Annonce
Esbjerg

Beboere er frustrerede over parkeringsforhold på villaveje: Hvorfor svarer kommunen ikke?

De private villaveje Holmevej og Damvej er proppede med private biler, der parkerer uden tidsbegrænsning. Det er ejerne trætte af, men kan ikke få dialog i gang med Esbjerg Kommune og formanden for Teknik & Byggeudvalget. Privatfoto
Holmevej og Damvej i Ribe har i mange år været plaget af bilkaos og parkerede biler uden tidsbegrænsning. Beboerne er frustrerede over, at udvalgsformand ikke svarer på deres henvendelser, og kalder kommunens forvaltningsskik for pinlig og ærgerlig.
Annonce

Ribe: To skilte er, hvad fem års diskussion om ændrede parkeringsregler på Holmevej og Damvej i Ribe er blevet til, og det frustrerer beboerne på de to veje.

En ting er, at der ikke er sket ændringer. En anden er, at kommunen undlader at svare på borgernes henvendelser. Hverken forvaltningen eller udvalgsformand Søren Heide Lambertsen(V), som beboerne tidligere har været i kontakt med for at overrække en underskriftindsamling, vender tilbage.

- Jeg synes faktisk, det er ved at være en parodi. Jeg ved godt, det ikke er store problemer i forhold til meget andet, men dette kunne jo løses hurtigt, siger beboer på Holmevej, Christian Brinch.

Sagen drejer sig om, at beboerne ønsker at blive en del af Ribes byzone, og på den måde få to-timers parkering på de to veje. I dag er det ubegrænset, hvilket medfører, at håndværkere, turister, skoleelever, autocampere med flere bruger vejene som parkeringspladser døgnet rundt, selv om kommunen i forbindelse med underskriftindsamling og et 20 sider langt med skriv med løsningsforslag i december 2018 sagde, at man ville i dialog med beboerne om at udvide byzonen, og at der i Teknik & Byggeudvalget var bred enighed om at forsøge at løse problemerne.

Annonce

Igennem stråmænd

Især i højsæsonen er det slemt, og sammen med blandt andre Niels Peter Dahlgaard har de forsøgt at få kommunen i tale. Både gennem borger.dk, gennem mails til Teknik & Byggeudvalget og senest gennem en personlig henvendelse til et byrådsmedlem, der skulle give spørgsmålene videre til Søren Heide Lambertsen.

- Vi skriver altid, at vi ser frem til at høre fra jer, men de svarer ikke. På den personlige henvendelse fik vi det svar tilbage, at udvalgsformanden ikke havde forstået, at han skulle svare. Vi er også før gået igennem stråmænd, og vi mener ikke, det er god forvaltningsskik. Der er en frist, så de burde svare et eller andet tilbage, siger Christian Brinch.

Ifølge Niels Peter Dahlgaard er alt, der er sket, at der er opsat to skilte på Damvej, der markerer en vigeplads, hvor stien fra P-Syd passerer Damvej til broen til Ribes kirkegård.

- Det er femte år, vi taler om det her, og helt slemt blev det, da Handelsskolen også flyttede ind på Ribe Katedralskole. Vi har en forhåbning om, at der snart sker noget, og vi helmer ikke før, det bliver ændret. Vi har ikke plads til egne gæster, indkørsler er spærrede, vores børn kan ikke være på vejen på grund af trafik og parkerede biler og området er ofte en krigszone om morgenen for at finde en p-plads. Men alt skubbes videre, og vi føler slet ikke, de lytter til os.

Annonce

Brokrøve

Det undrer også Niels Peter Dahlgaard, at man nu pludselig går videre med en autocamperplads ved P-Syd i stedet for at få ordnet andre problemer først, og Christian Brinch tror, at udvalgsformanden efterhånden mener, at vejenes beboere er nogle brokrøve.

- Jeg synes, det er ærgerligt, at den eneste måde at få dem i tale på, er ved at gå i medierne eller skrive på facebook. Og det mærkelige er, at når vi skriver på facebook, så er Søren Heide hurtig til at kommentere på det, men det virker som om, alt igen er sat på stand by. Og vi synes altså ikke, vi stiller urimelige krav, siger han.

Ombudsmanden

Ifølge ombudsmandens hjemmeside, ombudsmanden.dk, er der ikke fastsat generelle, landsdækkende regler for om myndigheders svartider og sagsbehandlingstider i forvaltningslovgivningen, men det er god forvaltningsskik i de enkelte kommuner, at sager og spørgsmål skal behandles inden for rimelig tid.

Folketingets ombudsmand bidrager til, at forvaltningen handler lovligt og følger god forvaltningsskik for på den måde at beskytte borgernes rettigheder i mødet med myndighederne.

I Esbjerg Kommune er der ikke fastsatte regler for svartid på borgerhenvendelser.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Er der en ledig plads i din boble?

Annonce