Annonce
Varde

Nu sikres den sidste livsfarlige overkørsel ved Sig

Det her syn er snart slut. Denne afkørsel er sikret ingen for en overskuelig tid. Foto: Morten Nielsen
Der ventes ikke - som tidligere bebudet - på et nyt signalsystem. Derfor bliver sikkerheden efter dødsulykke for et år siden nu for alvor bedre.

Sig: Det var planen at vente på et signalsystem for at få en usikret jernbaneoverkørsel nord for Sig sikret. Signalsystemet kommer ikke i 2019, men alligevel bliver overkørslen sikret i år, ligesom Banedanmark meddelte i august 2018.

Områdechef Marianne Rasmussen fra Banedanmark oplyser, at overkørsel 161, som den hedder, vil være sikret med blink, bomme og lyd i løbet af efteråret i år - altså inden for en meget overskuelig fremtid.

Banedanmark har taget den beslutning ikke at afvente det nye signalsystem for at få sikret overskæringen.

Det sker blandt andet på baggrund af en dødsulykke i området nord for Sig, hvor der frem til sidste år var tre usikrede overkørsler på stribe.

- Vi sikrer overkørslen med den eksisterende teknologi, siger Marianne Rasmussen om, at Banedanmark ikke afventer det nye signalsystem.

Det vil så sige, at der skal foretages tekniske ændringer, når det nye signalsystem indføres.

Annonce

Jernbanelykken

  • Vej jernbaneulykken ramte et nordgående tog minibussen. Det skete med en hastighed på 85 kilometer i timen.
  • Minibussen med to passagerer blev skubbet 22 meter.

Den sidste usikrede overkørsel

Det er godt nyt for beboerne langs den vestjyske længdebane i Varde Kommune. Når overskæringen ved Sig er sikret, så er der ikke flere usikrede overkørsler i Varde Kommune på strækningen Esbjerg-Skjern.

Der skete for et år siden en dødsulykke ved Sig, hvor der på det tidspunkt var tre usikrede overskæringer på stribe.

Det første skridt efter dødsulykken var at reducere til blot én usikret afkørsel, 161, som har de bedste oversigtsforhold. Der er nu også Stop-skilte på denne sidste af de tre usikrede overkørsler.

Falsk tryghed

Havarikommissionen udsendte mandag en rapport om jernbaneulykken den 19. juni sidste år ved Sig. Rapporten konkluderede blandt andet, at usikrede overkørsler kan give falsk tryghed, hvis leddene står åbne, hvilket de normalt gør. Så kan de nemlig sende et signal til ikke stedkendte om, at man bare kan køre over.

Det var en chauffør i en Fiat Ducato-minibus, der kørte bilen. Den 55-årige chauffør boede i Østjylland ved Juelsminde. Han havde en 80-årig dame fra Holstebro som passager, der var på vej hjem fra familiebesøg i Sig.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Det ligegyldige alternativ

De entrede dansk politik med kærlighed, dans og et dybfølt ønske om en anderledes måde at drive landet på. Alternativet stormede ind i Folketinget ved valget i 2015 og fik fem procent af stemmerne uden nogen anden dominerende slagplan end at gøre tingene på en alternativ måde. Leder Uffe Elbæk fandt det hele ganske "crazy", og på Nørrebro, hvor partiet fik næsten 18 procent af stemmerne og blev større end Socialdemokratiet, løftede man taget i ekstase og drømte om en ny verdensorden. I dag er festen slut. Et elendigt resultat til folketingsvalget i 2019 sendte partiet ned på tre procent af stemmerne, og man må konstatere, at partiet ingen varige aftryk har sat på dansk politik. Til trods for, at folketingsvalget i juni netop handlede om klima, der jo ellers er et af Alternativets mærkesager. Men dagsordenen er global og har ikke en snus med Alternativets indsats at gøre. Skulle man være i tvivl, kan man konsultere det såkaldte forståelsespapir, der er skrevet af regeringen Mette Frederiksen (S) og dens støttepartier Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten. Her er sat de mest ambitiøse - og måske også uopnåelige - klimamål i historien, men altså uden, at Alternativet har været involveret. Partiet, der om nogen snakkede klima og en ny samfundsindretning, har ikke sat det mindste fingeraftryk på den mest ambitiøse klimadagsorden nogensinde - stærkere bevis for parlamentarisk ligegyldighed findes næppe, og det er sigende, at man ikke har hørt et kvæk fra Alternativet, siden vælgerlussingen i juni. Partiet har i dets korte historie budt på utallige farverige indslag så som en ganske alternativ festkultur, alternativ medarbejderpleje, alternativ ansættelsespolitik i partiet, men alt sammen artigheder fra gemakkerne og ikke fra den politiske scene. Jovist, Alternativet har fået fjernet transseksuelle fra listen over psykisk syge og andre fornuftige ting, men det varige aftryk på dansk politik er det ikke blevet til, og bliver det heller næppe.

Annonce