x
Annonce
Sydjylland

Boligejer: Aftale om Hærvejsmotorvejen giver mig dødsstødet

Regeringen og Dansk Folkeparti er med en stor trafikplan nu klar til at bygge Hærvejsmotorvejen. Det tager hårdt på Marius Frandsen, hvis ejendom ligger tæt på en af de mulige linjeføringer. Foto: Søren Gylling
Med en ny stor infrastrukturaftale er Dansk Folkeparti og regeringen blevet enige om at bygge første halvdel af en ny midtjysk motorvej. Marius Frandsens hus ligger tæt på en af de mulige linjeføringer, og med aftalen frygter han en dyster fremtid med stor gæld og et usælgeligt hus.

Hærvejsmotorvejen: - Det er dødsstødet for mig.

Så klar er meldingen fra boligejer Marius Frandsen, efter at regeringen og Dansk Folkeparti onsdag fremlagde en stor trafikaftale, der lægger op til nye infrastrukturprojekter, vedligehold og forbedringer for over 100 milliarder kroner samlet set.

Et centralt element i aftalen er en ny midtjysk motorvej - den såkaldte Hærvejsmotorvej. Regeringen og Dansk Folkeparti er således klar til tage første spadestik til motorvejen i 2023. Den endelige linjeføring ligger dog stadig ikke fast. Det besluttes først, når Vejdirektoratet har afsluttet sin VVM-undersøgelse, der forventes at ligge klar til sommer.

Marius Frandsens ejendom i Kolstrup nær Christiansfeld ligger tæt på en af de linjeføringer, som Vejdirektoratet lige nu undersøger. Avisen Danmark beskrev søndag, at det på grund af en stor gæld er afgørende for ham at få solgt huset, men at det skræmmer køberne væk, at motorvejen i værste fald kan komme til at ligge under 100 meter fra huset. Dagens aftale tager derfor hårdt på ham.

- Alle kommer til at falde fra nu, hvor man ved, den kommer. Jeg har selv prøvet at holde 500 meter fra E45, og man kan tydeligt høre den. Det bliver ulideligt at være i haven, siger han.

Annonce

Aftalen om Hærvejsmotorvejen

  • Onsdag formiddag præsenterede regeringen og Dansk Folkeparti en ny trafikaftale.
  • Den indeholder nye infrastrukturprojekter, vedligehold og forbedringer af veje og jernbaner for over 100 milliarder kroner.
  • Centralt i aftalen er en ny midtjysk motorvej fra Haderslev til Give, som blå blok er klar til at bygge fra 2023.
  • Motorvejens endelige linjeføring bliver først besluttet, når Vejdirektoratet har afsluttet den igangværende VVM-undersøgelse til sommer.
  • Undersøgelsen kortlægger en ny motorvejs påvirkning af omgivelserne.
  • Aftalen lægger desuden op til, at der i 2023 skal findes penge til en VVM-undersøgelse af motorvejens nordlige strækning fra Give til Viborg.

Usikker situation uændret

Marius Frandsen har stor forståelse for, at samfundet behøver ny infrastruktur for at udvikle sig. Men han føler sig uretfærdigt behandlet og ville ønske, at politikerne ville lytte til hans råb om hjælp.

- Det kan ikke være rigtigt, at mennesker skal gå nedenom og hjem, fordi nogle virksomheders indtjening skal forbedres, siger han med henvisning til, at et af argumenterne for at bygge en ny motorvej er bedre vilkår for godstransporten.

I avisen Danmark har flere ejendomsmæglere fra Billund, Vejle og Kolding tidligere givet udtryk for, at mange boligejere sidder i en usikker situation, fordi de ikke ved, om de får en motorvej i baghaven, eller om deres huse skal jævnes med jorden i forbindelse med byggeriet. Ligesom Marius Frandsen kæmper flere boligejere i nærheden af de mulige linjeføringer for at få solgt deres huse.

Aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti ændrer ikke situationen for boligejerne, siger Lene Møller, medejer af Nybolig i Grindsted og Billund.

- Nu ved vi, at den nok kommer, men jeg tænker, vi er i samme situation, fordi vi stadig ikke kender linjeføringen, siger hun.

Lige nu undersøger Vejdirektoratet både en rute øst og vest om Billund, og ifølge Lene Møller betyder det, at motorvejsplanerne rammer hele området, selvom det kun er halvdelen, der reelt set har grund til bekymring.

Bøn til politikerne

Marius Frandsen forsøger at bevare håbet om, at motorvejen ikke bliver til noget, men reelt set kan han ikke se andre muligheder, end at den kommer til at ligge tæt på hans ejendom. Derfor har han en klar bøn til politikerne: Opkøb huset eller dæk det tab, der med al sandsynlighed følger med et salg.

Ifølge transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) får boligejerne en afklaring, når VVM-undersøgelsen er færdig. Den skal nemlig danne grundlag for en endelig politisk beslutning om linjeføring. Hen henviser til, at der findes forskellige erstatningsordninger og mulighed for ekspropriation, men om det omfatter Marius Frandsen, vil han ikke tage stilling til under interviewet med JydskeVestkysten.

- Der vil altid være nogen, der bor i nærheden, og de er ikke glade. Sådan er det altid, når man vil løse samfundets udfordringer, siger ministeren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Statsministeren er på farlig kurs

Formentlig synes de fleste, at Mette Frederiksen og hendes regering har ydet en imponerende indsats under coronakrisen. Men nu kan statsministeren være på vej ad en farlig sti, der godt kan få den hidtidige enighed til at slå revner. Det har vi bestemt ikke behov for lige nu. Muligvis gjorde Mette Frederiksen ret i stort set at trække genåbningen af Danmark tilbage på det seneste pressemøde mandag. Problemet er blot, at vi stort set ikke kender baggrunden for beslutningen. Det samme gælder alle på Christiansborg uden for regeringens snævre kreds. Oppositionen har efter eget udsagn ikke været inddraget i de seneste afgørelser, men er blot på forhånd blevet orienteret om regeringens beslutning. Det samme gælder åbenbart også for regeringens egne støttepartier. Flere repræsentanter for oppositionen bebrejder Mette Frederiksen for denne fremgangsmåde. Dansk Folkepartis leder, Kristian Thulsen Dahl kalder ligefrem Mette Frederiksen for egenrådig. Desværre er den kritik berettiget. De politiske kolleger og alle vi danskere har ganske mange gange set sundhedsminister Magnus Heunicke præsentere sine plancher med de efterhånden berømte røde og grønne kurver. Men det er så i vidt omfang også de eneste modeller, der er blevet lagt frem. Regeringen har givetvis også i forbindelse med de seneste tiltag konsulteret sundhedsfaglige eksperter, inden planerne er blevet lagt. Men hvad har fagfolkene sagt, hvad bliver konsekvenserne, og hvilke alternativer findes der? De spørgsmål har vi aldrig fået besvaret. Forståeligt nok er frustrationen i Folketinget betydelig. Det kan meget vel slå over i modvilje, hvilket ville være en både politisk og samfundsmæssigt meget alvorlig situation. Den nuværende krise er for stor til politisk strid, og tydelige tegn på manglende fodslag i parlamentet vil skabe usikkerhed, ja måske ligefrem frygt blandt borgerne. Men rette vil de nemlig på grund af manglende information kunne spørge sig selv, om regeringens kurs er den rette.

Tønder

Flere usikkerheder efter aflysning af Tønder Festival: Hvad skal der ske med de billetter, som er solgt?

Annonce