Annonce
Erhverv

Bedre arbejdsmiljø og højere effektivitet: Forskningsprojekt fra SDU er stor succes hos virksomheder

Onsdag var 200 repræsentanter fra otte virksomheder mødt op på SDU i Kolding for at være med til at afslutte det projekt, de selv har været en del af. I løbet af dagen blev gæsterne bedt om at rejse sig og hilse på de mennesker, de sad i nærheden af. Dialog og samarbejde var projektets helt store fokuspunkter. Foto: Mette Mørk
Et toårigt forskningsprojekt fra Syddansk Universitet i Kolding blev onsdag afsluttet efter et succesfuldt forløb. Projektet, der i praksis har udspillet sig hos flere danske virksomheder, har nemlig medført bedre arbejdsmiljø og større effektivitet.
Annonce

Forskning: Et toårigt forskningsprojekt fra Syddansk Universitet har nået sin afslutning - og det med stor succes. Onsdag blev projektets resultater præsenteret for mere end 200 industrifolk på Syddansk Universitet i Kolding.

Gennem dialog og samarbejde blandt ansatte i en virksomhed har projektet vist, at der kan opnås ikke bare bedre drift og større konkurrenceevne, men også bedre arbejdsmiljø. Og det er faktisk tilfældet for alle virksomheder, der har været en del af projektet fra start til slut. Heriblandt Bramming Plast-Industri A/S og Viking Life-Saving Equipment A/S fra Esbjerg.

- Alle virksomhederne har faktisk rykket sig. Nogle mere end andre. Men vi kan se, at det blandt andet har været med til at forbedre virksomhedernes leveringsevne, de er blevet hurtigere til at få nye produkter på markedet, og så har det også reduceret antallet af kundeklager, siger professor og projektleder Jan Stentoft, der sammen med to andre forskere fra Syddansk Universitet i Kolding står bag projektet.

Ved at nedbryde siloerne mener vi, at man kan forbedre konkurrencekraften. Det gøres ved at få skabt et fælles sprog i en virksomhed, så salgsfolk taler i et sprog, som produktionsfolk kan forstå – og omvendt. Ellers skaber det splid og konflikter.

Jan Stentoft, projektleder og professor ved Syddansk Universitet

Annonce

Brudt med silokultur

Ideen med projektet har været at bryde med den silokultur, som Jan Stentoft mener eksisterer i mange danske virksomheder.

I stedet for at tænke virksomheden som en helhed kan det nemlig ofte ske, at de ansatte kommer til at fokusere på kun at levere gode resultater i egen afdeling. Det kan for eksempel være, hvis salgsafdelingen kun tænker på salg og lover for meget, eller hvis produktionen helst vil holde sig til kun at producere en enkelt slags vare om dagen og derfor producerer for meget.

Dermed bliver de ansatte delt op i siloer, som de ikke kan arbejde på tværs af, fortæller Jan Stentoft.

- Ved at nedbryde siloerne mener vi, at man kan forbedre konkurrencekraften. Det gøres ved at få skabt et fælles sprog i en virksomhed, så salgsfolk taler i et sprog, som produktionsfolk kan forstå – og omvendt. Ellers skaber det splid og konflikter, siger han.

Derfor har projektets omdrejningspunkt været at lave nye arbejdsprocesser. Det er sket ved at oprette grupper bestående af medarbejdere fra forskellige afdelinger, der her har opsat fælles, fremtidige spilleregler og diskuteret virksomheden og dens udfordringer.

Annonce

Klart forbedret arbejdsklima

Hos Viking Life-Saving Equipment A/S har succesen med projektet været stor, og man planlægger at fortsætte med de nye arbejdsprocesser fremover.

- Vi kan se, at vi har væsentligt højere leveringsevne på redningsflåder, som er det, vi har arbejdet med. Det er den forbedrede dialog, der har været årsag til det, siger Peter Husted, der er global logistikdirektør i Viking.

Som en del af projektet har alle medarbejderne også taget en personlighedsanalyse, som har dannet grundlag for gruppearbejdet.

- Vi har fået en bedre forståelse for hinanden og for hinandens ansvarsområder og opgaver. Bare det, at man er blevet opmærksom på, at nogle er introverte, mens andre er ekstroverte, gør en forskel. Man lærer at agere på en anden måde, så det giver en bedre interaktion. Det har helt klart forbedret arbejdsklimaet, siger Peter Husted.

Projektet er nu afsluttet, men det er forskernes ønske, at andre virksomheder vil gøre projektets otte virksomheder kunsten efter.

Projektet i korte træk

  • Projektet hedder 'Styrket konkurrencekraft gennem implementering af Sales & Operations Planning'.
  • Sales & Operations Planning, også kaldet S&OP, handler om at optimere arbejdsprocesser i virksomheders værdikæder. I dette projekt har fokus været på at optimere det menneskelige aspekt i virksomhederne.
  • Formålet har været at stoppe silotænkning hos virksomhederne, så der gennem mere dialog og større samarbejde mellem virksomhedens afdelinger og ansatte skabes bedre resultater. Det er alt fra bedre leveringsevne og større konkurrencekraft til bedre arbejdsmiljø. I sidste ende er målet således også mere effektivitet og en bedre bundlinje, der på langt sigt måske kan være med til at bevare arbejdspladser i Danmark.
  • 10 virksomheder var en del af projektet til en start. Otte virksomheder gennemførte forløbet.
  • Det er professor Jan Stentoft, professor Per Vagn Freytag og lektor Ole Stegmann Mikkelsen fra Syddansk Universitet, der står bag projektet.
  • Konsulenter fra Mercuri Urval har været med til at lede projektet i praksis og foretage personlighedsanalyser.
  • Projektet er støttet økonomisk af Industriens Fond.

Disse virksomheder var med

  • Bramming Plast-Industri A/S
  • A/S Bryggeriet Vestfyen
  • Dinex A/S
  • Jyden Bur A/S
  • Mac Baren Tobacco Company A/S
  • Nissens Automotive A/S
  • Qubiqa A/S
  • SGM Light A/s
  • Sport 24 Business
  • Viking Life-Saving Equipment A/S
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Ny aftale om genåbningen på plads: Forsamlingsforbud opretholdes, og baråbningstider udvides i fase 4  

Esbjerg

Skole, gymnasium og fodboldklub sender hundredevis af unge i selvkarantæne: Mundbind kan være på vej til skolerne

Annonce