Annonce
Haderslev

Blaffere: Vi er søde og renlige

Blafferkonkurrencen Blaf er i gang for sjette år i træk. Onsdag morgen blaffede de unge deltagere sig videre fra Haderslev mod Ribe og senere på dagen Ebeltoft. Foto: Jacob Schultz

24 unge blaffer i denne uge hele Danmark rundt, når Blaffernationen for sjette gang afholder blafferkonkurrencen Blaf. Deltagerne får hver dag en ny destination, og så gælder det om, at opleve så meget som muligt på vejen.

Haderslev: Lav øksekast, rul som en rullesten foran Jellingestenene og slå en fremmed i sten, saks, papir. Det var blot nogle af de udfordringer 24 unge onsdag kastede sig ud i, samtidigt med at de blaffede sig fra Haderslev til Ebeltoft. For i stedet for at bruge ferien på en uge ved Middelhavet, så havde de valgt at blaffe sig vej gennem Danmark.

Det er Blaffernationen, der nu for sjette år i træk inviterer til blafferkonkurrencen Blaf. De 24 blaffere startede mandag morgen i København og overnattede derefter ved Middelfart på Fyn, inden de onsdag slog øjnene op i Haderslevhus. Her havde de fået lov til at overnatte, så frem de gjorde rent efter sig.

Som en del af konceptet kendte ingen af deltagerne ruten på forhånd, så mens den stod på morgenmad, blev næste destination afsløret, og nu skulle turen gå til Ebeltoft.

I hold af to havde de otte timer til at blaffe sig nordpå og på vejen udføre opgaver såsom at malke en ko for at skaffe sig point i blafferkonkurrencen.

- Jeg er virkelig bidt af det. Det er sjovt, fordi det er så uforudsigeligt, hvad man oplever, sagde Runa Adriane Larsen, der var med på turen for tredje år i streg.

Efter destinationen var blevet afsløret, fandt blafferne de gammeldags kort frem, så den bedste rute kunne planlægges, og der var masser af bud på, hvordan man blaffede bedst. Spraglede tøj var bedre end sort og en sød eller sjov hilsen på skiltet hjalp også. To piger havde blandt andet haft succes med "Vi er søde og renlige". Derudover var der de mere praktiske råd, som at stille sig i den rigtige side af vejen, gerne et sted hvor bilerne ikke kørte for hurtigt.

Annonce

Blaf er en ugelang blaffekonkurrence, hvor der tilbagelægges afstand i Danmark kun ved at stikke tomlen i vejret. Konkurrencen startede mandag.Deltagerne bliver sat sammen på hold af fire personer, hvorefter de blaffer sammen to og to. Destinationen for den pågældende dag bliver annonceret hver enkelte morgen, så man ikke kender ruten i forvejen.

Desuden får deltagerne en liste med opgaver, der giver dem mulighed for at tjene ekstra point i konkurrencen. Det kan for eksempel være at malke en ko eller tømme et glas mjød.

Blafferkonkurrencen er blevet afholdt de sidste fem år.

De 26 blaffere overnattede mellem tirsdag og onsdag i Haderslevhus inden de blaffede videre mod Ribe. Foto: Jacob Schultz

Et særligt talerum

Første gang Runa Adriane Larsen var med på Blaf, havde hun aldrig blaffet før, men det helt særlige talerum som opstod i bilerne, når fremmede samlede dem op, fascinerede hende.

- Man snakker med folk, som man ellers aldrig ville møde. Det er alle mulige typer, der samler blaffere op, og jeg har fået en del livs råd med på vejen, sagde hun.

Det havde Yishi Huang også oplevet. Tidligere på ugen var hun nemlig endt i en bil sammen med to fra Jehovas Vidner.

- De prøvede godt nok at forkynde lidt på turen, men det var også en vild oplevelse, for jeg har aldrig snakket med nogle fra Jehovas Vidner før, sagde hun.

For Yishi Huang var det første gang, at hun var med på Blaf. Til gengæld havde hun tidligere blaffet på egen hånd hele vejen fra Sydbulgarien til Danmark.

Onsdag kunne hun og vennerne dog 'nøjes' med Ebeltoft. Med taskerne på ryggen og destinationsskilte i hånden var de klart til endnu et blaffereventyr.

Blafferne kommer ikke til at sove alt for længe, for der skal være tid til både oplevelser og omveje på turen. Foto: Jacob Schultz
Inden de kom tilbage på landevejen, så skulle de lige hjælpe med at flytte den tunge bar. Foto: Jacob Schultz
Deltagerne kender ikke ruten på forhånd, og får en ny destination hver morgen, som de skal blaffe sig vej til. Foto: Jacob Schultz
Hver dag har et tema, som passer sammen med de ting deltagerne skal gøre for at få ekstra point. Tirsdag var temaet Prins Henrik, og onsdag var der vikingetema. Foto: Jacob Schultz
De gammeldagskort kom på bordet, da dagens destination, Ebeltoft, blev afsløret. Nu gjaldt det om at ligge en smarteste rute. Foto: Jacob Schultz
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Kolding

Død mand blev glemt i sin lejlighed: Ingen vil tage ansvaret

Sydjylland

Flysager hober sig op i byretter: SF vil have justitsministeren på banen

Annonce