Annonce
Kolding

Borgmester: Nu skal erhvervshavnens fremtid endevendes

Med jævne mellemrum de sidste par årtier er der opstået debat om erhvervshavnens fremtid. Nu kommer der endnu en omgang.Arkivfoto: Maria Tuxen Hedegaard

Kolding Erhvervshavns nye masterplan bliver startskuddet til en grundig politisk debat om hele havnens fremtid, bebuder borgmester Jørn Pedersen (V).

Kolding: Åh nej, ikke igen.

Sådan bliver reaktionen sikkert hos flere af virksomhederne på Kolding Erhvervshavn, som igen kan se frem til en periode med debat om havnens og dermed deres fremtid.

Nu bebuder borgmester Jørn Pedersen (V) nemlig, at der venter en stor og grundig debat om havnens fremtid på baggrund af den masterplan, som Kolding Erhvervshavn netop har lagt sidste hånd på med henblik på politisk godkendelse.

- Det synes jeg, at vores by, havnen og borgerne fortjener. Vi skal have fundet ud af, hvad det egentlig er, der tjener vores by bedst, siger Jørn Pedersen, som sammen med en stribe andre byrådspolitikere fik præsenteret masterplanen for første gang i fredags.

Annonce

Jeg tror, at vi kan skabe en unik Kolding-model med en specialiseret havn uden røg, støj og møg og byudvikling tæt på.

Jørn Pedersen (V), borgmester
Kolding Erhvervshavns udviklingsmuligheder bliver lagt fast, når byrådet senest i slutningen af første kvartal næste år tager stilling til den nye masterplan. Foto: Søren Gylling

Ikke låst fast

Jørn Pedersen roser erhvervshavnen for "at tage det alvorligt, at de skal være en del af byen".

- De gør noget ved røg, støj og møg, og det står klart, at inderhavnen skal være byudviklingsområde. Og så kigger havnen selvfølgelig også på, hvordan den kan udvikle sig som erhvervshavn, siger borgmesteren med henvisning til planerne om at bygge en stor hangar til fragtskibe og udvikle mere udlejningsjord ovenpå indspulingsbassinet længst ovre mod Marina Syd, hvor Marina City er under planlægning.

Det vil Jørn Pedersen "ikke låse sig fast på", som han udtrykker det.

- Nu tager vi først den politiske drøftelse om, hvordan vi ser området i 2050. Ser vi en havn som i Fredericia, hvor man kan kigge ned i skibenes lastrum fra boligerne? Skal vi slet ingen havn have? Og kan vi overhovedet få bundet inderhavnen sammen med byen uden at forlægge Jens Holms Vej eller føre den ned i en tunnel? spørger Jørn Pedersen, som ser frem til en "tilbundsgående debat".

Hvad mener du selv om havnens fremtid?

- Jeg tror, at vi kan skabe en unik Kolding-model med en specialiseret havn uden røg, støj og møg og byudvikling tæt på, siger borgmesteren.

Han forventer, at Kolding Byråd kan træffe sin beslutning inden udgangen af marts.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Fordragelige vikinger

Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce