Annonce
Erhverv

Boom i netsalget sender Matas' omsætning op

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Matas' salg på nettet er tredoblet det seneste år, mens salget i de fysiske butikker til gengæld står stille.

Kunder på jagt efter makeup, creme eller parfumer køber i stigende grad på nettet.

Matas har over det seneste år haft en tredobling i salget på nettet, der nu udgør omkring 11 procent af det samlede sal mod 4 procent for et år siden.

Fremgangen det seneste år skyldes blandt andet opkøbet af onlineselskabet Firtal Group, der faldt på plads i slutningen af 2019.

Med købet har Matas blandt andet overtaget webshoppen helsebixen.dk og made4men.dk. Derudover er salget steget med omkring 67 procent på Matas' egen hjemmeside.

Samlet endte Matas' salg på 876 millioner kroner i første kvartal, hvilket dækker over april, maj og juni.

Det er en stigning på knap 4 procent over det seneste år. Til gengæld er salget i butikkerne faldet med 1,2 procent i kvartalet.

Det hænger dog primært sammen med, at butikkerne havde lukket to dage mere i første kvartal sammenlignet med året før.

Matas melder om et lavere salg af produkter i kategorien "Mass Beauty", der er dagligdagsprodukter som shampoo, tandpasta og cremer.

Gennem de seneste år har Matas været hårdt presset i den kategori fra blandt konkurrenten Normal og supermarkederne.

Til gengæld steg salget af produkter i de dyrere kategorier og helseprodukter.

Matas fik i første kvartal et overskud på 51,9 millioner kroner, hvilket er et fald på 20 millioner kroner over det seneste år.

Faldet skyldes stigende omkostninger til opkøb, og at der er blevet brugt flere penge på at opruste på det digitale område.

For hele regnskabsåret, der slutter i marts 2020, forventer Matas en vækst i sit salg på 3,5-6,5 procent, når man sammenligner med året før.

/ritzau/

Annonce
Link til regnskab fra Matas på selskabets hjemmeside
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

47-årig mand sigtet for dieseltyveri

Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.

Annonce