Annonce
Haderslev

Bevaringsværdig bygning kan blive revet ned: Købmanden vil udvide Kløften Park

Det er denne bygning, som Torben Arevad har ansøgt om at få nedrevet, så grunden kan bruges til nye boligbyggerier på trods af, at bygningen er bevaringsværdig. Foto: Jonas Bisgaard Kristensen
Den tidligere købmand Torben Arevad har ansøgt om nedrive en bevaringsværdig bygning, der i dag er opført på Aastrupvej 11. Selv mener han nemlig ikke, at den er bevaringsværdig, og han ønsker at bruge grunden til at udvide Kløften Park.

Haderslev: Det er gået godt med salget af lejlighederne i det nyopførte Kløften Park på Aastrupvej 13 i Haderslev. Faktisk er det gået så godt, at der næsten kan meldes udsolgt.

Men nu har bygherre og investor på boligprojektet, Torben Arevad, også kendt som Købmanden, planer om at udvide. Til det formål har han udset sig nabogrunden Aastrupvej 11, hvor der i dag ligger en bolig med stemplet ''bevaringsværdig''.

Men helt så bevaringsværdig mener Torben Arevad ikke selv, at den er.

- Bygningen er ikke vedligeholdt i mange, mange år. For det, som jeg arbejder med, giver det ikke mening, at bygningen skal blive stående. Den er ikke sund længere, siger han.

Annonce

Kløften Park

  • Den tidligere købmand Torben Arevad var bygherre og investor på projektet.
  • Det er Nybolig i Haderslev, som har stået for at sælge lejlighederne.
  • Det lokale firma Cawo var totalentreprenør på lejlighederne.
  • Lejlighederne er bygget rundt om den fredede bygning Marielyst, som tidligere har været filial for Nykredit.
  • Tanken var oprindeligt at bygge 40 lejligheder, men efter en storm af protester og flere end 300 indsigelser endte det med 30.

Vil udvikle byen

Torben Arevad blev mødt med modstand og underskriftsindsamlinger, da planerne om Kløften Park for nogle år tilbage blev fremlagt. Allerede nu har foreningen By & Land Haderslev sendt en indsigelse mod nedrivningen af den bevaringsværdige bygning på Aastrupvej 11 til kommunen.

Men ifølge Købmanden skal bygningen ikke rives ned bare for at rive den ned.

- Jeg er sådan en, der prøver at sætte lidt udvikling i vores by. Det har jeg gjort, og det har fungeret fint. Vi har nogle mennesker, som efterspørger nogle boliger, som vi ikke har flere tilbage af, siger han.

Men er der ikke noget kultur og byhistorie, som går tabt, hvis bygningen bliver revet ned?

- Man skal lave en samlet vurdering og kigge på, hvad der kommer i stedet for. Man kan altid lade verden stå stille, men vi vil gerne udvikle, og det her kan ende med at blive en bydel, siger han.

Fortrøstningsfuld

På trods af modstanden mod Kløften Park, så er folk ifølge Torben Arevad efterhånden begyndt at rose ham for byggeriet af Kløften Park, og han er derfor også optimistisk omkring udvidelsesplanerne.

- Jeg har tiltro til, at Haderslev og politikerne vil følge den udvikling, som vi har sat i gang. Jeg er fortrøstningsfuld, siger han.

I den bevaringsværdige bygning på Aastrupvej 11 bor der i øjeblikket en enkelt familie.

Kløften Park er i dag opført rundt om den fredede bygning Marielyst, som tidligere fungerede som filial for Nykredit på adressen.

Allerede ved rejsegildet for Kløften Park i oktober 2018 havde Torben Arevad solgt 24 ud af 30 nye lejligheder. Nu vil han gerne udvide på nabogrunden. Foto: Jacob Schultz
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce