Annonce
Danmark

Blå blok klar til at bygge hærvejsmotorvej: Præsenterer aftale til 112 milliarder

En ny midtjysk motorvej skal aflaste E45. Foto: Scanpix
Regeringen og Dansk Folkeparti har onsdag formiddag præsenteret en trafikplan, der skal sikre, at første spadestik til en ny midtjysk motorvej - den såkaldte Hærvejsmotorvej - skal tages i 2023. I alt indeholder planen ny infrastruktur, forbedringer og vedligehold for op mod 70 milliarder kroner.

Hærvejsmotorvejen: Den har været til debat i årtier, og nu er planerne om en hærvejsmotorvej tæt på at blive til virkelighed.

Det står klart onsdag formiddag, hvor regeringen og Dansk Folkeparti har præsenteret deres fælles trafikplan.

- Det er fantastisk. Det her har jeg kæmpet for i årevis. Jeg har været hånet for det, men nu kommer den, Hærvejsmotorvejen, siger transportordfører for Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, som har siddet med om bordet ved arbejdet med forliget.

Det er motorvejens sydlige strækningen mellem Haderslev og Give, der står først for. Her er Vejdirektoratet lige nu i gang med en VVM-undersøgelse, der skal grundigt skal afdække, hvilke konsekvenser en ny motorvej vil have for dens omgivelser. Forskellige linjeføringer bliver undersøgt - det gælder eksempelvis både en rute øst og vest om Billund.

På strækningen Give til Hobro er der gang i en mere indledende forundersøgelse. Men ifølge justitsminister Søren Pape Poulsen (K), der er tidligere borgmester i Viborg Kommune, er også denne del af Hærvejsmotorvejen prioriteret i forliget.

- Vi har så også besluttet, at vi i 2023 skal sætte os sammen og finde pengene til at videreføre strækningen forbi Viborg, siger han og understreger, at han er åben for at få andre partier - også Socialdemokratiet - med på et bredt forlig.

Annonce

Aftalen om Hærvejsmotorvejen

  • Onsdag formiddag præsenterede regeringen og Dansk Folkeparti en ny trafikaftale.
  • Den indeholder nye infrastrukturprojekter, vedligehold og forbedringer af veje og jernbaner for over 100 milliarder kroner.
  • Centralt i aftalen er en ny midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, som blå blok er klar til at bygge fra 2023.
  • Motorvejens endelige linjeføring bliver først besluttet, når Vejdirektoratet har afsluttet den igangværende VVM-undersøgelse til sommer.
  • Undersøgelsen kortlægger en ny motorvejs påvirkning af omgivelserne.
  • Aftalen lægger desuden op til, at der i 2023 skal findes penge til en VVM-undersøgelse af motorvejens nordlige strækning fra Give til Viborg.

Projekter for op mod 70 milliarder

Regeringen og Dansk Folkeparti præsenterer foruden Hærvejsmotorvejen en lang række øvrige infrastrukturprojekter som en del af deres forlig.

Det gælder eksempelvis:

- Udvidelser af E45 fra Vejle til Skanderborg, som forventes påbegyndt i 2023.

- Udvidelse af E20/E45 Kolding V - motorvejskryds Kolding, som forventes påbegyndt i 2021.

- Udvidelse af E20 syd om Odense, som forventes påbegyndt i 2023.

- Udvidelse af E45 Aarhus S til Aarhus N, som forventes påbegyndt i 2021.

Jernbaner

Foruden vejprojekter er der også blevet plads til udvidelse af jernbanenettet. Der er blandt andet afsat penge til Billund-Banen, der gennem årene ellers flere gange er blevet udskudt. Ligeledes opgraderes hastigheden på tog mellem Ringsted og Odense, og der kommer en ny jernbanestrækning på Vestfyn.

Forliget er 10-årigt og har en samlet økonomisk ramme på 112,7 milliarder kroner. Heraf er op mod 32 milliarder kroner afsat til nye infrastrukturprojekter, mens resten går til vedligehold, udbygninger og opgraderinger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener om Radio24syv: Man kan både vinde og tabe udbud

Når det offentlige sender opgaver i udbud, ligger det i sagens natur, at man som byder både kan vinde og tabe. Og det er også naturligt, at når en udbudsperiode udløber, risikerer det firma, der hidtil har løst opgaven, at tabe kampen om et nyt udbud. Men de selvfølgeligheder anfægter ikke de mange tilhængere af Radio24syv, der er dybt skuffede og vrede over, at radiokanalen ikke kan fortsætte efter denne måneds udgang. Lukningen af Radio24syv bliver af kritikere set som politikeres bevidste forsøg på at stoppe en kanal, der har lavet magtkritiske nyheder og satire. Dette blev også af disse kritikere set som årsagen til, at det daværende borgerlige flertal besluttede, at det nye udbud af Radio24syvs sendetilladelse skulle føre til en radiostation med hovedsæde i provinsen. Radio24syvs ejere ønskede på de forudsætninger ikke at søge. Det vakte så stor kritik, at et politisk flertal reagerede med at beslutte et udbud af en internetbaseret DAB-kanal, som ville give Radio24syv en chance for at fortsætte. Men i et udbud hverken kan eller skal politikerne bestemme hvem, der skal løse opgaven. Det har det politisk uafhængige radio og tv-nævn under Kulturministeriet haft til opgave at afgøre. Nævnet valgte så tirsdag eftermiddag, at Radio24syv ikke får den opgave. Det var et chok for mange medarbejdere og lyttere af en station, der i løbet af otte år har revolutioneret taleradio i Danmark. Tak for det. Men det er forkert, at politikerne har lukket Radio24syv. Stationen har tabt til konkurrenten Radio Loud, som af Radio og tv-nævnet er vurderet til på en række opstillede kriterier at have indgivet det bedste bud. På FM-båndet er Radio4 med hovedsæde i Aarhus klar til fra 1. november at blive afløseren for Radio24syv. Radio4 er ejet af en række lokale og regionale medier, herunder Jysk Fynske Medier, hvis største dagblad er JydskeVestkysten. Også Radio4 må risikere at kunne tabe et eventuelt nyt udbud, når den nuværende sendetilladelse udløber om otte år. For den slags udbud kan man både vinde og tabe.

Vejen

Landmand opgiver strid om Skovgårdsvej: - Min retsbevidsthed er krænket

Annonce