Annonce
Esbjerg

Borgmester om toppost i globalt energi-netværk: Det gavner os alle

Esbjerg-borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) blev lørdag vicepræsident i det verdensomspændende netværk af energibyer, WECP. Privatfoto.
I weekenden blev Esbjerg Kommunes borgmester valgt som vicepræsident for den internationale sammenslutning af verdens energibyer, WECP. Men hvad får Esbjerg egentlig ud af de penge, kommunen bruger på at være med i organisationen?

Esbjerg Kommune: Det blev kommenteret positivt af Danmarks nye energi-, forsynings- og klimaminister, socialdemokraten Dan Jørgensen, da Esbjerg Kommunes Venstre-borgmester i weekenden blev valgt som vicepræsident for sammenslutningen af verdens energibyer - World Energy Cities Partnership (WECP) - i Aberdeen i Skotland.

Men hvad får Esbjerg Kommune egentlig ud af, at den i forvejen travle borgmester nu sammen med Aberdeens borgmester, Barney Crockett, der blev valgt som præsident for WECP, udgør den nye topledelse for WECP de kommende to år?

Esbjerg har været en del af selskabet siden 2013, og der er i dag tæller 19 byer. Næste år er der formentlig 20, idet sydkoreanske Ulsan har vist stor interesse for at komme med og bakkes op af Esbjerg i bestræbelserneWECP.

Annonce

Udgifter til WECP

  • Der foreligger endnu ikke nogen opgørelse over omkostningerne ved Esbjerg Kommunes deltagelse i WECP-topmødet i Aberdeen, men Esbjerg-delegationen med borgmesteren i spidsen deltog i et WECP-møde i Houston over fire dage i maj i år, og her blev rejseomkostningen for tre personer - borgmester Jesper Frost Rasmussen (V), kommunaldirektør Rikke Vestergaard og kommunikationschef Thomas Reil - opgjort til godt 55.600 kroner.
  • Flybilletterne kostede omkring 28.000 kroner og hotel-overnatning for tre godt 15.000 kroner. Regningen for forplejning i de fire dage løb op i alt i alt 3.700 kroner for de tre personer.
  • Rejsen til Aberdeen bliver noget billigere, da flybilletterne ikke er så dyre, som til USA.
  • Esbjerg Kommunes medlemsskab af WECP koster 8.000 dollars om året.

Til gavn

- Det er ikke nødvendigvis alene esbjergensiske virksomheder, der får noget ud af det, men danske virksomheder under ét. Det er vigtigt, vi som landets energimetropol påtager os rollen som Danmarks repræsentant i sammenslutningen. Når jeg siger, at det ikke er for Esbjerg Kommunes skyld, men for hele Danmarks skyld, så mener jeg det som et både-og. Vi har store danske virksomheder, der er repræsenteret i Esbjerg, men det er ikke sikkert, at vores engagement i WECP direkte udløser mange flere job lige her i byen, siger borgmesteren og fortsætter:

- Men store virksomheder som Vestas eller Siemens har eksempelvis den lokale virksomhed Blaaholm A/S som underleverandør. Blaaholm producerer for eksempel udstyr til at flytte store vindmølletårne og meget andet hjælpeudstyr, der understøtter vindbranchen. Det er ikke noget, man lige nødvendigvis opdager, men Blaaholm omsætter med sin ekspertise for mange millioner kroner, fordi virksomheden er en anerkendt underleverandør, og den har jo nu - ligesom andre - bedre adgang til at komme med ud i verden, siger Jesper Frost Rasmussen.

Han tilføjer, at interessen for Esbjerg og Esbjergs udvikling er enorm blandt især de andre energibyer, der fortrinsvis er oliegasbyer. De har især fokus på Esbjergs transformation fra udelukkende oliegas-by til hovedstad for løsninger inden for grøn energi.

Skub til udviklingen

Men hvorfor skal Esbjerg Kommunes borgere egentlig betale for en dansk repræsentation?

- Nu er der ret begrænsede omkostninger ved det. WECP er primært et netværk, hvor man bidrager med sin viden, og så er der rejseomkostninger to gange om året. Det vil der jo være, når man er med i en organisation, der er verdensomspændende. Men som Danmarks energimetropol med 15.000 job inden for branchen må vi tage et medansvar og støtte op om, at danske virksomheder under ét får flere ordrer i bogen, ligesom vi selvfølgelig skal gøre vores til at skubbe på den grønne omstilling i WECP. Det kommer alle til gavn, og vi understøtter også vores egne virksomheder på den måde. Vi er med til at skubbe på, at de får flere opgaver og får mulighed for at komme ud i verden og bidrage med energirigtige løsninger, mener Jesper Frost Rasmussen.

Hvor meget ekstra arbejde er der i vicepræsident-posten?

- Jeg vil ikke mene, at der ligger nævneværdig yderligere rejsetid i den post. Foreningen mødes to gange om året, og så kan der være enkelte andre arrangementer ved helt særlige lejligheder, men det vil som udgangspunkt blive betalt af WECP. Der bliver lidt mere møde-aktivitet over skype-forbindelser eller telefonen, og så er der nogle administrative opgaver, der løses sammen med præsidenten og sekretariatet. I den forbindelse er det godt for os, at præsidenten er borgmesteren i Aberdeen, og det skader ikke at få et tættere forhold til ham, for der er adskillige virksomheder i Esbjerg, der i kraft af offshore-opgaver har afdelinger i Aberdeen. Det er heller ikke tilfældigt, at Esbjerg Lufthavn har en direkte flyforbindelse til Aberdeen, som er offshore-hovedstaden i Skotland, siger Frost Rasmussen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kolding

Se læsernes vilde billeder af oversvømmelserne: Her plejer folk at gå og cykle

Leder For abonnenter

Forløb om udligning er uskønt

Selvom Danmark er et lille land, er der betydelig forskel på de økonomiske vilkår i de enkelte lokalområder. Derfor er det sund fornuft med kommunal udligning, så borgerne kan få i hvert fald nogenlunde ens levevilkår, uanset om de bor i et velhaverområde nord for København eller i en kommune, der for eksempel er udfordret af mange ældre, plejekrævende borgere og lave husstandsindkomster. Ordninger af denne karakter vil nødvendigvis skabe splid. Nogle kommuner vil føle, de skal aflevere for meget, mens andre oplever at modtage for lidt. Men for at acceptere ordningen er det i det mindste nødvendigt, at man lokalt kan forstå den. Her er det tilsyneladende gået helt galt med regeringens udspil til en udligningsreform. Flere borgmestre erkender, at de ganske enkelt ikke begriber resultaterne, selv om regeringen lidt efter lidt er rykket ud med flere detaljer og regnestykker. De frustrerede borgmestre får opbakning fra professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh, der kalder forløbet rodet og kaotisk. Bedre bliver det ikke af, at der undervejs havde sneget sig en regnefejl på 200 millioner kroner ind i udspillet. Fejlen er erkendt, undskyldt og rettet. Men ellers mener Socialdemokratiets finansordfører, Christian Rabjerg Madsen, at alt er i bedste orden. Processen har været som ved foregående udligningsreformer, og ingen tal bliver holdt hemmelige. Per Nikolaj Bukh mener til gengæld, at informationerne er kommet for langsomt og kun afleveret under pres. Han foreslår derfor, at den store reform bliver sat på pause. Ligefrem at standse et så omfattende projekt midt under forhandlingerne er nok at gå en kende for vidt. Men det ville klæde regeringen at erkende, at håndteringen har været uskøn, hvilket da også har fået De Konservative og Liberal Alliance til at forlade forhandlingsbordet på grund af manglende informationer, mens Venstre kun tøvende mødte op – ligeledes fordi partiet, følte de på forhånd vidste for lidt.

Annonce