Annonce
Billund

Billund skal have et parkeringshus - men hvor?

Billund får behov for et nyt parkeringshus. Nu sætter kommunen en undersøgelse i gang for at finde frem til, hvor det kan ligge. Arkivfoto.
Med tiden vil Billund få brug for et offentligt parkeringshus. Men hvor skal sådan et p-hus ligge? Det har Billund Kommune nu sat sig for at finde ud af.

Billund: Der bliver i fremtiden behov for flere parkeringspladser i Billunds bymidte. Behovet ser ud til at blive så stort, at Billund Kommune gerne ser et parkeringshus etableret i byen.

Kommunen har derfor besluttet at sætte gang i en undersøgelse, som skal munde ud i forslag til, hvor i Billund et parkeringshus kan placeres. Det skal være et sted, der ikke er for langt fra bymidten.

- Vi er meget spændt på, hvad de finder ud af. Vi ved, at der inden længe kommer et behov, for vi kan se, at der kommer flere og flere mennesker og biler til Billund, siger Per Nyhus (DF), der er formand for teknik- og miljøudvalget i Billund Kommune.

Annonce

Vi ved, at der inden længe kommer et behov, for vi kan se, at der kommer flere og flere mennesker og biler til Billund.

Per Nyhus (DF), formand, teknik- og miljøudvalget

Hvor kan det ligge?

Lego ejer i forvejen et parkeringshus på Højmarksvej, mens der i området mellem Højmarksvej og Nordmarksvej er skudt et p-hus med plads til knap 2000 biler op. Disse parkeringshuse er dog kun for Legos medarbejdere. I området mellem Hovedgaden og Ole Kirks Vej er der et offentligt parkeringshus, og Per Nyhus har svært ved at komme med et bud på, hvor endnu et p-hus kan ligge.

- Umiddelbart synes jeg ikke, at der er noget sted, der ligger til højrebenet, men jeg har heller ikke været rundt og kigge nærmere på det. Vi må se, hvad de finder ud af, siger Per Nyhus, som ikke vil bryde sig om, hvis et p-hus ikke passer ind i bybilledet.

- På et tidspunkt var der snak om, at der kunne ligge et p-hus ved Billund Centret, men det synes jeg ikke virker helt oplagt. Det vil skæmme området lidt, siger han.

Kan blive privat

Selvom det er Billund Kommune, der laver en undersøgelse af og kommer med et bud på, hvor et kommende parkeringshus kan ligge, er det ikke ensbetydende med, at kommunen selv vil bygge og drive det. Det kan meget vel blive en privat virksomhed, som vil tage opgaven.

- Jeg ved godt, at vi er i Jylland, hvor vi ikke gider betale for at parkere, men i en by som Billund, hvor der kommer så mange mennesker, må der være økonomi i at drive et p-hus for en privat, vurderer Per Nyhus.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Annonce