Annonce
Varde

Borgergruppen: Endnu mere nærhed og personlig kontakt i hjemmeplejen

Annonce
Tom Thorup (Borgergruppen).

Læserbrev: I 2019 brugte vi cirka 19 millioner på vikarer. Sikrer vi et særligt fokus på, at borgerne får den samme vikar hver gang og derfor også en mere personlig kontakt?

Det er altafgørende, og derfor skal vi have et gennemsigtigt feedback-system. Herved kan vi politisk og administrativt følge, hvordan borgere og pårørende oplever vores tilbud, og justere ud fra dette.

Da min svigerfar stille og roligt blev dement, må jeg erkende, at det var alfa og omega i hjemmeplejen, at der kom en, man kendte. I Varde var der mange forskellige vikarer og ansatte - eller også planlagde man forkert, så de samme ansatte ikke kom ud til borgerne. Resultatet var, at der hele tiden kom nye ud til min svigerfar.

Borgeren kan ikke magte tolv vikarer på en uge. Det skal være en, de har set før.

Min oplevelse fra en tur med hjemmeplejen var, at de har travlt, men de kendte dem, de “besøgte”.

For mig er det afgørende, at det er samme vikar eller ansat, som kommer ud til borgerne.

Det er vigtigt. Havde farven i ansigtet ændret sig siden i går? Og hvordan havde vedkommende det egentlig? Var der problemer, kontaktede de lægen direkte.

Et andet spørgsmål: Tages der hensyn til de ansatte i planlægningen?

Hvis de får et medansvar, tager de det gerne.

Rammen er for eksempel, at har de 30 timer, så bør de være igennem deres arbejdsbyrde på eksempelvis fire dage.

Herved reduceres sygefraværet og brugen af vikarer. Nærheden kommer (tilbage).


Borgeren kan ikke magte tolv vikarer på en uge. Det skal være en, de har set før.

Tom Arnt Thorup (Borgergruppen)
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding

Lige før sæsonstart: Ligaspiller i Kolding er testet positiv for corona

Danmark For abonnenter

Bekymret statsminister vil udsætte åbning af nattelivet og varsler mundbinds-påbud

Annonce