Annonce
Esbjerg

Borgere i oprør på Fanø: Vil have taxaen tilbage

I snart en måned har det været slut med taxa på Fanø. Nu har en gruppe borgere og erhversdrivende fået nok Arkivfoto

Siden den 8. oktober har der ikke været taxa på Fanø. Nu har borgerne fået nok.

Fanø: På Fanø har borgerne fået nok.

Restauranterne vælter i afbud fra gæster, der ikke længere kan komme hjem, hvis de vil have øl eller vin til maden. Store kunstnere, der gæster øens kulturelle scene, må sendes retur til Esbjerg samme aften i stedet for at blive og overnatte. Enkelte øboere går endda så vidt, at de truer med at flytte fra øen i protest.

Det er simpelthen blevet for besværligt at komme rundt, efter der ikke længere er taxa på Fanø.

Sådan lyder det i hvert fald fra en gruppe af erhvervsdrivende, der har udsendt en fælles skrivelse om den manglende taxakørsel på Fanø.

- For os er hele erhvervslivet en sammenhængende fødekæde. Hvis restauranterne begynder at holde lukket flere aftener, fordi der ikke er gæster nok, så går det også ud over vores kunder, der lejer sommerhuse på øen, fordi der er i så fald er færre tilbud til dem som turister, siger Hanne Thyssen, medindehaver af Danibo Sommerhusudlejning.

Udover hende står også Kirsten Poulsen fra Ældre Sagen på Fanø, Ivar Cenholt fra Nørby Kro, Birgit Nielsen fra Vinlageret og Gitte Thiesen bag det skriv, som blandt andet er sendt ud til Fanøs politikere.

Annonce

Sagen kort

Et enigt byråd besluttede i 2017 at stoppe samarbejdet med Sydtrafik og ændre den visiterede kørsel med det formål at spare en million kroner. Både busdriften og den visiterede kørsel blev sendt i udbud og vundet af hhv. De Blå Busser og Esbjerg Taxa. Senere har det vist sig, at kommunen kun kommer til at spare knap det halve.I første omgang havde Fanø Taxa planlagt at lukke, da firmaet fra den 1. januar mistede øens visiterede kørsel, for forretningen kunne ikke længere løbe rundt. Den 23. januar indgik taxafirmaet en ny aftale med Fanø Kommune, hvor man fik dele af den kommunale kørsel tilbage. Økonomien i kun at drive taxa på Fanø hang dog stadig ikke sammen, og fra slutningen af april overtog Esbjerg Taxa midlertidigt kørslen på Fanø.

Siden den 8. oktober har der ikke været taxa på Fanø, og i stedet har kommunen sørget for, at bussen til visiteret kørsel også kører som telebus og kan bestilles mellem busstoppestederne. I ENT-udvalget arbejder man i øjeblikket på at søge dispensation, så bussen til visiteret kørsel også kan få lov at køre fra dør til dør.

Ikke godt nok

Gruppen er overbeviste om, at den manglende taxa ikke kun vil gå ud over øens borgere, men også over det samlede erhvervsliv på Fanø og dermed kommunens økonomi. Hos Fanø Kommune har man brugt som argument for at fjerne taxa fra øen, at behovet for taxakørsel ikke var stort nok til, at det økonomisk kunne svare sig.

Det er vurderet ud fra data fra Esbjerg Taxa, som har kørt på øen i august og september, men også på baggrund af, at den tidligere vognmand opsagde sin bevilling flere gange med det grundlag, at der ikke var økonomi i at drive taxa på Fanø.

- Kommunens grundlag for at vurdere, der kun er et sporadisk behov på Fanø, er ikke godt nok. Det er blevet vurderet på to måneder, hvor man ikke reelt har haft en ordentlig løsning. Man skulle have kigget på tal fra 2016 og 2017 for at finde de reelle behov, siger Hanne Thyssen.

Drop aftalen

Målet med den udsendte pressemeddelelse fra Fanøs erhvervsliv er, at emnet tages op igen politisk. I gruppen er man klar over, at der på seneste møde i Erhvervs-, Natur- og Teknikudvalget er fremsat forslag om at søge dispensation i taxalovgivningen til at få lov at lade telebussen køre fra dør til dør. Det er bare ikke godt nok, at den samme bus skal køre visiteret kørsel og en slags taxakørsel på samme tid, mener de.

I gruppen håber de på at se et forslag fra politikerne på byrådsmødet den 19. november om at omgøre den situation, borgerne på øen står i for øjeblikket.

- Man skal spole tiden tilbage og træde ud af den aftale, man har lavet med Esbjerg Taxa, og de penge må betales fra kommunekassen. Dernæst skal der laves en udbudsrunde, hvor en vognmand kan byde på både visiteret kørsel, telebus og taxa på øen. Erhvervslivet og borgerrepræsentanter er villige til at sætte sig sammen med forvaltningen for at finde ud af, hvordan vi skal få udbudsrunden strikket sammen, siger hun.

Annonce
Forsiden netop nu
EfB

Genlæs liveblog: EfB taber 1-3 til FCK

Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce