Annoncørbetalt indhold

Behandling af dødsbo: Har jeg brug for en advokat?

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Noget af det værste vi kan forestille os, er at miste en af vore nærmeste. Det kan være svært at overskue andet end sorgen, men der er meget praktisk at tage sig af – også ud over begravelsen. Der er nemlig et dødsbo, der skal tages stilling til. Som med så mange andre beslutninger i vores liv, der har et juridisk aspekt, kan det være rart at have en advokat ved roret, så du er sikker på, at det hele bliver gjort ordentligt.


Annonce

Er du i tvivl, om du har brug for en advokat, og hvad han eller hun i så fald kan hjælpe med, bør du læse med herunder. Vi gennemgår noget af det, der er at tage stilling til, når du mister en af dine nærmeste, og hvad du kan bruge en advokat til i forbindelse med dødsbobehandling.


Derfor bør du vælge at få en advokat

Hvis skifteretten, boudlæg, bobestyrer og boafgifter ikke siger dig noget, er du allerede på vej mod en god grund til at tage en advokat med i dødsbobehandlingen. Men den største grund til en advokat er, at du har nok at tænke på i forvejen uden at skulle finde rundt i juridiske regler, dokumenter og instanser, der alle kræver noget forskelligt af dig. En advokat sørger for, at du kommer sikkert ud på den anden side, og giver dig mulighed for at fokusere på vigtigere emner end afgifter og boopgørelse.


Det behøver heller ikke kræve meget af dig at finde en advokat. Du kan finde en advokat på colego.dk, hvor du udfylder en formular med en beskrivelse af, hvad du har brug for. Så kontakter Colego dig med op til tre tilbud fra advokater, der kan hjælpe dig. Det sparer dig også for at finde ud af, hvilken type advokat du skal have fat i. Det er nemlig vigtigt at vælge en advokat med speciale i dødsbo, så du får den bedst mulige vejledning – her er der tale om en advokat med speciale som bobestyrer, en dødsboadvokat eller arveretsadvokat.


Hvad er et dødsbo?

Et dødsbo er de værdier, en afdød efterlader sig. Det kan være en bolig, bil og for eksempel personlige værdigenstande som smykker og kunst. Advokaten hjælper blandt andet med at rådgive om boskifteform, betale eventuel gæld, håndtere salg eller fordeling af boligen, rådgive om de juridiske økonomiske emner, fordele arven mellem arvtagere korrekt, håndtere og indsende boopgørelse og generelt sørge for at holde styr på dokumenter, frister og krav fra forskellige instanser.


Hvordan behandles det?

Helt overordnet starter behandlingen af dødsboet ved, at du som pårørende melder dødsfaldet til bedemanden, der indberetter det til sognepræsten/kordegnen, der herefter registrerer det, så relevante instanser som skifteretten, folkeregistret osv. bliver oplyst om dødsfaldet. Det er skifteretten, der kontakter kontaktpersonen på dødsanmeldelsen for at få detaljer om det planlagte boskifte.


Som udgangspunkt deles boet mellem arvinger, men der er flere undtagelser hertil. Blandt andet hvis boets værdi er under et bestemt beløb, efter rimelige begravelsesudgifter er betalt – det kaldes for boudlæg eller begravelsesudlæg. Ofte bruges boudlæg til små dødsboer, hvor det ikke er nødvendigt med en boopgørelse men blot en formueopgørelse.

En anden måde at behandle dødsboet på er ved privat dødsboskifte. Det sker, når arvingerne selv behandler dødsboet, uden at skifteretten skal udpege en bobestyrer, der ellers ville hjælpe med at fordele dødsboet. Her er der ofte en advokat med i forløbet, da det er nødvendigt at opfylde nogle særlige betingelser, før et privat skifte er muligt.

Det er også muligt, at en efterladt ægtefælle overtager boet – det er et såkaldt uskiftet bo. Ægtefællen får i så fald fuld rådighed over sin afdøde ægtefælles formue, hvormed det ikke er nødvendigt at fordele dødsboet her og nu som med de andre typer skifte.

Som nævnt er der flere måder at behandle dødsboet på, og vi har kun nævnt nogle stykker – og med hver type følger specifikke krav, der skal opfyldes. Derfor er det en god idé at få hjælp af en dødsboadvokat, en arveretsadvokat eller en advokat med erfaring som bobestyrer, så du kan blive rådgivet i at vælge den bedste skiftetype for din situation.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.