Annonce
Esbjerg

Betalingsparkering spøger igen i Esbjerg midtby

Løsningen er i spil i den indre firkant omkranset af Nørregade, Stormgade, Jernbanegade og Havnegade/Adgangsvejen, hvor man over de seneste år har udfaset langtidsparkeringen til fordel for en tidsbegrænsning på to timer. Arkivfoto: Claus Thorsted
Den politiske interesse for at indføre betalingsparkering i det centrale Esbjerg er blusset op på ny. Idéen er forsøgt indført flere gange i de seneste ti år, men hver gang er forslaget blevet sparket til hjørne.

Esbjerg: 2010, 2011, 2014, 2015, 2016 og 2017. I de seneste ti år har det været tæt på umuligt at komme igennem et kalenderår, uden at diskussionen om betalingsparkering i Esbjerg midtby er hevet frem fra gemmerne på Esbjerg Rådhus, og 2019 bliver ingen undtagelse.

I Teknik & Byggeudvalget går man lige nu og brygger på en idé om, at den betalingsmodel, der forventes indført i det nye parkeringshus i Danmarksgade, i stedet skal gælde i hele indre by.

Der er tale om en såkaldt begrænset-betalingsmodel, hvor man fortsat kan parkere i to timer gratis – og derefter har mulighed for at tilkøbe mere tid til en timepris på cirka 8-12 kroner.

- Det har hele tiden været planen at brug den her model i parkeringshuset i Danmarksgade, men det ville god mening at ensrette parkeringsreglerne i hele midtbyen, mener formand for Teknik & Byggeudvalget Søren Heide Lambertsen (S).

Annonce

Betalingsmodellen

Betalingsmodellen er den samme, som tidligere har været i spil. Forslaget er, at de første to timers parkering i centrum fortsat vil være gratis. Herefter vil det dog koste 8-12 kroner i timen. Teknisk skal tilkøbet af ekstra tid kunne lade sig gøre fra en smartphone, så man kan købe sig til en time eller to uden at forlade mødebordet eller caféen.

Uagtet den nye parkeringslov er det denne model, man indfører i parkeringshuset i Danmarksgade.

Aftalt spil?

Løsningen er i spil i den indre firkant omkranset af Nørregade, Stormgade, Jernbanegade og Havnegade/Adgangsvejen, hvor man over de seneste år har udfaset langtidsparkeringen til fordel for en tidsbegrænsning på to timer.

At man først begrænser parkeringsmulighederne og dernæst foreslår at indføre betalingsparkering af hensyn til bilisternes bekvemmelighed er ikke udtryk for aftalt spil, forsikrer udvalgsformanden.

- Det er ikke sådan, at vi arbejder med en eller anden hemmelig strategi om at ”snige betalingen ind gennem bagdøren”. Argumentet med to timers-zonen er at skubbe pendlerne ud af midtbyen, så de ikke optager al pladsen til dem, der kommer kørende for at ordne ærinder i gågadens butikker. Det er de handlende, som de helt centrale parkeringspladser er tiltænkt, siger Søren Heide Lambertsen.

Han beretter, at man i udvalget er positivt stemt overfor forslaget om at indføre en begrænset betalingsmodel under den forudsætning, at man kan finde en løsning, der er nem og bekvem at bruge.

- Nøgleordet her er bekvemmelighed. Vi tænker digitalt i form af en app til telefonen, så bilisterne ikke skal tilbage til bilen for at købe en fysisk p-billet, men i stedet kan blive siddende på caféen og blot hive mobilen op af lommen. Hvis man ikke ønsker at betale, står det en frit for at gå tilbage og flytte bilen, siger Søren Heide Lambertsen.

Afventer p-lov

Selv om man i udvalget ikke er afvisende overfor betalingsidéen, er der også bred enighed om, at man ikke går videre med forslaget, før der ligger en afklaring på, hvordan man håndterer den nye parkeringslov, der trådte i kraft ved årsskiftet.

De nye regler har udløst ramaskrig på flere af landets rådhuse og betyder kort og godt, at kommunerne fra i år skal aflevere væsentligt flere penge til staten fra deres parkeringsindtægter, end de gør i dag. I Esbjerg kan medføre et hul i det kommunale budget på cirka 750.000 kroner.

- Vi er ikke helt sikre på, hvordan vi håndterer den nye parkeringslov endnu, og indtil vi er det, har vi ikke tænkt os at gå videre med betalingsmodellen. Det ville ikke give nogen mening, siger Søren Heide Lambertsen.

Teknik & Byggeudvalget besluttede i december måned at udsætte beslutningen om, hvordan man lokalt vil håndtere lovændringen. Det er endnu uklart, hvornår sagen tages op igen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Merkel holder drømmen om Europa i live

For en uges tid siden gik en sød historie sin sejrsgang i tyske medier og på sociale platforme. Landets kansler, Angela Merkel blev fotograferet i en kø i en dagligvarebutik med sin indkøbsvogn. To ruller toiletpapir og fire flasker hvidvin. ”Eine wie uns” som det hed sig i masser af opslag på nettet efterfølgende. Ingen hamstring. Fornuftig prioritering. Og kansleren betalte endda med kreditkort og ikke kontanter, som man ellers ofte gør hos vores naboer. Lederskab i det små. Merkel viser også lederskab i det store. Hvor lande i hele Europa, inklusive Danmark, har dukket sig, mens et coronahærget Italien har bedt om hjælp, trådte Merkel straks til. Tyskland henter syge italienere til tyske hospitaler. Tyskland henter også syge franskmænd. Fordi man har overskuddet. Fordi man kan. At man samtidig opbygger viden i det tyske sundhedsvæsen, der senere kan komme tyske patienter til gavn, er en kærkommen sidegevinst. Tyskland sender også respiratorer til Spanien. Deler ud af sit overskud. Tyskland viser sig også i coronakrisen fra sin bedste side, som vi har set det i række krisestunder i nyere europæisk historie. Wir schaffen dass, er budskabet fra Merkel igen og igen, og hun sætter sig selv og sit land forrest. Det bør vi alle være taknemmelige for. Uden Tyskland, intet Europa fristes man til at konkludere. Den danske stat har handlet hurtigt og konsekvent på coronakrisen. Der er grund til at håbe, at vi derfor kan komme relativt let igennem den set i sundhedsfagligt perspektiv. Måske også økonomisk. Det er dog værd at holde fast i, at Corona er grænseoverskridende, og vejen tilbage på den anden side løses ved at tænke og handle grænseoverskridende. Det ville derfor klæde os at stå side om side med Tyskland i både ord og handling. Også mens det er svært. Der er en udløbsdato på Angela Merkel. Tiden som kansler rinder ud i 2021. For Europas skyld er der grund til at håbe på, at også hendes efterfølger tager et ansvar, der rækker ud over Tysklands grænser. For uden tysk lederskab, smuldrer Europa.

Erhverv 112

Modefirma har sagt farvel til 15 ansatte: 2020 handler kun om at begrænse tabet

Kolding

Plejehjem har nu haft ni smittetilfælde med corona: To plejehjemsbeboere er indlagt

Sydjylland

Påskefrokoster aflyses på stribe: Facebook og Skype redder det sociale samvær

Annonce