x
Annonce
Danmark

Borgere raser mod Hærvejsmotorvejen: Her er deres argumenter

Et af hovedargumenterne for at bygge Hærvejsmotorvejen er, at den skal aflaste E45. Motorvejens modstandere tvivler på effekten. Foto: Scanpix/Lars Rasborg

Her er modstandernes skarpeste argumenter, som de agter at fremføre for folketingskandidaterne i den kommende tid.

Kampgejsten var stor, da cirka 50 borgere var samlet mandag aften til årsmøde i foreningen "Hærvejsmotorvejen nej tak". Her er modstandernes skarpeste argumenter.

Annonce

1 En klimasynder

De fremmødte folketingskandidater, Karina Lorenzen (SF) og Bjarne Aasø (AL), og en række borgere fremhæver en ny motorvej som en ny stor klimasynder.

- Biler er den største synder, og omstillingen til elbiler har et sigte. Det er ikke ansvarligt at fortsætte med at lave nye veje, lød det blandt andet fra Karina Lorenzen.

2 Omvej for bilister

Et hovedargument for Hærvejsmotorvejen er at aflaste E45. Modstanderne stiller dog spørgsmålstegn ved det, og peger på beregninger, der viser, at E45 med en ny motorvej aflastes et usikkert sted mellem seks og 42 procent.

- Hvis eksempelvis pendlere kommer kørende fra Haderslev, hvorfor skulle de så bruge motorvejen til Give, hvor de ender blindt, lød det mandag fra borgeren Vandad Pachai, som henviste til, at strækningen fra Give til Haderslev står til at blive bygget først, hvorefter det kan have lange udsigter med den nordlige strækning videre til Viborg.

3 Øger trængslen

Flere veje genererer flere biler og mere trængsel, og der findes bedre måder at løse trængselsproblemet på end at bruge 20 milliarder kroner på en ny motorvej, lød det mandag aften. Ivan Lund Pedersen fra miljøbevægelsen Noah fremhævede, at der i gennemsnit sidder under to personer i bilerne på vejene, og at en indsats i forhold til samkørsel vil løse en stor del af problemet i myldretiden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Statsministeren er på farlig kurs

Formentlig synes de fleste, at Mette Frederiksen og hendes regering har ydet en imponerende indsats under coronakrisen. Men nu kan statsministeren være på vej ad en farlig sti, der godt kan få den hidtidige enighed til at slå revner. Det har vi bestemt ikke behov for lige nu. Muligvis gjorde Mette Frederiksen ret i stort set at trække genåbningen af Danmark tilbage på det seneste pressemøde mandag. Problemet er blot, at vi stort set ikke kender baggrunden for beslutningen. Det samme gælder alle på Christiansborg uden for regeringens snævre kreds. Oppositionen har efter eget udsagn ikke været inddraget i de seneste afgørelser, men er blot på forhånd blevet orienteret om regeringens beslutning. Det samme gælder åbenbart også for regeringens egne støttepartier. Flere repræsentanter for oppositionen bebrejder Mette Frederiksen for denne fremgangsmåde. Dansk Folkepartis leder, Kristian Thulsen Dahl kalder ligefrem Mette Frederiksen for egenrådig. Desværre er den kritik berettiget. De politiske kolleger og alle vi danskere har ganske mange gange set sundhedsminister Magnus Heunicke præsentere sine plancher med de efterhånden berømte røde og grønne kurver. Men det er så i vidt omfang også de eneste modeller, der er blevet lagt frem. Regeringen har givetvis også i forbindelse med de seneste tiltag konsulteret sundhedsfaglige eksperter, inden planerne er blevet lagt. Men hvad har fagfolkene sagt, hvad bliver konsekvenserne, og hvilke alternativer findes der? De spørgsmål har vi aldrig fået besvaret. Forståeligt nok er frustrationen i Folketinget betydelig. Det kan meget vel slå over i modvilje, hvilket ville være en både politisk og samfundsmæssigt meget alvorlig situation. Den nuværende krise er for stor til politisk strid, og tydelige tegn på manglende fodslag i parlamentet vil skabe usikkerhed, ja måske ligefrem frygt blandt borgerne. Men rette vil de nemlig på grund af manglende information kunne spørge sig selv, om regeringens kurs er den rette.

Tønder

Flere usikkerheder efter aflysning af Tønder Festival: Hvad skal der ske med de billetter, som er solgt?

Annonce