Annonce
Billund

Besøgs-iPad: Billund Plejecenter har fået øjnene op for teknologiens muligheder under coronakrisen

På Billund Plejecenter har man fået en besøgs-Ipad. På den måde holder pårørende og beboere en god kontakt under coronakrisen. Arkivfoto: Andreas Bjerre
På Billund Plejecenter har en af husets iPads fået et eneste formål - nemlig at være bindeled mellem beboer og pårørende, og den bliver brugt mange gange dagligt.

Billund: Coronakrisen har lukket en hel del døre i de seneste måneder - sådan i fysisk forstand.

Men den meget omtalte virus har til gengæld åbnet op for noget helt andet og nyt på Billund Plejecenter - nemlig kommunikation mellem beboere og pårørende via skype på iPad, og det er faktisk gået så godt, at der er blevet lavet en hel manual til pårørende om, hvordan de griber det an på deres side af skærmen.

- Det er blevet taget så godt imod af både de pårørende og beboerne. Langt de fleste synes, det er en fest, når deres pårørende toner frem på skærmen, siger centerleder Margit Madsen.

Hun oplever, at pårørende, der bor længere væk - for eksempel på Sjælland og i Sverige, nu kan tale med deres pårørende oftere og på en helt anden måde end tidligere.

- Vi bliver helt sikkert ved med det også efter coronavirus, og nye beboere og pårørende vil også få uddelt manualen, siger Margit Madsen, der godt kan forstå, at det kan lyde lidt mærkeligt, at der skulle en hel pandemi til for at åbne hendes egne øjne for teknologiens muligheder.

- Jeg tror, at vi alle kender til, at hverdagen bare går, og vi har været så vant til, at de fysiske besøg bare var det, man gjorde, siger Margit Madsen, der erkender, at det hele er kommet i gang lidt tilfældigt.

Annonce

Digitale besøg

På Billund Plejecenter kan man godt besøge sine pårørende nu - det skal dog foregå udenfor. Personalet skal dog spørge ind til hver enkelt besøgende, om vedkommende er sund og rask, og efterfølgende skal der sprittes af. Der er derfor tale om et meget mere omfattende arbejde end et iPad-besøg.

Det er primært børn, der ringer deres forældre op, og typisk er et opkald på 10-20 minutter, men kan sagtens være længere.

Koster ikke meget tid

- Det kom sig egentlig af noget snak, og så var der en af vores kvikke elever, der sagde, at det kunne hun da sagtens få op at køre - uden det hverken skulle koste penge eller mailadresser, smiler Margit Madsen, der ikke ser nogen grund til at skære ned på de nye muligheder efter corona.

- Når man står i en ny situation, bliver man tvunget ud i at tænke nyt og se nye muligheder, og det er egentlig meget godt, for man kan godt ende med at blive låst meget fast i det, "man plejer at gøre", påpeger hun.

Rent praktisk oplever hun ikke, at det koster personalet meget tid.

- Vi aftaler et tidspunkt med de pårørende, og så får beboeren ipad'en. Kan vedkommende ikke selv trykke på knappen, gør vi det, og så kan vi gå igen, forklarer Margit Madsen, der kan se, at muligheden bliver brugt flere gange dagligt.

Om beboerne og især demente beboere kan håndtere det, er en personalevurdering fra person til person.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Natteravnen er i fare for at uddø lokalt

112

Voldsom bilbrand vækkede beboere

Annonce