Annonce
Biler

Blødere linjer til eksklusiv elektrisk mikrobil

De små elektriske Smart, som denne EQ Smart Fortwo, får et mindre facelift med blødere linjer. Foto: Smart
Let ændret front på de små elektriske Smart-modeller, der dog stadig har en minimal rækkevidde.

En lidt mere strømlinet front. Det er et af de klare signaler på et mindre facelift for de minimale, men eksklusive Smart EQ Fortwo-, Smart EQ Fortwo Cabrio- og Smart EQ Forfour-modeller.

Benzinmotoren i modellerne forsvandt i fjor, hvor de udelukkende blev lanceret med eldrift under EQ-navnet. Rækkevidden er dog omkring beskedne 135 kilometer efter WLTP-skalaen. Til gengæld kan opladningen gå tjept. Selv om 22 kW er det maksimale, som bilerne kan lade med, sker det med trefaset opladning, så bilen kan komme op på 80 procents kapacitet på 40 minutter. Her kan ladetiden overvåges med en app.

Elmotoren yder 60 kW, svarende til 82 hk, mens momentet er på 160 Nm. Det giver en acceleration fra 0 til 100 kilometer i timen på 11,6 sekunder. De kommer ikke meget højere, for den officielle topfart er 100 kilometer i timen.

Med priser, som starter fra små 179.000 kroner for den billigste Fortwo-model, er vi dog i de højere luftlag. Den firesæders Forfour starter fra 201.000 kroner, mens cabrioleten ligger fra 237.000 kroner.

Firesæders konkurrenter som Seat Mii Electric, Skoda Citigoe iV og VW e-Up, der alle har rækkevidder på 260 kilometer, er dog billigere og fås fra 150.000-163.000 kroner.

Annonce

Smart

Det er Mercedes, som står bag Smart, der omfatter enkle bybiler, som er under tre meter. Første generation kom i 1998, anden generation i 2007, mens den nyeste er fra 2014. Den baghjulstrukne bil er i seneste generation udviklet sammen med Renault og søstermodel til Renault Twingo. Den findes som den topersoners, Smart Fortwo, der også fås som cabriolet, og den firepersoners Smart Forfour.

Den trecylindrede 1,0-liters benzinmotor i Smart forsvandt i fjor, hvor de elektriske EQ-modeller kom på banen. Renault Twingo, der kun fås i en firepersoners version, findes i dag kun med benzinmotor, mens en elektrisk version er på vej.

Force i storbyen

Vi testede i efteråret den første EQ Fortwo-elvariant før det seneste facelift og må konstatere, at det ligesom forgængerne er en rustik bil. Den har først og fremmest sin force i storbyen, hvor det er en fordel at være liden. Men på længere stræk er den ujævne komfort og korte rækkevidde en hæmsko.

Køberne kan vælge mellem udstyrslinjerne Advanced, Premium og Exclusive, mens bilerne kan gøres personlige med en stribe stylingmuligheder, som endda omfatter træindlæg i kabinen. Billigste variant har klimaanlæg og fartpilot, men ingen automatisk nødbremse.

Smart ejes af Mercedes og har Renault Twingo som søstermodel til den firesæders Smart Forfour. Twingo findes fortsat med benzinmotor, men den kommer også med elektrisk drift.

De små elbiler har en rækkevidde på 135 km. Til gengæld kan batteriet lades 80 pct. op på 40 minutter ved en af de offentlige ladestandere. Foto: Smart
Selv om de er rustikke, kan Smart-modellerne gøres personlige med en række styling-elementer, som f.eks. træindlæg. Foto: Smart
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Åbne kirker var tåbelig ide

Bevares. Vi kan nok alle trænge til et trøstende ord i denne krisetid med udsigt til både sygdom og økonomisk nedtur. Her er det kristne budskab om tro, håb og kærlighed så relevant som nogensinde. Men vi behøver ikke at være fysisk sammen om den oplevelse. Den moderne teknologi byder på rigelig mulighed for at forrette gudstjenester på utraditionel, men sikker vis. Derfor må man undre sig over, at Kirkeministeriet i første omgang besluttede at åbne kirkerne til påske. Naturligvis er påsken en af kirkeårets største helligdage. Men enestående forhold kræver også enestående løsninger. Den nuværende epidemi er absolut en af de undtagelser, der berettiger til for en gangs skyld at aflyse den fysiske kirkegang – selv i påsken. Statsminister Mette Frederiksen har stillet danskerne i udsigt, at vores samfund langsomt kan åbne op igen efter påsken. Betingelsen er, at smittekurven fortsætter med at flade ud. Det sker imidlertid kun, hvis vi viser agtpågivenhed og undgår letsindig adfærd. I praksis vil det formentlig i de fleste kirker være muligt at gennemføre en påskegudstjeneste med god afstand mellem deltagerne. Ikke desto mindre er netop en gudstjeneste netop et eksempel på, at flere mennesker unødigt forsamles. Derfor er det godt, at beslutningen nu er trukket tilbage. Blandt andre sognepræst Dennis Voss Stensgaard fra Vester Nebel havde på forhånd afviset at holde gudstjeneste. I hans tilfælde kunne det ske med god samvittighed. Han er sygemeldt, fordi han formentlig selv er smittet med coronavirus. Ikke desto mindre gav han i utvetydige vendinger udtryk for sin frustration over kirkeministeriets udmeldinger. I hans øjne var det blandt andet en hån mod de unge, der netop på grund af den aktuelle epidemi har fået udskudt deres konfirmationer til august og september. Koldings borgmester, Jørn Pedersen var enig og opfordrede andre præster til at følge Dennis Voss Stensgaards eksempel. Lykkeligvis bredte den sunde fornuft sig til sidst også til ministeriet.

Annonce