Annonce
112

Betjente overfaldet: 27-årig esbjergenser varetægtsfængslet i fire dage

Retten i Herning lukkede dørene, da den 27-årige mand fra Esbjerg skulle afhøres om overfaldet på to betjente natten til søndag. Foto: Mads Dalegaard
Mandens kæreste måtte ikke høre hans forklaring til grundlovsforhøret, hvor anklageren ønskede fire ugers varetægtsfængsling.

HVIDE SANDE/ESBJERG: Politiet har fortalt detaljeret om weekendens overfald på to betjente på Nordhavnskajen i Hvide Sande, men den 27-årige mands egen forklaring om, hvad der skete, bliver ikke tilgængelig for offentligheden på nuværende tidspunkt.

Den 27-årige esbjergenser er sigtet for at have overfaldet to betjente, der kom til det skib, som manden og hans kæreste overnattede på efter en julefrokost i Hvide Sande. Ifølge politiet fik den ene betjente en knytnæve i ansigtet, mens den anden blev taget i et halsgreb, som den 27-årige først gav slip på, da han fik et slag med en politistav i panden. Slaget gav ham en blødning i hovedet, der sendte ham på sygehuset til observation i halvandet døgns tid.

Da den 27-årige mand, der søndag blev fængslet in absentia ved retten i Herning, var frisk til at fortælle sin version til en dommer mandag eftermiddag, kom anklageren med et ønske om at få lukket dørene. Årsagen er, at den 27-årige mands kæreste mødte op i retten i Herning og ville overvære grundlovsforhøret.

Annonce

Kærede kendelse

Men da kvinden er et potentielt vidne, kan hun afstemme sin egen forklaring efter hans, sagde anklageren, der derfor ønskede at holde forklaringen bag de lukkede døre.

Forsvareren protesterede med blandt andet den begrundelse, at kvinden, der er kæreste og bor med manden og deres fælles barn, slet ikke behøver at udtale sig i en retssag, netop for hun er kæreste med den 27-årige.

Dagbladet protesterede ligeledes, men dommeren valgte at følge anklageren ønske, så både kvinden, den øvrige familie og Dagbladet måtte forlade retssalen.

Resultatet af dagens grundlovsforhør blev, at den 27-årige skal sidde varetægtsfængslet foreløbig indtil på fredag. Ifølge forsvarer Rene Knudsen mente dommeren, at det var rigeligt med tid for politiet til at afhøre de få vidner, der mangler at blive udspurgt om hændelsen natten til søndag. Anklagemyndigheden har dog kæret kendelsen til Vestre Landsret, da man ønskede fire ugers varetægtsfængsling.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

15.000 flere biler om dagen på fem år: Antallet af biler på motorvejen ræser af sted

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce