Annonce
Esbjerg

Borgmester jubler over Det Faglige Hus' byggeplaner

Efter flere måneders forhandlinger med forvaltningen er der kommet en aftale i stand, som Esbjerg Byråd nu har godkendt: Det Faglige Hus køber yderligere 10.000 kvadratmeter, og på grunden opføres en bygning på 12 etager og med et samlet areal på mellem 22.000 og 24.000 kvadratmeter. Det svarer til mere end tre fodboldbaner. Endvidere kan der ved siden af domicilet senere opføres yderligere en ejendom, så det samlede antal etageareal kommer op på næsten 27.000 kvadratmeter i alt. Visualisering: Friis & Moltke og Arkitektfirmaet Rudolf Lolk A/S i Esbjerg
Jesper Frost Rasmussen (V) kalder aftalen mellem Esbjerg Kommune og Det Faglige Hus "historisk" og projektet for "storslået".

Esbjerg: Borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) jubler over, at købsaftalen mellem Esbjerg Kommune og Det Faglige Hus er faldet på plads og kalder aftalen for "historisk":

- Det er formentlig Sydjyllands største sammenhængende domicilbyggeri, og jeg vil gerne rose de ambitioner og de løsninger, som Det Faglige Hus skitserer i planerne for arealet på Esbjerg Brygge. Den oprindelige interesse har udviklet sig til et storslået projekt. I sig selv er projektet enestående, men i samspil med de nuværende bygninger skabes et flot og interessant facadeforløb langs Esbjerg Brygge, som visuelt spiller godt op til vandet og havneøen med de rekreative muligheder, siger borgmesteren.

Allerede i 2017 købte Det Faglige Hus 12.500 kvadratmeter ved Esbjerg Brygge. I tre år har virksomheden haft køberet på yderligere 7.500 kvadratmeter, men arealet vokser til 10.000 kvadratmeter i den nuværende købsaftale.

- Vi får en beliggenhed med en fantastisk udsigt og i et område, som i de næste år vil blomstre og blive en ny attraktiv bydel i Esbjerg. Det er vi selvfølgelig meget stolte af, og vi er glade for, at Esbjerg Kommune har bidraget til omsætte vores visioner til virkelighed, siger administrerende direktør for Det Faglige Hus, Brian Elsted Hansen.

Annonce

Visionen

Visionen for Det Faglige Hus’ nye domicil er i samspil med omgivelserne at skabe åbne og imødekommende lokaler for både ansatte og medlemmer, der henvender sig i a-kasse og fagforeninger.

I skitseforslaget fra Friis & Moltke og Arkitektfirmaet Rudolf Lolk A/S opbygges domicilet i grundplan "som en blomst med kronblade. Et centralt midterrum samler alle afdelinger funktionelt og visuelt i et varieret og rummeligt design. Der er lagt vægt på den sociale og klimamæssige bæredygtighed, og alle konstruktive og æstetiske valg er med udgangspunkt i, at skabe optimale rammer for både medarbejdere og besøgende".

Husets bliver 12 etager højt på det højeste punkt og vil fremstå som en kombination af bygningskroppe i varierende højder. Lokale rød/brune teglsten vil pryde facaderne og hjørnerne afrundes, som om vestenvinden har præget bygningens form gennem årtier.

Væk med overfladeparkering

Det Faglige Hus og Esbjerg Kommune har underskrevet en købsaftale, hvor virksomheden køber i alt 22.500 kvadratmeter for at realisere et ambitiøst domicilbyggeri med parkeringshus. Derudover er der plads til at udvide med endnu en bygning på 4.875 etagekvadratmeter.

Aftalen indeholder som nævnt også planer om et stort parkeringshus med 480 p-pladser, mens der etableres 380 p-pladser ved bygningen. P-huset bygges forskudt for domicilet og tæt på Molevej.

P-huset er ifølge begge parter resultatet af en konstruktiv dialog mellem Det Faglige Hus og Esbjerg Kommune, hvor ønsket om at etablere 860 parkeringspladser til brugerne af domicilbyggeriet blev til en ny plan centreret omkring et p-hus. Bygningen etableres af hensyn til helhedsindtrykket af området og udsigten fra Esbjerg Strand.

- Netop naboskabet med Esbjerg Strand har været vigtigt. Her udvikles et spændende rekreativt område, hvor der vil komme domicilbyggerier og måske boliger. Derfor har det været vigtigt, at der netop ikke laves massiv overfladeparkering, som på nogle tidspunkter af døgnet vil stå øde hen, siger Jesper Frost Rasmussen.

Eje og leje

Det Faglige Hus vil langt fra selv kun anvende de mange etagekvadratmeter på Esbjerg Brygge, og der er allerede indgået forhåndsaftaler med Esbjerg-virksomheder, der vil leje eller købe sig ind i det nye domicil. Den første medejer, ePrint ApS i Tjæreborg, har allerede tegnet sig for 2.500 kvadratmeter.

- Business Park-tanken tiltaler os, og det er også den, som vi vil videreføre på Esbjerg Strand. Altså mange forskellige operatører under samme tag, der har deres egne kontorlokaler, men som deles om kantine, reception og mødelokaler. For mange vil det også være attraktivt at have bilen holdende i et p-hus, siger Brian Elsted Hansen.

Visualisering: Friis & Moltke og Arkitektfirmaet Rudolf Lolk A/S i Esbjerg
Visualisering: Friis & Moltke og Arkitektfirmaet Rudolf Lolk A/S i Esbjerg
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce