Annonce
Esbjerg

Borgmester afviser: P-tilladelse er ikke særligt privilegium

Parkeringspresset er stort i indre by og ikke mindst i gaderne i nærheden af Esbjerg Rådhus, hvor bilerne holder kofanger mod kofanger til hverdag. Arkivfoto: Thomas Bruun.
Borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) mener ikke, at p-tilladelser til politikere er et særligt privilegium - blot en pragmatisk løsning på et praktisk problem. Enhedslistens Sarah Nørris er ambivalent over for den specielle tilladelse, men har ikke desto mindre bedt om en.

Esbjerg Kommune: Der er slet ikke tale om et særligt privilegium, når Esbjerg Byråds medlemmer får tildelt en parkeringstilladelse til forpladsen ved Esbjerg Rådhus mellem klokken 6.00 og 18.00 alle dage - torvedage undtaget.

Det siger borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) til JydskeVestkysten.

Som beskrevet har 21 medlemmer ud af det 31 mandater store Esbjerg Byråd for nylig fået tilbudt en særlig parkeringstilladelse, der skal friholde dem fra at deltage i parkerings-lotteriet i indre by, når de skal til møder på Esbjerg Rådhus. De resterende 10 politikere har allerede i mange år haft adgang til parkerings-kælderen under rådhuset i kraft af deres poster som medlemmer af økonomiudvalget, ligesom én enkelt - formanden for Børn & Ungeudvalget, Karsten Degnbol - har samme adgang til p-kælderen.

De særlige parkeringstilladelser, der er påført de respektive politikeres bilers registreringsnumre, er en pragmatisk løsning på et mangeårigt problem, siger borgmesteren:

- Vi havde en praktisk udfordring, så byrådsmedlemmer kunne passe deres arbejde, og det har vi så fundet en pragmatisk løsning på. Det er er ikke tale om et privilegium udelukkende for byrådsmedlemmer. Alle gæster på rådhuset med et ærinde, der tidsmæssigt går ud over parkerings-begrænsningen på to timer (på parkeringspladserne på gaden langs med rådhuset, red.) kan låne en særlig parkerings-tilladelse ved rådhusets forskranke, siger Jesper Frost Rasmussen.

Annonce
Vi havde en praktisk udfordring, så byrådsmedlemmer kunne passe deres arbejde; det har vi så fundet en pragmatisk løsning på her.

Borgmester Jesper Frost Rasmussen (V)

Kollektiv trafik

Enhedslistens Sarah Nørris, der er en ihærdig fortaler for kollektiv trafik og gerne havde set, at der var indført bilfri midtby i den trafikplan, som byrådet netop har vedtaget, har også sagt ja tak til en p-tilladelse.

- Jeg har det noget ambivalent med den tilladelse. På den ene side er jeg ikke tilhænger af, at vi skal afbryde udvalgsmøder midtvejs, fordi udvalgsmedlemmerne holder på en to timers-parkeringsplads og skal ned på gaden og flytte biler, men der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde. På den anden side er jeg stor fortaler for kollektiv trafik, og selv går jeg som regel - eller tager bussen. Men i de forholdsvis få tilfælde, hvor jeg har brug for at skulle tilbage på mit arbejde på Fiskeri- og Søfartsmuseet, kan jeg få brug for at benytte bilen og dermed også parkere på forpladsen til rådhuset - velvidende, at det kan forekomme lidt dobbeltmoralsk, siger Nørris.

Korttids-parkering

Forpladsen til rådhuset er for få år siden blevet åbnet en smule for korttids-parkering for de, der i øvrigt har ærinde på rådhuset - aflevering af breve eller andet. De kan således - torvedage undtaget - holde på forpladsen i en periode på op til 30 minutter.

Det hjælper imidlertid ikke ansatte på Esbjerg Rådhus, der ligesom mange andre må søge ned i de bagvedliggende gader og holde langs kantstenene i villakvartererne, hvis de tager bilen på arbejde, idet der langt fra er langtidsparkeringspladser nok til at dække en arbejdsdag ind.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce