Annonce
Sport

Bjerre og Jepsen Jensen skal forsvare de danske farver

Landstræner Hans Nielsen sætter sin lid til Kenneth Bjerre og Michael Jepsen Jensen. Der er i allerhøjeste grad brug for dansk succes på speedwaybanerne i denne sæson. Foto: André Thorup

Det traditionelle VM for hold er sat på pause i denne sæson. Det ærgrer landstræner Hans Nielsen, men han ser frem til VM for par, hvor Danmark historisk set har stolte traditioner.

Formatet er ændret i denne sæson, så der blot skal udtages to seniorkørere og en enkelt U21-kører til VM for par, der erstatter det traditionelle VM for hold.

Danmark har udtaget Kenneth Bjerre, der i weekenden kørte sig i GP Challenge med en sejr i i sin kvalifikationssemifinale i italienske Lonigo, Michael Jepsen Jensen og U21-kører Frederik Jakobsen, der nok ikke skal gøre sig forhåbninger op at komme i aktion.

Det bliver altså et VM for par uden landsholdskaptajn Niels-Kristian Iversen, men det skyldes nu ikke, at han er blevet fravalgt.

- I lang tid har jeg haft problemer med min skulder, og jeg skal faktisk opereres på mandag, og derefter skal jeg holde to ugers pause. Det betyder, at jeg ikke er til rådighed, fortæller Niels-Kristian Iversen.

Nicki Pedersen, der i den seneste tid har haft problemer med hånden, har også måtte melde afbud.

- De to havde da helt klart været i spil, hvis de havde været klar, men nu har vi valgt Bjerre og Jepsen Jensen. Dem tror vi på. De har begge pænt med rutine og været inde omkring landsholdet i lang tid, så de har, hvad der skal til for at gøre det godt, mener Hans Nielsen.

Og efter et par magre år handler det i den grad om at gøre det godt.

- Der er da pres på. Vi skal bruge et godt resultat, og vores målsætning er en top tre-placering, siger landstræner Nielsen om VM for par, der for Danmarks vedkommende indledes i tyske Teterow den 2. juni og forhåbentlig afsluttes med en finale i Wroclaw i Polen seks dage senere.

- Vores udfordring har været, at mange af vores unge talenter endnu ikke rigtig er brudt igennem. Men det kræver bare meget at være med på øverste niveau, og den slags har det med at komme med alderen.

Michael Jepsen Jensen bliver dansk kaptajn.

- Jeg glæder mig. En tjans som kaptajn er på ingen måde nyt for mig. Det falder meget naturligt, og jeg er sikker på, at vi nok skal gøre det godt.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce