Annonce
Sønderborg

Borgermøde om indbrudsforebyggelse har fået tilmelding af 550 borgere

Et borgermøde i Alsion om indbrudsforebyggelse har fået tilslutning af 550 interesserede borgere. På mødet, der er indkaldt af Sønderborg Kommune og Syd- og Sønderjyllands Politi samt Bo trygt, får man gode råd om indbrudssikring.

Sønderborg: Et borgermøde om indbrudsforebyggelse mandag den 11. november i Alsion har fået tilmelding af ca. 550 deltagere. Mødet er indkaldt af Sønderborg Kommune, Syd- og Sønderjyllands Politi og Bo trygt. På mødet vil der blive oplæg ved borgmester Erik Lauritzen og vicepolitiinspektør i Syd- og Sønderjyllands Politi, Preben Westh.

Selvom antallet af indbrud i de seneste år er faldet på landsplan, er problemet stadig til at få øje på. Ifølge Danmarks Statistik var der i 2018 29.015 indbrud i hele landet, hvoraf de 665 skete i Sønderborg Kommune. I 2019 er der indtil nu anmeldt 259 indbrud i kommunen.

Samtidig ved man fra TrygFondens Tryghedsmåling, at danskerne lever med en rekordhøj utryghed for indbrud. De seneste tal fra 2017 viser, at indbrud gør knap hver fjerde dansker utryg – og er man utryg, går det ud over livskvaliteten.

Annonce

Hjælp til selvhjælp

På borgermødet præsenterer Bo trygt den viden, man i dag har om, hvordan vi forebygger indbrud. En sikringsekspert giver konkrete bud på, hvordan man relativt nemt kan sikre sin bolig mod indbrud, og derudover præsenteres Nabohjælp, der baner vejen for, at naboer nemt og sikkert kan stå sammen om at undgå indbrud.

Deltagerne kan også høre Syd- og Sønderjyllands Politi fortælle om indbrud i Sønderborg Kommune, og hvad man som borger kan gøre for at hjælpe politiet i både forebyggelsen og opklaringen af indbrud i private hjem. Man kan også få forebyggende tips fra indbrudstyven selv, når en tidligere indbrudstyv fortæller, hvad der kunne få ham til at fravælge en bolig.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

Esbjerg

Fødevarekontrol: For gammel frugt koster Brugsen i Bramming bøde på 30.000 kroner

Annonce