Annonce
Læserbrev

Bomme i Marbæk

Nye udgifter til kommunekassen. Ja, det er, hvad der er iværksat i forbindelse med et forsøg på, at embedsværkets plan kan blive vedtaget.

Det er jo Marbæk og bommene, der er i focus.

Udvalgsformanden har i en udtalelse til JV udtalt, at nu er der iværksat en elektronisk undersøgelse, med hensyn til folkets syn på sagen, at lukke Marbæk af med bomme.

Samme udvalgsformand udtaler også, at der ikke vil blive ændret på synspunktet fra embedsværket om, at bommene er kommet for at blive.

Måske en smule arrogant ?

Tilbage til undersøgelsen, som Ældresagen har gjort indsigelse imod - eller måden - elektronisk, hvilket udelukker en del vælgere i at deltage.

Udvalgsformanden henviser til, at så kan vælgerne bare bruge telefonforbindelsen til formanden, eller mailadressen?

Helt klart en lidt anderledes måde at undersøge et eventuelt behov for det ene eller andet.

Spørgsmålene - læs dem selv, de som kan - er efter min mening temmelig ledende, specielt vedrørende behovet for parkering, idet de mulige svar tager udgangspunkt i, at

bommene vil være der til evig tid ? Hvilket jo også er det, som udvalgsformanden er citeret for i samtalen med JV.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aabenraa

Nu spidser det til i sag om tyskere huskøbere i Danmark: Styrelse kan sende minister i samråd

Nordtyskland

Ny ulv kan være på vej

Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Annonce