Annonce
Esbjerg

Bestil tid på Borgerservice

Esbjerg Kommune indfører nu krav om tidsbestilling, hvis man ønsker personlig betjening i Borgerservice.

Esbjerg: Det er ikke længere muligt blot at møde op i Borgerservice og vente på, at en ledig medarbejder får tid. Esbjerg Kommune indfører nemlig et krav om tidsbestilling, hvis man ønsker personlig betjening i Borgerservice.

Det betyder til gengæld, at man kan undgå køen, og man kan selv vælge det tidspunkt, som passer bedst. Samtidig får man inden mødet en sms om, hvad man skal medbringe.

Kravet kommer ikke til at berøre så mange borgere, da kommunen hidtil har haft tidsbestilling som et tilbud, som syv ud af ti allerede i forvejen benytter sig af.

- Vi håber, at borgerne vil tage godt imod tidsbestillingen og de fordele, som den medfører for dem. Samtidig ser vi frem til med dette tiltag at kunne drive vores borgerservicecentre endnu mere effektivt, siger formand for Social & Arbejdsmarkedsudvalget i Esbjerg Kommune, Henrik Vallø, i en pressemeddelelse.

Annonce

Akutte tilfælde

Kravet om tidsbestilling gælder alle henvendelser til Borgerservice, undtagen enkelte kassebetjeninger og hjælp til selvbetjening. Tidsbestillingen er trådt i kraft, men medarbejderne i Borgerservice vil i en overgangsperiode frem til 1. februar være fleksible, hvis nogle skulle møde op og have glemt at bestille tid.

Der vil også fortsat være mulighed for at møde op akut i særlige tilfælde, så ingen lades i stikken, hvis man for eksempel har mistet et kørekort, eller man skal ud at rejse inden for tre uger og opdager, at passet er udløbet.

Man bestiller tid på kommunens hjemmeside eller ved at ringe på 7616 1616.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Annonce