Annonce
Erhverv

Stod bag opsigtsvækkende auktion i oktober: Nu er bilforhandler gået konkurs med Vejen-firma

Autoforhandler Kenneth Falke Theil fra Falke Biler i Kolding solgte den 6. oktober en masse brugte biler, der i en årrække havde ladet i en lade i Frifelt i Sønderjylland. Nu er hans selskab Dansk Autoconsult, der havde base i Vejen, gået konkurs. Ifølge den tidligere direktør og ejer skyldt han Skat cirka to millioner kroner. Arkivfoto: Søren Gylling
I starten af oktober trak Falke Biler og Kenneth Falke Thiel overskrifter, da selskabet solgte 41 specialbiler på en auktion i Kolding. For lidt over to uger siden gik et af hans selskaber, Dansk Autoconsult med adresse i Vejen, konkurs.

Kolding/Vejen: Bilforhandler Kenneth Falke Theil og Falke Biler fik massiv omtale, da han for nylig meddelte, at Falke Biler ville afholde en auktion over 41 specialer biler, der havde stået i en lade i mange år.

Men sideløbende med auktionen, der blev holdt den 6. oktober, har Gældstyrelsen, der kradser penge ind for det offentlige, forsøgt at få penge hjem fra hans selskab Dansk Autoconsult. Selskabet har solgt biler i den dyre kategori til blandt andet leasingselskaber fra en adresse i Vejen.

Den 26. september begærede Gældstyrelsen selskabet konkurs, og den 23. oktober blev selskabet taget under konkursbehandling ved skifteretten i Esbjerg. Selskabets seneste offentliggjorte regnskab fra december viste et overskud på 4,7 millioner kroner og egenkapitalen var 3,7 millioner kroner.

Annonce

Jeg samarbejdede med et leasing-selskab, der også blev presset på deres cashflow. Det presser mig, når jeg ikke kan sælge mine biler, og så har jeg en bank, der i starten af året skruer ned for kassekreditten.

Kenneth Falke Theil, tidligere direktør og ejer af Dansk Autoconsult

Problemer medd cashflow

Den tidligere ejer og direktør i Dansk Autoconsult, Kenneth Falke Theil, fortæller, at selskabet har været uden aktiviteter siden foråret, og at det var udfordringer med ”cashflow” i selskabet, der betød, at selskabet ikke kunne betale gælden til Gældstyrelsen. Men da han mødte op i retten den 23. oktober var han overbevist om, at han kunne afværge konkursen.

- Jeg synes, det er lidt svært at tale om en konkurs, når man fire dage senere har adgang til 25 millioner kroner. Det havde jeg haft, hvis man ikke havde erklæret selskabet konkurs. Jeg kom i retten med den overbevisning, at jeg havde 14 dage til at få løst det her. Det mente dommeren så ikke, siger Kenneth Falke Theil, der forklarer, at Dansk Autoconsult samarbejdede med Falke Biler i Kolding, men at det er to forskellige selskaber.

- Når man regner efter, så handler det om, at selskabet i Vejen skylder Skat to millioner kroner, men der var et krav på fire en halv million kroner. Tallene kan man diskutere. Det kommer lidt an på, hvordan du ser sagen. Men det er moms og skat, der mangler, siger Kenneth Falke Theil.

Hvad er det for nogle problemer, der er opstået i Dansk Autoconsult, så du ikke betaler moms og skat?

- Det er cashflow-problemer. Jeg samarbejdede med et leasing-selskab, der også blev presset på deres cashflow. Det presser mig, når jeg ikke kan sælge mine biler, og så har jeg en bank, der i starten af året skruer ned for kassekreditten, siger Kenneth Falke Theil, der understreger, at auktionerne af de 41 specialbiler foregik gennem Falke Biler.

Det er røvirriterende

Hvad betyder konkursen for de andre aktiviteter omkring Falke Biler?

- Det ved jeg ikke. Men i udgangspunktet så betyder det ikke noget. Når vi sælger én bil, så kommer der tre nye kunder. Men det her er røvirriterende. Det undrer mig fortsat, at man ikke ville vente fire dage for at få pengene og få løst det her. Men det kunne systemet ikke håndtere, siger Kenneth Falke Theil.

Skifteretten har indsat kurator Mogens Norlén til at rede trådene ud, men kurator har ikke mange detaljer omkring konkursen.

- Det er ikke dårlig vilje fra min side. Sagen er den, at jeg ikke helt har fået de oplysninger, jeg gerne ville have på nuværende tidspunkt. Jeg har altså ikke fået det materiale, jeg gerne ville have, derfor ved vi for lidt til, at jeg kan udtale mig, lyder det fra Mogens Norlén, fra Penta Advokater.

Dansk Autoconsult, der handlede med biler i den dyre ende, er gået konkurs. - Jeg kom i retten med den overbevisning, at jeg havde 14 dage til at få løst det her. Det mente dommeren så ikke, siger Kenneth Falke Theil, der forklarer, at Dansk Autoconsult samarbejdede med Falke Biler i Kolding, men at det er to forskellige selskaber. Arkivfoto: Hans Chr. Gabelgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dronningens jernnæve

Der er nærmest altid uro i det engelske kongehus, og den seneste tid har uroen haft den iltre prins Harry som omdrejningspunkt. Prins Harry er bror til prins William, der en dag bliver konge, og yngste søn af prins Charles og prinsesse Diana, og sammen med sin kone, den borgerligt og amerikansk fødte hertuginde Meghan, ønsker han at trække sig som såkaldt seniormedlem af kongefamilien. Det er blandt andet ønsket om mere privatliv, der har bragt det unge ægtepar på disse tanker. Den engelske dronning Elisabeth har reageret ved at efterkomme parrets ønske, men samtidig også frataget dem retten til at kalde sig "kongelige højheder", frataget dem retten til at modtage apanage ligesom de to skal tilbagebetale cirka 20 millioner kroner for den nylige renovering af deres residens Frogmore Cottage. Der er langt fra det engelske til det danske kongehus, men dronning Elisabeths beslutning virker klog. Selv om man som kongelig er født ind i en særlig skæbne, er der historisk flere eksempler på, at medlemmer af forskellige kongehuse har frasagt sig disse nedarvede privilegier. I England synes dronningens holdning klar: Hvis du ikke vil arbejde som kongelig, får du heller ikke løn som kongelig. Dette spørgsmål kommer vi uden tvivl også til at diskutere inden længe her i Danmark, idet der i kongehuset lige nu er usædvanligt mange børn. En del af disse vil formentlig heller ikke som voksne kunne fylde en tilværelse ud inden for kongehuset, og derfor vil den til den tid siddende regent i samråd med regering og Folketing skulle træffe beslutninger i samme boldgade som dronning Elisabeths. Et kongehus med nedarvede privilegier er egentlig som konstruktion en anakronisme, men da eksempelvis det danske kongehus nyder massiv folkelig opbakning, er det i praksis en ganske demokratisk indretning. Imidlertid hviler en del af populariteten utvivlsomt på en bred accept af forholdet mellem aflønning og indsats, og her er det klart, at medlemmer af kongehuset for at få apanage skal arbejde for pengene.

Sport

Live: Wozniacki skal på banen i karrierens sidste turnering - følg med her

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];