Annonce
Vejen

Bodil Jørgensen hitter om Genforeningen

Vejen-bysbarnet Bodil Jørgensen viser igen sit store talent for komik ved at gengive pointer om Genforeningen på klingende sønderjysk.

Vejen: Det er næppe gået nogens næse forbi, at det i år er 100 år siden, at et overvældende flertal af dansksindede borgerne i den nordlige del af Slesvig, vi i dag kender som Sønderjylland, via en afstemning blev inkluderet i det øvrige danske rige.

Fejringen i samtiden huskes nok bedst for Christian 10. ridt på sin hvide hest nedover den gamle grænse, og her i 2020 bliver der helt sikkert også fyldt med markeringer af den store begivenhed.

Allerede få dage inde i det nye år har Vejen-bysbarnet Bodil Jørgensen været på spil med en video om Genforeningen, som er blevet delt vidt og bredt på de sociale medier.

Her viser skuespilleren nok engang, at hun mestrer det sønderjyske sprog som en indfødt, selvom hun er opvokset få kilometer nord for Kongeåen. Og som det fremgår i videoen, er der i bedste sønderjyske stil ikke sparet på kaffebordets søde sager.

Annonce
Bodil Jørgensens skuespillertalenter spænder bredt, men af nyere dato er hun af mange formentlig bedst kendt for sit komiske talent, som hun blandt andet har dyrket i Rytteriet. Arkivfoto: Kim Haugaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

112

Lastbil ramt af bom i overkørsel i Ribe

Annonce