Annonce
Esbjerg

Blodrødt: Banken har taget roret i kriseramt Esbjerg-rederi

Tidligere industrifisker Knud Erik Møller er sammen med sin søn, Orla S. Møller, og deres rederi, KEM Offshore, kommet i problemer efter en kæmpe nedskrivning. Arkivfoto: Chresten Bergh
Banken har placeret sig ved roret i KEM Offshore, der sejler teknikere til og fra havvindmølleparker. En nyopstået konkurrencesituation har medført en gigantisk nedskrivning, og rederiet leder efter en medejer for sikre driften på længere sigt.

Esbjerg: Rederiet KEM Offshore, som på mange måder er en solstrålehistorie i Esbjergs transformation fra fiskerby til energimetropol, sejler lige nu rundt i et særdeles stormfuldt farvand, og i rederiets forleden offentliggjorte årsrapport for 2018 skriver den uafhængige revisor i sin påtegning, at der er betydelig tvivl om selskabets mulighed for at fortsætte driften.

Det hører samtidig med, at selskabets aktuelle aktiviteter baseret på nuværende kontrakter, kreditrammer og budgettet for 2019 ikke giver KEM Offshore kortsigtede likviditetsudfordringer.

"Den aktuelle markedssituation for selskabets skibe og den nuværende kapitalstruktur giver dog efter ledelsens vurdering på længere sigt udfordringer for selskabets afviklingen af den samlede gæld, hvorfor ledelsen i samarbejde med selskabets pengeinstitut arbejder med en samlet rekapitaliseringsplan for selskabet", heddet det i ledelsesberetningen.

Det er med andre ord banken, Vestjysk Bank, der sidder ved roret, hvilket også fremgår af ledelsesberetningen:

”Beslutning om salg af selskabets aktiver og aktiviteter træffes med indflydelse fra selskabets pengeinstitut”, hedder det videre.

KEM Offshore

Knud Erik Møller var en af de store blandt Esbjergs industrifiskere, da fiskeriet var størst.

Med afsæt i en idé fra sin søn Orla Møller etablerede han for omkring 15 år siden sin vindmøllesejlads, da han solgte sine kvoter og fiskefartøjet, Orkama.

Knud Erik Møller ejer KEM Offshore sammen med Orla Møller, og på et tidspunkt beskæftigede rederiet 70 ansatte. I dag har KEM Offshore cirka 50 ansatte.

Overhalet af nye skibe

Hele miseren skyldes, at årets resultat for 2019 endte i et gevaldigt underskud på 20,9 millioner kroner. Det er meget langt fra, hvad administrerende direktør John Andersen varslede sidste år ved aflæggelsen for 2017-regnskabet. Her forudsagde han, at 17-underskuddet på 12 millioner kroner ville ende med sorte tal i 18.

Siden er ledelsen skiftet ud, og Orla Steiniche Møller, der ejer KEM Offshore sammen med sin far, tidligere fiskeskipper Knud Erik Møller, har taget over. Orla S. Møller, der har arbejdet med vindbranchen siden 1999 og sammen med sin far gjorde KEM Offshore til et af verdens første rederier med taxasejlads af teknikere til og fra havvindmølleparker, har sammen med en professionel bestyrelse nedskrevet selskabets anlægsaktier, som selvsagt består af skibe, med hele 21,2 millioner kroner.

Selskabets balance udviste herefter en aktivmasse på 62,2 millioner kroner, egenkapitalen var gået i minus 24,1 millioner kroner, og bankgælden er på omkring 80 millioner kroner.

Ifølge Orla S. Møller foretog bestyrelsen den drastiske nedskrivning, fordi en politisk beslutning gjorde det muligt at sejle til og fra vindmølleparkerne med 24 personers fartøjer. Hovedparten af KEM Offshores skibe tager 12 personer, og det har stækket selskabets konkurrencekraft.

Annonce

Leder efter partner

Orla S. Møller understreger samtidig, at banken bakker op, så længe budgetterne holdes, og det gør de ifølge direktøren.

Men han erkender også, at banken har bedt om, at der findes en løsning, og således hedder det i beretningen: ”Der er udarbejdet salgsmateriale og involveret eksterne rådgivere i processen med gennemførsel af rekapitaliseringsplanen og ledelsen forventer at denne vil falde positivt ud for selskabet”.

Orla S. Møller forklarer hertil, at han som udgangspunkt leder efter en finansiel partner, der ønsker at gå med ind i et ejerskab af KEM Offshore.

- Vi har jo et selskab med faste kontrakter, med historik og kompetencerne i orden. En investor får et firma, der er selvkørende. Man skal ikke som ny ind og rydde op i firmaet. Vi har en høj gæld med renter, der har bragt os i en ond spiral, men for en fornuftig pris, får man et firma, der kører, lyder det fra direktøren.

Annonce
Esbjerg

Tag kandidattesten til kommunalvalget her

Esbjerg For abonnenter

Dronningebesøg forsinkede flytning af trolden. Nu er det slut med Anker Drømmefanger på lossepladsen på Fanø

Danmark

Mandagens coronatal: 1411 nye coronasmittede - højeste tal i efteråret

REGIONALVALG

Tag kandidattesten til regionalvalget her

Annonce
Annonce
Annonce
Sønderborg

Plakater skal ned igen: Ingen valgkamp i Sønderborgs gågade

Sydjylland For abonnenter

Engang holdt taxaerne i kø foran Jans bodega: Nu kan hans gæster ikke komme hjem fra byturen - og det skaber frygt for spritkørsel

Regionalt

Smittetrykket springer opad i næsten samtlige sydjyske kommuner: I en kommune er der fundet over 30 nye tilfælde

Varde

Stor skepsis kom frem på borgermøde om møller ved kommunegrænsen

Varde

Lokal forening skabte opmærksomhed om nichesport: Fik byrådspolitikerne til at krydse klinger

Kultur For abonnenter

Alexander og Biljana opgav drømmehus, mens de var ved at bygge det: Nu nyder ung Kolding-familie livet i Malaga

KIF Kolding

Skuffet Ribe-Esbjerg-træner om dårlig halvleg: Vi glemte at hoppe på toget - vi har en kæmpe opgave

Esbjerg

Webshop druknede i egen coronasucces: Efterlader milliongæld og erstatningskrav mod stifteren

KANDIDATTEST

Ved du, hvem du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Danmark

Uden at orientere politikerne: Region afviste at bakke op om ALS-forskning i Grindsted

Sydjylland For abonnenter

Tyske vognmænd grænsehandler billig diesel i Danmark: Kan udløse gevinst på 600 millioner

Sydjylland

Idrætten mistede 20.000 medlemmer i Syd- og Sønderjylland under corona

Annonce