Annonce
Sønderborg

Beskidt pizzeria straffet: Indehaver er rasende

Oasen Pizza i Sønderborg er blevet straffet af Fødevarestyrelsen. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Oasen Pizza i Sønderborg har indkasseret sur smiley og bøde for dårlig rengøring. Latterligt mener ejeren, som nu har klaget.

Sønderborg: Sur smiley og en bøde på 5.000 kroner. Det var udfaldet af et besøg af Fødevarestyrelsen hos Oasen Pizza på den øvre del af gågaden i Sønderborg.

Årsagen var store problemer med rengøringen, men den køber virksomhedens ejer ikke.

- Vi har kun fået glade smiley'er, de to år vi har haft pizzeriaet, og så får vi en sur smiley for det der. Det er helt utilfredsstillende, siger Sama Fares, som sammen med sin mand ejer Oasen Pizza.

Det fremgår af kontrolrapporten, at Fødevarestyrelsen fandt 12 steder i kølerum, tilvirkeområde og opvaskerum, hvor rengøringen var for dårlig.

Dør til kølerum fremstod med belægninger omkring håndtag og formodet skimmel langs kanter. Kummefrysere, trappe, gulve og bord ved opvasker var mangelfuldt rengjort samt spolerarm i opvaskemaskine med kraftig kalkdannelse og indtørrede madrester.

Kondensator i kølerum fremstod med formodet skimmel og mørke belægninger, sæbedispenser med tydelige belægninger og hylder ved reol havde stadig transportfolie på, der var itu og beskidte.

Annonce
Vi er sure og trætte af at blive hakket ned for latterlige ting. Vi går meget op i hygiejnen, og det her siger ikke noget om fødevaresikkerheden

Sama Fares, ejer

Myndighederne kommer igen

Pizzeria-ejer Sama Fares medgiver, at rengøringen kunne have været bedre, men kan ikke forstå, hvordan det kunne udløse en sur smiley og bøde. Hun påpeger desuden, at kontrollanten var 'ny'.

- Vi er sure og trætte af at blive hakket ned for latterlige ting som sæbedispenser, reol med transportfolie og gummilister. Vi går meget op i hygiejnen, og det her siger ikke noget om fødevaresikkerheden, uddyber Sama Fares.

Der var ikke kun problemer med rengøringen hos Oasen Pizza under sidste uges besøg. Virksomheden fik også en indskærpelse - en slags løftet pegefinger - for dårlig vedligeholdelse. Kontrollanten påpegede, at lokaler, hvor der fandtes fødevarer, skulle holdes i god stand.

Det skete efter kontrollanten blandt andet havde fundet gulvfliser i tilvirkeområdet og trappetrin, der var itu samt flere skæreplanker, der fremstod meget slidte, hvilket vil blive fulgt op på i en opfølgende kontrol pizzeriaet selv skal betale for.

Oasen Pizza har ikke accepteret straffen og derfor indsendt en klage til Fødevarestyrelsen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Skandalelæge sagde det var mavesyre: 11 dage senere fødte Kristine sin døde søn

Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce