Sandrini mener alle, at det vil være en god løsning med en stitunnel under hoved A11 istedet for det nuværende helleanlæg, hvor man står meget tæt på den forbipasserende trafik. Kommunen har også prioriteret projektet over for Vejdirektoratet. Foto: Kåre Welinder
Esbjerg Kommune giver stitunnel under hovedvej A11 ved Bjerrumvej førsteprioritet hos Vejdirektoratet for at forbedre sikkerheden for beboere og som adgangsvej til Vadehavet, Kammerslusen og national cykelrute. Samtidig tilbyder beboer at betale for projektets forundersøgelse for at gøre processen nemmere.

Ribe: - Det er jo decideret ubehageligt.

Sådan sagde folketingsmedlem Hans Christian Schmidt (V), da han sammen med Troels Ravn, (S) tilbage i maj måned stod på et lille helleanlæg på hovedvej A11 mellem Bjerrumvej og Holmevej med lastbiler blæsende tæt forbi i begge retninger.

De to lovede dengang, at de ville arbejde for en underføring under hovedvej A11, fordi vejen ganske enkelt er for farlig at passere. Siden besøget er der blevet arbejdet så meget i kulisserne, at Esbjerg Kommunes Teknik & Byggeudvalg på seneste møde 9. august prioriterede netop dette projekt allerøverst, da Vejdirektoratet anmodede Esbjerg Kommune om stillingtagen til nye cykelstier og stikrydsninger på statsvejene.

- Vi kan ikke sige, at fordi vi har denne løsning som en førsteprioritet, at så er det 100 procent sikkert, at det bliver ført ud i livet, men fra Teknik og Byggeudvalget er prioriteringen et klart signal om, hvad det er, vi gerne vil, sagde udvalgsformand Søren Heide Lambertsen, (S), da han mandag middag besøgte Bjerrumvej sammen med flere andre fra Esbjerg Kommune, der i den grad vidner om, hvor høj en prioritet, projektet har.

Annonce

Prioritering

Vejdirektoratet har anmodet om Esbjerg Kommunes stillingtagen til ønsker til nye cykelstier og stikrydsninger på statsvejene.

Generelt ønsker Esbjerg Kommune, at der etableres cykelstier langs de statsveje, hvor der ikke allerede er etableret stier, men derudover har Esbjerg Kommune valgt at give to projekter førsteprioritet. En stitunnel i Ribe, hvor Holmevej krydser Ringvejen/Hovedvej A11 mod Bjerrumvej en stitunnel ved Tjæreborgvej/Vestre Strandvej, hvor den nationale stirute 1/Vestkystruten krydser Tjæreborgvej.

Høj prioritet

Blandt deltagerne var ud over Søren Heide Lambertsen også borgmester Jesper Frost Rasmussen (V), formand for Plan & Miljøudvalget Karen Sandrini, (S), drift & anlægschef Morten Andersson, repræsentanter fra Lokalråd Ribe Midt samt direktør hos Ib Laursen ApS, Peter Laursen, der som beboer på Bjerrumvej har ydet en aktiv indsats for at gøre en underføring til virkelighed.

- Jeg er rigtig glad for, at kommunen også er med nu, og har valgt at sætte sagen øverst på prioritetslisten til Vejdirektoratet, og jeg har stadig ikke mødt nogen, der ikke synes dette er en god idé, sagde Peter Laursen, mens der for Jesper Frost Rasmussen heller ikke er tvivl om, at der er tale om en farlig passage.

- Vi vil fra kommunens side gerne være med til at lægge pres på Vejdirektoratet, men vi skal huske på, at det er Folketinget, der tager den endelige beslutning blandt mange gode projekter over hele landet, sagde Jesper Frost Rasmussen, mens også Karen Sandrini kaldte en mulig underføring under hovedvej A11 for en åbenlys fornuftig løsning.

Vil gerne betale

Troels Ravn og Hans Christian Schmidts besøg var ikke kun forårsvalgflæsk, for Troels Ravn har senere forklaret Peter Laursen, at han vil følge op på sagen i Folketinget.

Under mandagens friluftsmøde kom Peter Laursen så med det tilbud, at han gerne vil betale for den forundersøgelse, som Vejdirektoratet har nikket ja til at gå i gang med, og dette vil også blive en del af den prioritering, kommunen sender til Vejdirektoratet senest 1. september.

- Jeg ved ikke, om det kan hjælpe, men jeg tror det kan gøre processen nemmere, hvis denne første del er i orden. Det ligger mig meget på sinde at få dette sat i gang, og kan jeg være med til at skære et halvt til et helt år af processen, så er det det hele værd, sagde Peter Laursen.

Det vides endnu ikke, hvornår Vejdirektoratets endelige prioritering af projekter finder sted. For Esbjerg Kommune bliver næste skridt at tage kontakt til Vejdirektoratet for at undersøge, hvad de vil anbefale i forhold til en handleplan for de kommende måneder, så en eventuel forundersøgelse foretaget i efteråret ikke går hen og bliver utidssvarende, hvis projektet prioriteres fra Vejdirektoratet.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Groteske udsættelser af sigtelser skal stoppe

Bandekonflikter, grænsekontrol og forebyggelse af terror har de seneste år gjort det meget svært for politiet på tilfredsstillende vis at løse alle sine resterende opgaver. Flere betjente til det hårdt pressede korps er på vej, men det tager tid at få dem uddannet, så både politikere og politiledelse står fortsat med en vigtig prioriteringsopgave. I denne uge er det kommet frem, at man ifølge Politiforbundets formand, Claus Oxfeldt, i alle politikredse i nogle tilfælde venter med at sigte mulige gerningsmænd. Det sker på grund af mandskabsmangel for at kunne leve op til politisk bestemte tidsfrister. I sager om vold og våben må der højest gå 30 dage fra, der er rejst en sigtelse, til der er en tiltale, og i voldtægtssager er fristen typisk 60 dage. Berlingske har talt med en anklager, der på møder har hørt ledere fortælle om, at der i Københavns Politi løbende ligger 500-1000 sager, hvor der på grund af tidsfristerne ikke er rejst sigtelser, selv om politiet kender til de mulige gerningsmænd. Det er en hån mod både ofrene og mod befolkningen, der skal have tillid til, at efterforskningen er så effektiv som muligt. Det er fornuftigt, at der er krav om, at sager om grov kriminalitet bliver afsluttet hurtigt. Men ressourcerne skal også følge med. Derfor må politikerne erkende, at politiet står i en svær situation, hvor rigide krav om tidsfrister kan virke mod hensigten. I stedet må kravet være, at politiet får prioriteret kræfterne bedst muligt og ikke lader sig styre af tidsfrister og deraf følgende målkrav, som lederne måles på. Hvis politiet har en konkret mistanke, skal der selvfølgelig rejses en sigtelse med det samme. Også selv om der er risiko for, at der går flere end for eksempel 30 dage, før der er rejst en tiltale. Det er afgørende, at efterforskningen sker hurtigst muligt. Det må politikere og politiets ledelse sørge for, så de groteske udsættelser af sigtelser kan stoppe.

Annonce