Annonce
Biler

Bonderøvenes yndling ryger i stikkontakten

Atlis XT kommer på markedet sidst i 2020. Pr-foto
Amerikanerne elsker deres pickupper, og nu skal bilen bygget til bonderøve og kompromisløse friluftsaktivister elektrificeres. De elektriske pickupper ligner alt andet end veganergryder, og Gear har fundet de fem mest forførende

I over 40 år har Fords F-series pickup-trucks været USAs mest solgte bil. På trods af, at mere end 75 procent af alle amerikanere bor i byerne, køber mange stadig bil, som om de har en gård med et par svin, en ko og et presserende behov for at flytte halmballer. Hvert år sælges der over to millioner pickup-trucks i USA - ud af et marked på cirka 17 millioner biler.

Den klassiske amerikanske pickup-truck har dobbeltkabine med plads til fem, en stor motor og et lad til alt fra cykler til campinggrej og den transportable gasgrill. Pickup-trucken er lavet til mænd, der går i skovmandsskjorter og Wrangler-jeans, og som aldrig kunne drømme om at høre andet end country i bilradioen. Vi er så langt fra prototypen på den veganske miljøaktivist, som vi kan komme. Men Tesla har sparket døren ind for elbilen og gjort konceptet cool, og nu følger den etablerede bilbranche trop. Både sportsvogne og hverdagsbiler lander i disse måneder i butikkerne med elektriske drivlinjer, og bilindustrien lader til at have mandet sig op til også at angribe det stokkonservative pickup-segment.

Ford har naturligvis ikke tænkt sig at opgive førertrøjen, og de kommer med en elektrisk F-150 pickup i 2021. Men det er især de nye startups, som forsøger at gøre Tesla kunsten efter, der angriber pickuppen. De vil benytte et drivlinjeparadigmeskift til at komme ind i bilindustrien, og de nye drenge i klassen leverer mest badass eyecandy for at bruge en vending fra Guds eget land - og jeg har fundet de fem fedeste.

Annonce
Tesla Cypertruck bliver produceret fra begyndelsen af 2021. Pr-foto

Tesla Cybertruck

Skal jeg være helt ærlig, finder jeg Teslas Cybertruck mere kuriøs end decideret fed. Den ligner noget tegnet af en 12-årig med en lineal, og den vil aldrig have en jordisk chance for at overleve en Euro NCAP-sikkerhedstest med et bestået resultat.

Men den er stadig vanvittig på den klassiske Tesla-facon. Topversionen har tre elmotorer, en rækkevidde på omkring 800 kilometer, ekspederer 0-100 km/t. på 2,9 sekunder og koster i USA fra omkring 450.000 kroner i topversionen.

Kan man nøjes med en rækkevidde på 250 kilometer og baghjulstræk, starter Tesla Cybertruck ved omkring 250.000 kroner i USA. Produktionen starter ifølge Tesla i begyndelsen af 2021.

Rivian R1T

I modsætning til Teslas infantile tegneserie-pickup ligner Rivian R1T noget, som kunne få selv en SUV-skeptisk dansk motorredaktør til at løfte øjenbrynene. Den har en elmotor til hvert hjul, uafhængig luftaffjedring, en superluksuriøs kabine, en rækkevidde på 640 kilometer og en samlet systemydelse på 840 hestekræfter. 0-100 km/t. klarer den på omkring tre sekunder, den kan trække fem ton, og vadedybden er på omkring en meter.

Investorerne i Rivian tæller både Amazon og Ford, og i december 2019 fik firmaet tilført yderligere omkring otte milliarder kroner i kapital. Rivian håber at kunne indlede produktionen i begyndelsen af 2021, og prisen bliver i USA omkring 450.000 kroner.

Rivian håber at kunne indlede produktionen i begyndelsen af 2021. Pr-foto

Bollinger B2

Den ligner lidt en Land Rover Defender på steroider, og den er konstrueret til også at kunne trække en plov.

Bollinger B2 er med andre ord den elektriske pickups pendant til Chuck Norris. Prisen starter ved en million kroner, når bilen går i produktion senere i 2020, og for de penge får man firehjulstrukken kompromisløs offroader med en frihøjde på en halv meter og en fuldt justerbar undervogn, der kan sænkes ved højhastighedskørsel.

Hurtigere end 160 km/t. kommer det dog ikke til at gå, da det er topfarten, og 0-100 km/t. skal den bruge 4,5 sekunder på. Rækkevidden bliver på omkring 300 km, og bilen har ingen airbags og kun plads til fire personer. Så på papiret lyder den både dyrere og dårligere end de andre kommende elektriske pickups.

Men prøv at kigge en ekstra gang på billedet. Det kan godt være, at Chuck Norris ikke er den mest moderne og avancerede actionhelt, men han er Chuck Norris, og Bollinger er Bollinger.

Bollinger B2 går i produktion senere i 2020. Pr-foto

Atlis XT

Her er en pickup-truck, der formentlig rammer den lidt blødere amerikanske pickup-køber. Den er ikke så kompromisløst rå som de tre ovenstående, og alligevel er den rå nok til at kunne gå an på et roadtrip gennem sydstaterne.

Atlis XT kommer på markedet sidst i 2020 til en frapris på omkring 350.000 kroner i USA. Den får en rækkevidde på mellem 480 og 800 kilometer afhængigt af, hvilken udgave man vælger, og ifølge Atlis kan den lades 80 procent op på kun 15 minutter.

GMC Hummer EV kan købes i 2022. Pr-foto

GMC Hummer EV

I 2010, da finanskrisen stadig rasede, besluttede General Motors at lægge bilmærket Hummer i graven. Men nu genoplives det som den elektriske modellinje under truckbrandet GMC. En lang rejse for et mærke, der blev slagtet for at være for politisk ukorrekt og benzinslugende.

Den nye Hummer EV bliver først officielt lanceret til maj, så vi ved ikke så meget endnu. Men at general Norman Schwarzkopfs og Arnold Schwarzeneggers favoritautomobil nu genopstår som elbil, bør få selv de mest elbilsskeptiske amerikanske pickup-entusiaster til lige at standse op og overveje, om ikke også de skulle hoppe på elbilsgalajen, når GMC Hummer EV kan købes i 2022.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce