Annonce
Tarm

Borgerforslag om cykelsti kommer i ønskepulje

Vorgod-Barde-borgerne ønsker sig en cykelsti langs Kongevejen - den røde linje - mens kommunen satser på en cykelsti i forbindelse med etableringen af 2+1-vejen - den blå linje. Ill.: RKSK
Underskrifter fra 1.260 borgere har tvunget politikerne til at behandle ønsket om en cykelsti mellem Videbæk og Vorgod-Barde. Men udvalget lægger cykelstien i ønskepuljen.

Vorgod-Barde: Trods 1.260 underskrifter, der berettiger til at få en sag politisk behandlet, og et indtrængende brev til samtlige byrådsmedlemmer får borgerne i Vorgod-Barde ikke deres brændende ønske en cykelsti til Videbæk langs Kongevejen opfyldt.

Ikke nu i hvert fald.

Politikerne i teknik- og miljøudvalget har tirsdag behandlet ønsket fra Vorgod-Barde og besluttet, at placere cykelstien i den såkaldte "ønskepulje" for stiønsker. Cykelstien kommer således i spil, når politikerne skal prioritere hvilke stier, der skal realiseres i fremtiden.

John G. Christensen (S), formand for teknik- og miljøudvalget siger:

- Den kommer i ønskepulje. Det gik hele udvalget med på. Det handler om, at vi arbejder med en 2+1-vej, som skal have en cykelsti, og så længe det er uafklaret, begiver vi os ikke af med en sti på Kongevejen, men den kommer til at lige sammen med alle stiprojekter, som nu er ligestillede. Vi har desuden også brugt alle pengene i denne valgperiode. Når økonomien igen er til det, så kigger vi på, hvad der giver mening, og hvad der kan kan realiseres.

Borgerforeningen argumenter med, at Vorgod-Barde Skole har mistet overbygningen, hvilket sender de store børn på cykel ind til Videbæk. Tabet af den lokale købmand betyder desuden, at mange svage trafikanter - cyklister, vandrere, handicapvogne og knallerter også må begive sig til Videbæk og derfor vil være tjent med en cykelsti.

Ønsket om cykelstien er ikke ny, men hver gang har svaret været, at kommunen hellere ser en cykelsti etableret på Hovedvej 15 mellem Barde og Videbæk, hvilket der vil være mulighed for, hvis 2+1-vejen skal bygges.

Vorgod-Barde-borgerne regner dog ikke med, at Vejdirektoratet vil lave en cykelsti på hovedvejen inden for en tiårig horisont og har derfor holdt fast ved Kongevejen.

Annonce

Kører med 83,7 km/t

Kommunen har målt, at Kongevejen har en årsdøgnstrafik på 1543 køretøjer, heraf 183 lastbiler. Gennemsnitshastigheden er 83,7 km/t, hvilket kaldes ”lidt højt, men dog ikke alarmerende”.

Kongevejen er i Kommunens Vejplan klassificeret som en klasse 3 vej, som normalt ikke har cykelsti, men ”på skoleveje kan der med fordel etableres en dobbeltrettet cykelsti langs vejen”, skriver administrationen.

Det hedder også:

”Det er korrekt, at der er relativt mange bløde trafikanter, der færdes mellem Vorgod-Barde og Videbæk langs Kongevejen, og det skyldes uden tvivl blandt andet, at 7.-9. klasse-eleverne fra Vorgod-Barde går på skolerne i Videbæk. Samtidig er det i dag endnu mere utrygt at cykle på Rute 15 end på Kongevejen, og de bløde trafikanter vælger derfor i højere grad at cykle på Kongevejen. Vejen er ca. seks meter bred, hvilket giver begrænset plads til både biler, landbrugsmaskiner og cyklister”.

Den cirka tre kilometer lange sti koste 4,5 millioner kroner, og skal der desuden laves en cykelstitunnel under Skjernvej, som borgerne gerne ser, løber der yderligere to til fem millioner kroner på.

Annonce
Forsiden netop nu
Billund

BUSK-gudstjeneste i Grindsted Kirke

Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Aabenraa

Kæmpe narkofangster ved grænsen

Kolding For abonnenter

Ansatte skal væk: Mindst 100 stillinger på skoler og daginstitutioner ryger i sparerunde

Annonce