Annonce
Haderslev

Bilist kørte 120 km/t på Fjelstrupvej

ATK-vognen holdt her i Aastrup onsdag og målte hastigheder. Foto: Google
Masser af bilister overholder stadig ikke hastighedsbegrænsningen på 60 km/t, som også er gældende i ulykkessvinget.

HADERSLEV: Onsdag holdt en af færdselspolitiets ATK-vogne på Fjelstrupvej i Aastrup og målte bilernes hastigheder. Over 50 bilister blev blitzet.

– I forbindelse med dødsulykken har borgerne givet udtryk for, at der bliver kørt stærkt, forklarer vicepolitiinspektør Knud Reinholdt om indsatsen.

For to uger siden kørte en ung mand sig ihjel i svinget øst for Aastrup. En anden ung mand blev hårdt kvæstet.

Fartmåleren holdt i Aastrup i syv timer fra onsdag formiddag. 52 bilister overholdt ikke hastighedsbegrænsningen på de 60 km/t. Fem af dem får et klip i kørekortet oven i bøden.

Og den hurtigste bilist blev målt til 120 km/t. Altså dobbelt så hurtigt som tilladt. Det er lige på grænsen til at miste kørekortet. Men da der trækkes tre procent fra for at imødegå eventuelle unøjagtigheder, slipper bilisten med en betinget frakendelse og en kontrollerende køreprøve.

Men bøden bliver stor. Den er som udgangspunkt 4500 kroner. Oveni kommer et tillæg på 1000 kroner for at køre mere end 30 procent over den tilladte hastighed. Og så skal der betales 500 kroner til Offerfonden. Altså 6000 kroner i alt.

ATK-vognen holdt på en lige strækning knap 900 meter vest for ulykkesstedet.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Tv-gudstjeneste: Helt ok med lidt snyd

Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce