Annonce
Varde

Boligforeninger kæmper for at få lov til at bygge i Varde og omegn

Et af projekterne omhandler en seniorlandsby, hvor den det tidligere rådhus i Nørre Nebel nu ligger. Arkivfoto: Henrik Reintoft
Politikerne har udskudt deres prioritering af, hvilke almene boligprojekter, de vil godkende. Men det står klart, at der er flere forslag, end kommunen har økonomi til at støtte.

Varde Kommune: Der er lagt op til, at politikerne vil finde flere penge til alment boligbyggeri, men alligevel tyder alt på, at adskillige projekter bliver afvist eller først kan bygges om tidligst fem år. Der er nemlig rift om at få lov til at bygge.

- Vi er glad for, at mange byder ind. Det er positivt, siger borgmester Erik Buhl (V).

Blandt forslagene er der tre projekter i Varde by, mens resten ligger udenfor. Det er Erik Buhl også glad for. Cirka 150 lejligheder er snart færdigbyggede, og politikerne vil gerne se, om det ikke vil mætte markedet, før de har lyst til at tillade flere almene boliger i Varde.

Annonce

De tre grunde

Her er en uddybning af, hvorfor politikerne har udskudt at prioritere, hvilke lejlighedsprojekter de vil støtte:

  • For det første har politikerne ikke forhandlet om de næste fire års budgetter, og derfor ved de ikke, hvor mange penge der er til rådighed.
  • For det andet har boligselskaberne gjort opmærksom på, at kommunen uddeler penge efter en strategi, der er fra 2012. Den skal hele byrådet se på, så der bliver lavet en opdateret strategi, som boligselskaberne kan regne med.
  • For det tredje skal der være klare retningslinjer for, hvornår et projekt kan komme foran i køen ved at købe jord af kommunen.

Det nødvendige lån

På det seneste økonomiudvalgsmøde var der lagt op til, at politikerne kunne pege på tre projekter, der kunne få et grundkapitallån i perioden 2021-2023.

Et grundkapitallån er et lån, som kommunen giver på så fordelagtige vilkår, at der nærmest er tale om et tilskud. Derudover tæller lånet som en slags godkendelse, for de almene boligselskaber må kun bygge, hvis de får et grundkapitallån.

Forvaltningen foreslog, at politikerne gav tilsagn til et projekt i Alslev og et projekt i Nørre Nebel. Derudover er flere selskaber interesseret i at bygge i Oksbøl, men forvaltningen foreslog, at byrådet skulle komme med et oplæg om, hvilke boliger de ønsker i Oksbøl og sende det i udbud, så selskaberne altså skal kæmpe om at få lov til at bygge i kommunens tredjestørste by.

Men indtil videre aner vi ikke, om politikerne vil lytte til forvaltningens råd.

Udskudt

Politikerne valgte nemlig at udskyde prioriteringen, og borgmester Erik Buhl fortæller, at der er flere grunde til det.

Én af dem er, at Varde Kommune i et par tilfælde har ladet boligselskaber komme foran i køen til det eftertragtede grundkapitallån, hvis de har købt jord af kommunen. Det gælder i forhold til den gamle materielgård i Varde og projektet på Hejrevej i Ansager. Nu skal der laves klare kriterier for, hvornår boligselskaber kan benytte sig af den mulighed.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce